Sv: VM- Tråd

men gud, det är väl ingen hemlighet att fälttävlan är den gren inom ridsporten med flest dödsfall. nu var det väl bra att jag hade fel denna gången.

Tror faktiskt att det dör betydligt fler dressyrhästar till följd av sin gren , men det är ju klart de dör ju inte på banan utan lite i "skymundan"...

kl

Jag har inte läst hela tråden men känner att jag måste skriva av mig lite!
I fredags kämpade jag mig halvhjärtat genom dressyren, i lördags fick festen vänta tills terrängen var klar och igår satt jag som på nålar inför den spännande hoppningen!

Folk fokuserar alltid på det dåliga och hasplar ur sig skit på första bästa att kommentera ner på!
Jag vill göra tvärt om. Jag har aldrig inom någon gren skådat så glada och välridna hästar och vilken generellt trevlig ridning fälttävlansryttarna bjöd på!!

OKEJ att dressyren och hoppningen inte ligger på svåraste grad (av naturliga skäl). Men att se hästar som gör allting med öronen framåt, växelvis klippande bakåt för att de har total koncentration tillsammans med sin ryttare... Att hoppa banhoppning de flesta sög tag i hindren och såg så himla glada ut. Och knappt några flaxande armar eller tråkiga ridvägar eller massa smackande!

För att inte tala om terrängen där dessa modiga hästar och ryttare såg som födda ut i! :love:

Hittills VMs roligaste och trevligaste tävling!! :bow:

Mina reflektioner från VM.
Stiligt och coolt av M Ljung att nolla i hoppningen och vinna Vm, riktigt snyggt.

Man såg tydligt att Niklas L var girig (som han själv uttryckte det, eloge till honom) då han tittade på klockan minst 4 ggr och sen red alldeles för snävt på lådorna.

Tur att Katrin N inte slog sig värre än hon gjorde och kom nog undan med blotta förskräckelsen (och knäfraktur) då det såg otäckt ut.

Annars utgår Vm's fulaste stilpoäng till amerikanskan Rebecca Holder som stod mest raklång i sadeln och lutade sig mot halsen, eloge till hästen. :o

Hoppbanan hade fantastiskt snygga och roliga hinder.

Nu är det bara att vänta på Normandie 2014, i'll be there. :)

Jag tyckte det syntes väldigt tydligt på britterna att dom är i en helt annan klass i terrängen än alla andra på många sätt (inte jätteöverraskande precis)... Hästarna såg aldrig långa ut, utan dom var uppe och framme hela tiden dvs dom ser verkligen asstarka ut för att galoppera och hoppa i det tempot. Det ser aldrig ut som om dom "jagar" tiden. Mary Kíng säger jag bara , jävlar i havet vad hon rider bra i terrängen :bow::bow:

Per Dahlgren. Tycker lite småsynd om honom stackarn, han är hoppryttare och kan inget om fälttävlan. Men han gör det hyfsat ändÅ! :)

Edit: Det är iaf inte Svanlund ;)

Hyfsat? :eek:
Vi har olika referensramar. :p
Trodde inte någon kunde vara sämre än Svanlund men det kunde någon vara.

Disk om att Misters svans var flätad för mindre friktion i terrängen :o
eller en ryttare som "bara ridit enstjärnigt" innan
eller om att "detta ser trevligt ut och hästen har kul". Ekipaget fick 68 straff i dressyren. Nej.. jag lyssnade helst inte. :o

Jag valde FEIs betaltv. Värt varenda krona. Trevliga, pålästa, kompetenta kommentatorer. Till dressyren fick vi höra delpoängen och vilken procsnt ekipaget höll under ritten. I terrängen pratade de om ekipaget och hur det gick, även för de som man inte såg i bild.

Och i hoppningen pratade de varmt om Mister och hans framtid. :bow:
och även positivt om F Lady. De beklagade nerslagen, och pratade istället om att de var hästar för OS och nästa VM. :idea:

Ja jag håller med, jag betalade 100 spänn på terrängdagen på FEI och det var det definitivt värt för att slippa reta upp sig på nollan på eurosport.. enda sura var att man inte fick se Malin alls i terrängen :( Men fy sjutton vad mkt mer informativt det blir att lyssna på kunniga kommentatorer som vet det mesta om de bästa ryttarna men som ändå har information om de som inte är lika kända.

*kl*

Har ju inte med fälttävlan att göra men om ni tycker att Eurosport kommenteringen på fälttävlan var usel så skulle ni varit med på reiningen :grin:

Kommentarer som "oj han fyller ut skjortan" och "han har druckit för många coca cola" och "Anky rider på en RIKTIG quarterhäst" (med chockad röst) -det var vad som kommenterades. :cool:

Ja, jag hann för en halv sekund tänka att hon skulle ta alternativet där.
Ryttaren efter gjorde precis samma miss, styrde på alldeles för tidigt på muren...

Undrar om det var en tankemiss, Pandora springer högerställd fast hon ska ju flera meter till vänster?! Känns som det var fel hinder att hoppa med ställd och böjd häst på böjd linje och därför funderar jag på om hon helt enkelt missat var hon skulle rida.

Alla eurosport kommentatorer i ridsport verkar få betalt för antalet ord de säger oavsett om orden de säger är korrekta eller relavanta. Och han stolle-Per borde ta en kurs i svenska tex omförändringar är det ens ett ord? I banhoppning heter det nedslag inte nedfall. Även tidigare har han hållt långa haranger med ord han verkar hitta på själv bara för att få höra sin egen röst. Och de andra är inte mycket bättre de.

Kommentarerna om den flätade svansen var ju bara så jobbiga.

Är det verkligen så svårt att hitta någon tillräckligt kunnig i ridsport med en trevlig röst som kan kommentera dessa sändningar?

Fast jag måste säga att jag tycker han ofta använder ganska konstiga formuleringar. Nu tittade jag lite på fälttävlans banhoppning igen och lyssnade noga på vad han sa. Banhoppning är ju banhoppning även om det i det här fallet ingår i fällttävlan och i banhoppningen red Dibowski enligt stolle-Per mycket felfritt :confused: Vadå mycket felfritt finns det lite felfritt också vad är skillnaden?

Och hästen Hooligan var tung i hovarna? Brukar man verkligen säga så om en häst som har flera nedslag? Eller har han varit nere och vägt hästens hovar och funnit dom tyngre än normalt? Eller så kan man ju tro att hästen har tyngder i hovarna.

Och under terrängprovet sa han om en häst att den ser inte ut att vilja ha så många nedfall i banhoppningen.
Jag kanske är språkpedant men jag tycker att en korrekt svenska och korrekta termer för sporten ska användas av kommentatorer. Annars kan dom vara tysta

Senast ändrad:

*kl*

Angående kommentarer och journalister.

Här ett citat ur en artikel om Malin Larsson

"Tia som lag
Hon slutade totalt på 37:e plats i sitt första VM och var starkt bidragande till att det svenska laget nådde en klart godkänd tiondeplats i lagtävlingen."

:D

Haha! Kan det vara någon av lokaltidningarna på den lilla ön kanske?;) Tro mig det går inte att prata ridsport med dem!:angel:

Fast jag måste säga att jag tycker han ofta använder ganska konstiga formuleringar. Nu tittade jag lite på fälttävlans banhoppning igen och lyssnade noga på vad han sa. Banhoppning är ju banhoppning även om det i det här fallet ingår i fällttävlan och i banhoppningen red Dibowski enligt stolle-Per mycket felfritt :confused: Vadå mycket felfritt finns det lite felfritt också vad är skillnaden?

Fast mycket felfritt kan jag väl tycka är en visuell beskrivning av en häst som hoppar väldigt bra, dvs med mkt luft. Knappt felfritt är ju motsatsen dvs en häst som ligger i hindren.

Och hästen Hooligan var tung i hovarna? Brukar man verkligen säga så om en häst som har flera nedslag? Eller har han varit nere och vägt hästens hovar och funnit dom tyngre än normalt? Eller så kan man ju tro att hästen har tyngder i hovarna.

Tung i hovarna är väl inte så konstigt heller man brukar ju säga tung i benen om människor som är lite trötta :D

Liknande trådar

Tävling Jag håller som bäst på att skaffa mig det som behövs för att kunna börja tävla. :crazy: Läst lite i TR, anmält mig till grönt-kort-kurs...
2
Svar
20
· Visningar
2 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka