vitlök??????

Sv: vitlök??????

Vitlök är mycket bra att ge till hästar men inte i för stora mängder. Tittar man i hästägarens örtabok så föreslår de 6-8 färska klyftor om dagen eller 15-30 gram torkad (pulver, granulat, flingor)

bra för imunförsvaret, förkylning, håller fästingar borta samt bra för myggplågorna i sommar.

Gazzan skrev:
j
Om du kollar på de som har haft hästar med blodbrist är mängden betyyyydligt större
Nej, hyresgästhästen jag beskrev i ett tidigare inlägg fick rekommenderad dos torr vitlök. Alltså, inga mängder...och hon blev klart anemisk på två veckor, hängig och utan geist och blek i slemhinnorna. Gick över på två vecka ca utan vitlök, testades att ge vitlök igen senare och samma symtom kom upp och försvann efter ca 2 veckor utan vitlök.

Det fick mig att tänka till, även om mina till synes inte hade några symtom. Jag slutade med vitlök och var extra noga med stallmiljön/ventilation och mina hästar är friska utan vitlök;)

fast nu är det ju så att det finns individer som är överkänsliga mot vissa saker.

min vänninas d-ponnymärr(connemara/halvblod) får ben som ballonger av soja(även i mycket små mängder)annars har hon en "järnmage".:d :angel:

ska vi då (efter en häst) förkasta soja som fodertillskott ???????
vissa tycker ju att det är ett himla bra tillskott :D

jag har gett mina hästar vitlök i ca. 10 år, ingen har fått några negativa biverkningar.. absolut inte anemi

Inte sluta om man anser att det är nödvändigt för hästens överlevnad... men, jag har funnit att vitlöken varken gjorde till eller ifrån på mina hästar så varför ge det? Bra luft och foderhygien räcker långt;)... finns egentligen inte någon anledning till att ge en massa konstiga tillskott bara för att "det kanske" är bra, att "alla" andra ger det etc.

om du ser mitt första inlägg på sid 1, så ser du vad vitlök bevisligen är bra för.

jag ger inte bara för att det "kanske" är bra och absolut inte för att andra gör det..

men var och en gör som dom vill och tror på :cool:
jag tror på vitlökens positiva effekter.!!!!!

Bevisligen är ett mkt starkt uttryck!
Menar du att hästägarens örtabok är en källa med vetenskaplig dokumentation bakom sina påståenden?
PL

den är skriven i samarbete och med överinseende av veterinär.

men nu finns det ju andra vetenskapliga dokumentationer om vitlök.....

vitlökens inverkan är ju inte direkt ny :smirk:

ja men om du kollar på torkade vitlökena så rekomenderar dom 1DL:eek: :crazy:
Skär en vitlöksklyfta och du får typ 10 skivor max.. i en hink med torkade vitlök räkna hur många skivor du får med om du tar 1DL så ska du få se hur jäkla många klyftor vitlök du ger din häst..

Såå återigen 2-3 klyftor om dagen helt ofarligt men 1 DL torkade flan är minst 10 klyftor:crazy:

*knapplån*

Jag ger INTE vitlök, eftersom vare sig de positiva effekterna eller dess giftighetsgrad för häst finns dokumenterad. Och eftersom det är starkt för magen så ger jag det absolut inte till min 32 år gamla fångbenägna shettis, som tyvärr fick hosta i vinter. Misstänker att henns tarmflora är känsligare än de flestas både pga ålder och fånghistorik. Fick nämligen "rådet" av stallkompisen som proppar i sin arab vitlök (utan känd anledning) att vitlök är bra mot hosta... eeeh? Hästar är inte människor - tills någon har bevisat motsatsen för mig! :D

grebbis skrev:
Japp, vitlök är bra. Till mycket dessutom:angel: Många ger sina hästar vitlökspulver blandat i foder för att de ska slippa hosta. Naturligtvis beror det ju på vilken sorts hosta det är. Man kan ju inte direkt bota en lunginflammation med det:crazy: På vårt ena sto har det hjälpt väldigt bra. Hon hade s.k. "kallhosta" vilket innebar att hon hostade vid ansträngning innan hon blivit riktigt uppvärmd. Vitlök innehåller dessutom ett enzym som är bra för kroppens immunförsvar och stärker motståndskraften för t.ex förkylningar. Jag har bara positivt att säga om pulvret, som dessutom är en ganska billig produkt som varar länge. Huruvida hästar ställer sig till att äta hela klyftor vet jag inte, men jag kan tänka mig att en del tycker det är för starkt i munnen:eek:

Det här med kallhosta har nog min häst också, sedan i höstas har hon hostat när vi galopperar och inte har värmt upp väldigt länge innan. Veterinären har dock inte kunnat hitta nått fel. Är det farligt att hästen hostar i början av anstränging?

- Jag ger vitlök för immunförsvaret.

Oj! Om det är farligt att din häst hostar kan jag absolut inte uttala mig om.
Jag resonerar som så när det gäller mitt eget, att om mina hästar är fullt friska(vet.usök), pigga, glada och ger ett välmående intryck, mår de inte dåligt. Att mitt lilla sto "kallhostar" kan beror på flera olika faktorer. Kanske är det så att hostan "transporterar upp" exv "damm". Det kan vara så att lungorna behöver en "puff" för att alveolerna(lungblåsorna) ska ta upp mer syre. Något åt det, vad vi kallar, astmatiska hållet kanske. Kanske dålig kondition. Kanske en infektion på gång. Mina teorier och absolut inte vetenskapligt vidimerade eller medicinskt prövade, därav alla kanske´n.:crazy: Blodcirkulationen kommer igång vid rörelse, pulsen ökar och kroppens sätt att reagera vid ansträngning varierar utifrån varje individs förutsättningar. Många hästar släpper t.ex en del ifrån sig när de börjar röra sig.....kanske för att magen får jobba annorlunda än när den rör sig mindre.? Andra skummar o.s.v. Jag tror dock inte att någon reagerar speciellt på det :d För det mesta har man en ganska naturlig anledning till varför hästen reagerar rent fysiskt, MEN det är svårt att veta, varför det ALLTID är bättre att anlita en sakkunnig om man känner sig det minsta osäker!! Om jag övergår till vitlöken och anledningen till varför jag ger just detta; Jag har i ca 20 års tid gett vitlökspulver till de hästar som haft tendens att få hosta/snuva, återkommande infektioner och mag/tarmproblem. Tittar jag på t.ex. vitlökens beskaffenhet(egenskap) och hästens fysiologi(vetenskapen om organismernas normala liv o. funktioner) provar jag om det är något som kan hjälpa/underlätta för mina skyddslingar. Jag har som tumregel att ge MAX 1msk till stor häst och ½msk till ponny under en begränsad tid om 3 månader. Man kan väl kalla det för en inkörningstid/prövoperiod. Om jag inte får önskad effekt eller ingen effekt alls, tar jag bort det. Visar det sig däremot att hästen hostar mindre o.s.v fortsätter jag i 6 månader på min maxdos. Efter det håller jag tills det ev. uppkommer igen. Jag vill än en gång poängtera att detta är mina teorier och hur jag gör. I stort sett ger jag en rekommendation på att använda sunt förnuft, säkert tänkande och att ta hjälp av och lyssna på andra kunniga.:bow:

peter_lundin skrev:
Har du någon aning om vad som är "korrekt" dos? Baserat på vad?
PL
Jag kan naturligtvis inte säga att jag vet säkert vilken dos som är den korrekta, eftersom inte jag sammanställt produkten.:smirk: När jag menar "korrekt dos" utgår jag från tillverkarens min- och maxdos. Jag måste ju kunna lita på att de vet vad de ger för rekommendationer. I alla fall tycker jag det när jag använder mig av produkter av kända tillverkare.(Gäller alla produkter med doseringar) Jag baserar det korrekta dels på ovan nämnda, vidare på egna erfarenheter, rimlighet och sunt förnuft.
:idea: Hmmm... mitt sunda förnuft sa mig just att ordvalet förmodligen var missledande.... Det hade nog varit bättre att benämna det hela med just rekommenderad dos;)

Jag kan bara upprepa att jag är helt övetygad om att tillverkarna inte har en aning om vid vilken nivå vitlök börjar bli farligt. Ni som använder vitlökspreparat kan ju fråga tillverkarna vad de har för dokumentation som stöd för doseringsrekomendationerna!
PL

Ja man ska ju inte ge hästen vitlök hela året. utan ken perod, vitlöken kan försöka bakteriefloran i hästen. Men kag använder det och de är super...

jag ger en period på vintern och på sommaren...men har uppehåll mellan båda gångerna!!:bump:

Gazzan skrev:
ja men om du kollar på torkade vitlökena så rekomenderar dom 1DL:eek: :crazy:
Skär en vitlöksklyfta och du får typ 10 skivor max.. i en hink med torkade vitlök räkna hur många skivor du får med om du tar 1DL så ska du få se hur jäkla många klyftor vitlök du ger din häst..

Såå återigen 2-3 klyftor om dagen helt ofarligt men 1 DL torkade flan är minst 10 klyftor:crazy:
Sån rekommenderad dos har det inte stått på de vitlökstillskott jag köpte förr...upp till 0,5 dl däremot per dag beroende på hästens vikt. Kommer inte ihåg märket... Hur som helst finner jag inte nyttan i att ge en frisk häst tillskott som den inte behöver;)

nu ha jag börjat med vitlök och han ha gått på det ett tag nu.. och det ha hjälp , det märks... han hosta inte mycket alls nu..

zazza girl skrev:
nu ha jag börjat med vitlök och han ha gått på det ett tag nu.. och det ha hjälp , det märks... han hosta inte mycket alls nu..
:banana: Kul att det hjälpt! Lycka till i fortsättningen!

Jag har aldrig gett mina hästar vitlök och kommer inte göra det heller. Men alla jag träffar tror det är obligatoriskt med vitlök verkar det som.. :confused:
Fattar inte varför det har blivit så, jag tycker bara vitlök är onödigt att ge.

Lazio skrev:
Jag har aldrig gett mina hästar vitlök och kommer inte göra det heller. Men alla jag träffar tror det är obligatoriskt med vitlök verkar det som.. :confused:
Fattar inte varför det har blivit så, jag tycker bara vitlök är onödigt att ge.
Ja, där delar vi åsikt;) Har ingen aning om varför man ger friska hästar en massa onödiga tillskott ifall det redan är tillgodosett med ett bra grovfoder, kompletterat med kraftfoder och med god foder- och stallhygien.

Vitlök och all slags lök är farligt att ge till hästar.Lök innehåller näringssaltet thiousulfat och hästar saknar det enzym som bryter ned detta ämne.Det ger bland annat förändringar i de röda blodkropparna som påverkar syreupptagningsförmågan. Hemoglobinet i blodet förvandlas till metahemoglobin när djur äter lök. Både njurarna och mjälten drabbas! Vanliga symtom är bleka slemmhinnor aptitlöshet snabb andning och hög hjärtfrekvens.Vid akut förgiftning kan en stor mängd hemoglobin gå sönder då kan urinen bli röd. Vid en långsam process kan det hända att hästen inte orkar gå, svimmar eller blir hjärtsjuk. Slemhinnorna är bleka. Det tar lång tid för hästen att komma tillbaka till normalr värde beroende på hur mycket lök hästen har ätit. Det är inga stora mängder lök jag talar om utan den lilla mängd som välmenande djurägare ger sina skyddslingar.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka