vitlök??????

Sv: vitlök??????

Sedan vitlök blev en mer vedertagen krydda i svenska affärer, har jag gett alla mina hästar det. Usch, det lät länge sedan:angel: De har aldrig fått problem med varken magar eller blodbilden. Att jag använder pulverformen idag är den att det finns, är billigare, bekvämt, om man ger till flera hästar och lättare att ge korrekt dos. :rofl:

Jag tror att vitlök är bra...men det är många som säger att det inte är det...

Forskning har visat att vilök dels kan ge trassel med magen men också att det kunde ge blodbrist men det var om du gav hasten STORA mängder vitlök.

Jag ger min häst 1 färskpressad vitlöksklyfta varje kväll i kvällsmaten året runt.
Jag ger det dels för att forskning (på människor) har visat att dom som äter ganska mycket vitlök får mindra fästingar på sig. Och så är min häst kännslig mot insektsmedel (hon får mjällig päls och i vissa fall hårlösa fläckar) och vitlöken har även en avvisande effekt mot insekter.

Senast ändrad av en moderator:

Som HH skriver ovan så har man sett anemi vid höga doser men man har ännu inte bestämt nivån där det börjar bli farligt. Dvs här har vi ett gift där vi ännu inte vet säker nivå för häst. Det finns anledning att vara försiktig.
PL

Ja höga doser vitlök är inge bra. höga doser är ALDRIG bra oavsett vad det är..Att smälla i sig ett paket smör om dagen är inte bra då kan amn få blodpropp och hjärt och kärlsjukdomar mm mm!

Att äta 1 sömntablett om dagen hjälper dig att somna in... att ta 100 hjälper dig att dö..allt är farligt i överdos!

vad säger man?? lagom är bäst

Gazzan skrev:
Ja höga doser vitlök är inge bra. höga doser är ALDRIG bra oavsett vad det är..Att smälla i sig ett paket smör om dagen är inte bra då kan amn få blodpropp och hjärt och kärlsjukdomar mm mm!

Att äta 1 sömntablett om dagen hjälper dig att somna in... att ta 100 hjälper dig att dö..allt är farligt i överdos!

vad säger man?? lagom är bäst

det va riktigt bra skrivet :banana: :banana:

Problemet är att vi inte har en aning om vad som är lagom när det gäller vitlök till häst om det nu överhuvudtaget finns ngt lagom.
PL

lagom är ca 2-3 klyftor till en häst på 160+ och 1-2 skivor till ponny..Jag har då aldrig mött en häst med blodbrist med denna mängd av vitlök.Med tanke på att en människa skall äta mellan 2-3 klyftor om dagen då lär ju inte vi ha en droppe blod kvar om en häst skulel få blodbrist av 2-3 klyftor:smirk:

lagom dos lär ju vara det som står på förpackningarna??.. har svårt att tro att företag ger ut medel och rekomenderar doreringsmängder som gör att hästar kan dö

har jag också läst.. men jag tror att det är "farligare" för hundar än för hästar.. men det kan ju bero på att hundar i regel är mindre än hästar.. hm. jaja. kanske skulle leta på var det var jag läste det där innan jag lägger mig i :angel:

Gazzan skrev:
lagom är ca 2-3 klyftor till en häst på 160+ och 1-2 skivor till ponny..Jag har då aldrig mött en häst med blodbrist med denna mängd av vitlök.Med tanke på att en människa skall äta mellan 2-3 klyftor om dagen då lär ju inte vi ha en droppe blod kvar om en häst skulel få blodbrist av 2-3 klyftor:smirk:

Människor tål mycket större doser av vitlök än hästar. Men i tillräcklig stor dos blir också vi sjuka vilket man sett i vissa afrikanska länder i svälttider när man måst äta stora mängder av vitlök i brist på annan mat. Hundar, katter, gnagare och fåglar är ännu känsligare för lökväxter än hästar. HH

Tror du verkligen att företagen som säljer vitlök har ngt som helst vetenskapligt underlag för var den toxiska dosen ligger (var har dom hittat den?) eller att vitlök överhuvudtaget är toxiskt.
PL

aha!
men det var inte där jag läste det dock..
men har läst ungefär samma om både häst och hund. Men det verkar vara lite olika bud ändå.. Såklart så tycker ju tillverkarna av dessa pulver och piller att det är sååå bra, konstigt vore det väl annars.

Däremot tycker Jag att eftersom det inte är det minsta naturligt att äta vitlök(eller annan lök) för varken häst eller hund så kan man tycka att de ska klara sig utan. Och dessutom skulle inte jag våga ge något som faktiskt Kan vara giftigt under lång tids änvändande. vill man motverka förkylning finns det bättre metoder. Detsamma gäller fästingar.

Ja det tror jag faktsikt den som gör vitlöken tillverkar den och häller i den i burken och skriver rekomenderat dos MÅSTE ha underlag till VARFÖR dom sätter den dos som gör..
Annars kan dom bli anmälda om det skulel hända en häst något typ att den dog i blodbrist fast ägaren gav REK dos!

Så du menar att på en sömntabeltts påse kan tillverkaren skiva vi rekomenderar 100 tabletter åt gånger kan göra så bara för DOM tycker att den dosen möjligen kan vara bra?

Dom lär ju vara rika isf för de lär ju bli stämda av alla människor som dör

Men se vad jag skriver.. jag säger att vitlök inte är bra i STORA mångder.. men INGET är bra i STORA mängder..

Lagom heter de och inte överdosera!

Jag skulle inte må bra om jag hällde i mig 7 flasker vin på en gång.. men 1 glas om dagen är bevisat att det är bra för kroppen!
1 glas och inte 100..

Fett är bra för oss i lagom dos.. fett är farligt i överdos

Vitlök är bra i lagom dos.. vitlök är farligt i överdos!

Kraven på dokumentation när det gällerfodertillskott till häst är i stort sett obefintliga. Du kan ju kontakta en tillverkare o fråga vad för dokumentation de har på effekter o bieffekter!
Kraven på läkemedel är däremot enorma.
PL

Emelie3 skrev:
Jag gav alltid vitlök till min förra ponny. På henne funkade det utmärkt. Inte en enda fästing på hela sommaren! Hade därimot en foderexpert från krafft och pratade om olika fodersorter och just då kom vitlök på tal. Hon sa till oss att vitlök fungerar nästan bara om man ger den färsk (inte pulver form alltså) och för att den överhuvudtaget skall hjälpa mot hosta så skall de ha en hel vitlök om dagen! .. Det tål ju att fundera på.

Jag märkte ingen skillnad på hostan när jag gav vitlök (Hon hade ingen hosta innan och inte under tiden eller efter hon fått vitlök heller), men mot fästningar hjälpte det jätte bra!

Jag köper Hippos vitlök,det är torkade vitlöksflarn.. Fungerar jättebra! Köper man pulver så vet man inte vad mer de har tillsatt... Men här ser man och luktar att det är endast vitlök!
Jag rekommenderar Hippo 100% vitlök!

ja men då kan man ju stämam tillverkarna om sin häst nu skulel bli allvarligt sjuk om man följde deras rekomendationer..Ett smart tips och bli rik på=)..

Nä men skämt å sido.... vitlök är superbra jag har gett de i alal urminners tider och ingen ´häst har fått blodbrist.
Dock har ingen gett mera än 3 klyftor om dagen..

Om du kollar på de som har haft hästar med blodbrist är mängden betyyyydligt större

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka