Vitlöksolja=giftigt??

Apollo

Trådstartare
Har ett fästingmedel som ska ges i maten som innehåller vitlöksolja eller rättare sagt microkapsulerad vitlöksolja.
Vet ju att vitlök är giftigt för hund men hur kan man då ha det i medel?
Har inte vågat ge något, måste höra med er först.

Sv: Vitlöksolja=giftigt??

Vitlök innehåller Thiosulfat, vilket är giftigt för hundar. Om de på något vis lyckats exkludera thiosulfate ur produkten, då kan säkert hunden äta resten. Om inte, skulle jag inte ge det.

Håller med Gabbi, hundar saknar det enzym som behövs för att bryta ner lök. Har för mig att det påverkar blodets syreupptagningsförmåga.

Saxat från Petalia:

Pets affected by onion toxicity will develop haemolytic anaemia, where the pet’s red blood cells burst while circulating in its body.

At first, pets affected by onion poisoning show gastroenteritis with vomiting and diarrhoea. They will show no interest in food and will be dull and weak. The red pigment from the burst blood cells appears in an affected animal’s urine and it becomes breathless. The breathlessness occurs because the red blood cells that carry oxygen through the body are reduced in number.

The poisoning occurs a few days after the pet has eaten the onion. All forms of onion can be a problem including dehydrated onions, raw onions, cooked onions and table scraps containing cooked onions and/or garlic. Left over pizza, Chinese dishes and commercial baby food containing onion, sometimes fed as a supplement to young pets, can cause illness.

Onion poisoning can occur with a single ingestion of large quantities or with repeated meals containing small amounts of onion. A single meal of 600 to 800 grams of raw onion can be dangerous whereas a ten-kilogram dog, fed 150 grams of onion for several days, is also likely to develop anaemia. The condition improves once the dog is prevented from eating any further onion

While garlic also contains the toxic ingredient thiosulphate, it seems that garlic is less toxic and large amounts would need to be eaten to cause illness.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 034
Senast: MML
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
580
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?