Sv: Vitlök.

Vit lök är inte bra att ge hästar.
Vet inte varför det säljs, som fodertillkost.Kommer inte i håg var för skador det ger häst..Men Googla eller ring vet.:bump:

Det ger anemi. Vad jag hört så krävs dock stora doser. Jag gav mina vitlök i ett antal år. Trodde faktiskt det var därför de var så friska. När jag hörde talas om anemin slutade jag genast. Tydligen var det god omvårdnad som höll dem friska för de mår fortfarande lika bra.:laugh: Förmodligen var de friska TROTS vitlöken.

Tydligen krävs det inga stora doser alls. läste att HH skrev om det om man söker här på Buke.

Ok. Det är bara vad jag läst. Och eftersom jag inte tar några risker med mina hästar lägger jag av vid bara misstanken. Sökte på tråden men hittade inte dosen. Har du den?

Nej jag mins inte nu, kan leta senare. Mins i alla fall att det handlade om att en häst här på Buke hade fått anemi trots att denne fick under rekomenderad dos vitlök, alltså i underkant än vad som rekomenderades på förpackningen. Jag mins att HH skrev att dosen inte var speciellt hög, men att den trots det fick anemi. Men som sagt, ska leta vidare.

Har gett min häst vitlök under sommaren, och hon har faktiskt varit mkt mindre utsatt för knott och fästingar. Testade det efter att hon blev helt uppäten och jag plocka fästingar på henne varje dag och efter jag började med vitlöken så fick hon inte en enda fästing!

Kanske funkar på en del men på mina funkade aldrig vitlöken vare sig mot knott eller fästingar. Min store var fruktansvärt utsatt trots vitlök. Där hjälpte endast switch-pour-on.

Och jag tycker inte Switch ger någon effekt alls. Däremot upplever jag att vitlök hjälper mot fästingar. Kommer dock inte köpa någon ny när den jag har är slut, mest för att jag inte har råd :p Hästen är lite fet och glad oavsett om han äter vitlök eller inte.

Om jag inte minns fel är det effekter av stora mängder vitlök som är dokumenterad, men att det kan vara skadligt redan vid små (?) mängder.

Har också hört att även små "rekommenderade" mängder kan ge anemi.

Jag gav vitlök för flera år sen för att "alla andra gjorde det och det var så himla bra", men mina hästar mår väldigt bra utan vitlök idag ;)

Vi har gett våra hästar vitlök i 15 år. Gjort uppehåll nov-februari.
Har märkt att dom inte får så mkt fästingar på sej som hästarna runtom.

Men nu när jag läste om vitlökens "baksidor" så ska jag sluta bums!! :bow:

Jag skulle aldrig komma på tanken att ge min häst vitlök annat än som en "kur" mot någonting, men vad det skulle vara kan jag inte heller komma på :p

Tror tyvärr det har blivit någon form av mode att ge sin häst vitlök. Säg den människa som äter vitlök varje dag året runt, men att proppa i sin häst det gör man ändå i oförstånd... Synd att det finns så många hästägare som tror vitlök är bra för hästar bara för att det är en häst på burkens omslagsetikett!

Jag ger ett mått som finns i hinken (ungefär som en matsked), tror det är 6 eller 10 g. Vi ger året om.

Framför allt ger vi för att det ska fungera lite insektsavstötande (eksemhäst) men också för att minska risken för små förkylningar; så som det sägs fungera på människor!

Nu vet jag att det inte är bra med för mycket vitlök, men många färdigfoder innehåller vitlök och jag ger ju inga mängder.

Precis som tidigare nämnts kan vitlök ge anemi hos häst.

Vitlök ökar också risken för kolik, eftersom vitlök har en viss antibakteriell effekt --> den stör bakterierna i hästens tarmflora ---> ökad risk för kolik.

Så om jag hade en "kolikhäst" skulle jag absolut inte ge vitlök (inte för att jag skulle göra det annars heller)

Precis som tidigare nämnts kan vitlök ge anemi hos häst.

Vitlök ökar också risken för kolik, eftersom vitlök har en viss antibakteriell effekt --> den stör bakterierna i hästens tarmflora ---> ökad risk för kolik.

Så om jag hade en "kolikhäst" skulle jag absolut inte ge vitlök (inte för att jag skulle göra det annars heller)

Pling!! Där har vi det!! Vi har ju gett våra hästar vitlök i alla år och en av hästarna har haft ett par kolikanfall, inte stora men ändå.
Och nu skrev du att vitlök ökar risken för kolik. TACK! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 514
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 146
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka