Vitt "mjöl" i mittstrålfåran

bettysmatte

Trådstartare
Min häst som blivit behandlad för fång för ca 6 veckor sedan står fortfarande inne mycket i box. Hon vistas ute i liten hage ca 5-6 timmar/dag.

Idag när jag kratsade hennes hovar märkte jag att det var väldigt "mjöligt" i mittstrålfårorna på både framhovarna. Jag fick bort en del med hovkratsen. Tycker inte att hennes hovar luktar mer illa än vanligt. Är detta början till strålröta, eller är det någon sorts process som pågår i hovarna i och med att hon haft fång så nyligen?

Sv: Vitt "mjöl" i mittstrålfåran

Förmodligen lite strålröta, men jag tror inte att det är någon anledning till oro....

nej jag har frågat min hovslagare om just detta och hon sa att det är helt naturligt det ska vara vitt och lite mjöligt....är det strålröta luktar det jätte JÄTTE äkligt det kommer du känna i så fall och så är det SVART klet som geggar sig INTE vitt.

har din islandshäst haft fång alltså? har hon haft de innan? hur gammal e hon?....jag måste bara fråga en annan sak när jag endå e igång...jag vet ju att din pålla oxå e 126cm mkh (min me=) hur lång e du?

En fånghäst ska helst ut och röra på sig!
Då hjälper läknigen till fortare.
Det är nya rön.
Vår fånghäst mår bra nu, och det gick fort och hon har gått ute hela tiden, för det rek vår veterinär.

OM du misstänker strålröta så spraya med äppelcidervinäger på strålen varje dag tills det blir bättre.

Japp, hon har haft fång nyligen. Hade vet ute den 3 juli och hon började då på sin medicin. Har haft en lindrig omgång fång tidigare också. Hon är född 1998.

Ja, det stämmer att hon är 126 cm hög. Själv är jag 164 cm lång.

ja just dä ja tror jag frågat innan=) ja e 163 haha snacka om kul vi ser ju lika ut på våra hästar=) har du nån bild på när du rider? oj går ifrån ämnet nu sorry...kan jag PMa dej?.

jag tänkte på det för att svara lite mer på tråden....hon har alltså haft fång innan och igen nu...går hon på mkt gräs? byter foder snabbt? är tjock? lr ni vet kanske varför det uppkommer? hoppas hon slipper det i fortsättningen inte kul.
vad gjorde ni när ni upptäckte det?

o du som har hästeb ute o rör på sej....va e det för ras? och vart går den när den e ute i sandpaddock lr nerbetad hage?

Mitt islandsto som är femton år har fått fång för första gången, så tråkigt!
Nu står hon inne i box och det är inte kul med tanke på att hon är van att vistas ute dygnet om. Kan du berätta lite mera om vad veterinären sa? Tack på förhand!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 567
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 417
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 801
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar