Sv: Vitlök

Det har du ifs. helt rätt i.

Måste hämta papperen och läsa vad som stog *kutar*

Nu vet jag vad hon fick det mot! Hon hade dåligt blodvärde!

Till en följd av förkylningen då, antar jag.

Ägde själv inte hästen då hon fick pencillinen. Måste då bara fråga, är det då en bakterie som ger förkylningssymptom?
Mamma skulle skämmas om hon läste det här :angel:
 
Sv: Vitlök

peter_lundin skrev:
Dessutom är järn knappast en bristvara för hästar som får ordentligt med grovfoder.
PL

Håller med. Tar man bort det som orsakar blodkroppsönderfallet, vitlök eller vad det nu kan vara återbildas nog de röda blodkropparna utan konstiga dieter på en bra foderstat med mycket grovfoder. Det är väl mycket sällan/aldrig en häst har järnbrist.
 
Sv: Vitlök

Har inte sagt att hästar inte kan få virus men dom blir inte förkylda på samma sätt som vi dvs av att vi blir sjuka av att bli kalla...
Om alla hästar i ett stall är snoriga så är det nog inte "förkylning" utan snarare något virus.
 
Sv: Vitlök

Japp! Hur kan man annars förklara att en bonde som inte träffat nån människa på tre veckor blir förkyld när han jobbar i ladugården på vintern? Med det inte sagt att det även kan orsakas av virus..
Men detta hör inte hit...jag ville bara förklara för alla oroliga småtjejer som packar in sina hästar i tjugo filtar i och utanför stallet att dom inte behöver oroa sej för att hästarna ska bli förkylda! Har haft hästar i lösdrift i 6 år, däribland fullblod och araber, ibland i -20, och det har aldrig varit någon som har varit förkyld. Och inget anntat heller för den delen...;)
 
Sv: Vitlök

Man blir förkyld av ett VIRUS, inte av kyla. Visst kan du blisnorig om du är ute när det är kallt men det är inte förkylning!
Anledningen till att folk blir förkylda på vintern är att vi vistas mer inomhus då.
 
Sv: Vitlök

Whatever...det var ju inte det denna tråden handlade om..
Som jag skrev ovan så var det ända jag ville säga att en häst inte blir förkyld av att inte ha täcke på sej. Ok?:smirk:
 
Sv: Vitlök

Jag menar inte att man ska ge för mycket. Utan att det är farligt i förstor mängd. Klart inte att man ska försöka ersätta med nypon och nässlor.
 
Sv: Vitlök

varför är det inte bar med vitlök? vi har en häst i stallet som fick vitlök och persilja, eftersom hon hostar och hon blev mycket bättre. det samma är med min häst som ha hosta. jag tycker att hon har blivit bättre, och visst har det berott på vädret också, men i vintras när hon började med det tyckte jag att hostan lugnade sig.

dessutom så är det inte lika mycket fästingar och flugor runtomkring henne.
 
Sv: Vitlök

_Smulan_ skrev:
Det finns inget som heter förkylning på hästar...snarare dålig stallmiljö/dammigt/mögligt foder...:angel:



hästar kan bli förkylda av att bli nerkylda förfort då kan dem bli förkylda, men jag vet inte om det heter förkyldning, men vi kallar det så, finns säkert ngt litinskt ord för just det på hästar. dålig stallmiljö gör att hästen får snor och kanske dåligt att andas den utvecklar i ett senare stadie något som kallas för COPD, men det är ingen förkyldning. den blir alltså slemmig och snorig av stallet men ingen förkyldning. stallet har inget med förkyldningen att göara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitlök

granlutatet som man kan köpa funkar lika bra som vanlig vitlök - pulvret skall vara ren vitlök...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 555
Senast: Sofie.S
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp