vitlök??????

Sv: vitlök??????

Lite vitlök gör stor skada. Lök får de röda blodkropparna att brissera med anemi som följd. Ett stort problem är att många röda blodkroppar måste förstöras innan hästen får symtom.Det har gjort att man luras att tro att man kan ge små doser till hästen utan att den påverkas. Ingen vet den säkra dosen som man kan ge till häst. Bäst är att låta bli att ge vitlök överhuvudtaget risken är för stor!

Var ett repotage i en hästtidning för lite sånt att det inte är bar att ge hästar vilök..För enligt forskning så har den ingen funktion på hästar..

Angående att ge hästar färsk vitlök ska man vara väldigt fösikig med typ..Var en häst som fick magsår pga det så sa de på kliniken där dom var att det fräter typ i magen på de när det är färsk..Det är få hästar som klarar det typ..

då skulle mina vara döda för länge sen...:smirk:

"den gamla" har vi haft i 26 år, hon är nu 35 år. hon va på klinik i fre. för ett hovproblem, passade på att göra grundlig hälsoundersökning.
alla hennes värden va "förvånande" bra, vet. utryckte att hadde han inte vetat skulle han inte tro att hon va en dag över 20.(välkänd hästklinik)hon har ätit vitlök i ca.15 år...

halvblodet har genomgått stora oprationer för tromboflobit, hans värden va oxå jättebra....(han är 8 år, och har i hela sitt liv ätit vitlök)

men men, var och en blir "salig" på sin tro....:angel:

*kl*
Jag ger mig häst vitlökspulver under våren och sommaren. Det hjälper lite mot flugor också.

Vitlök gör att kroppen får svårare att bilda nya röda blodkroppar. Vilket i sin tur,efter mycket användning ger anemi..

Hej var är trombflobit.Låter som om det har med blodet att göra. Men jag kan ha fel.?

det är en blodpropp, som blir av att det kommer vävnadsretande preparat i venväggen istället för i venen(av injektionsmedel)

har själv varit ute för det...
läs min tråd tromboflebit, där står pricis vad det är...

Vitlök håller fästingar o dyl. borta:) . Vitlöksklyftor kommer att bli för starkt:P

grebbis skrev:
Oj! Om det är farligt att din häst hostar kan jag absolut inte uttala mig om.
Jag resonerar som så när det gäller mitt eget, att om mina hästar är fullt friska(vet.usök), pigga, glada och ger ett välmående intryck, mår de inte dåligt. Att mitt lilla sto "kallhostar" kan beror på flera olika faktorer. Kanske är det så att hostan "transporterar upp" exv "damm". Det kan vara så att lungorna behöver en "puff" för att alveolerna(lungblåsorna) ska ta upp mer syre. Något åt det, vad vi kallar, astmatiska hållet kanske. Kanske dålig kondition. Kanske en infektion på gång. Mina teorier och absolut inte vetenskapligt vidimerade eller medicinskt prövade, därav alla kanske´n.:crazy: Blodcirkulationen kommer igång vid rörelse, pulsen ökar och kroppens sätt att reagera vid ansträngning varierar utifrån varje individs förutsättningar. Många hästar släpper t.ex en del ifrån sig när de börjar röra sig.....kanske för att magen får jobba annorlunda än när den rör sig mindre.? Andra skummar o.s.v. Jag tror dock inte att någon reagerar speciellt på det :d För det mesta har man en ganska naturlig anledning till varför hästen reagerar rent fysiskt, MEN det är svårt att veta, varför det ALLTID är bättre att anlita en sakkunnig om man känner sig det minsta osäker!! Om jag övergår till vitlöken och anledningen till varför jag ger just detta; Jag har i ca 20 års tid gett vitlökspulver till de hästar som haft tendens att få hosta/snuva, återkommande infektioner och mag/tarmproblem. Tittar jag på t.ex. vitlökens beskaffenhet(egenskap) och hästens fysiologi(vetenskapen om organismernas normala liv o. funktioner) provar jag om det är något som kan hjälpa/underlätta för mina skyddslingar. Jag har som tumregel att ge MAX 1msk till stor häst och ½msk till ponny under en begränsad tid om 3 månader. Man kan väl kalla det för en inkörningstid/prövoperiod. Om jag inte får önskad effekt eller ingen effekt alls, tar jag bort det. Visar det sig däremot att hästen hostar mindre o.s.v fortsätter jag i 6 månader på min maxdos. Efter det håller jag tills det ev. uppkommer igen. Jag vill än en gång poängtera att detta är mina teorier och hur jag gör. I stort sett ger jag en rekommendation på att använda sunt förnuft, säkert tänkande och att ta hjälp av och lyssna på andra kunniga.:bow:

Okej, det låter väldigt vettigt tycker jag. Lilltösen min har nämligen varken feber, är dåsig och äter som en häst (!). Men som du säger kan det bero på att hon är i lite dålig kondition så kroppen kanske blir lite överansträngd i början av passet.

Lopphög skrev:
Lite vitlök gör stor skada. Lök får de röda blodkropparna att brissera med anemi som följd. Ett stort problem är att många röda blodkroppar måste förstöras innan hästen får symtom.Det har gjort att man luras att tro att man kan ge små doser till hästen utan att den påverkas. Ingen vet den säkra dosen som man kan ge till häst. Bäst är att låta bli att ge vitlök överhuvudtaget risken är för stor!

Men om nu vitlök gör skada varför har foderjättarna tagit fram vitlök till hästar? De om några borde väl veta att det är farligt? De forskar ju ändå om foder till just hästar.

Jag ger mina vitlök och har alltid gjort. Jag tror på att det förstärker immunförsvaret och att inte fästingarna sätter sig så lätt.

Men om nu vitlök gör skada varför har foderjättarna tagit fram vitlök till hästar?

Tillskottspreparat till häst säljer..
Sen är det ju som så att vitlök på människa vet ju varenda kotte att det är så "bra".. så vi proppar ju lätt i våra djur det oxå.För att framstå som en god djurvän. ..Och så en ört som är så mytomspunnen som vitlök varför forska på nått med ett bra rykte..Det är ju bra!! det säger ju alla!!?

och detta vet foderföretagarna om.fast vi vet att hästarnas matsmältningsaparat inte är lik våran.Men ändå proppar vi i djuren saker som inte är naturligt för dem att äta..

:bow: Precis.
Bara för att de säljer något så betyder det inte att de Vet att det är säkert att använda. Man kan dessutom vinkla forskning till sin fördel, bara undersöka en viss sak så att ens produkt framstår som positiv, vinkla statistik är heller inte så svårt.

Ett till exempel är ju,
Varför finns det så mycket spannmål i hundfoder, det är inte naturligt eller ens bra för hundens mage, men ändå så är det allmänt godkänt och finns nästan i alla de "bästa" foder som finns på marknaden? Visst hundar behöver kolhydrater, men det finns ju de som är mer eller mindre nyttiga. Men spannmål är billigare än kött, så..

Vi överför vårt matsmältningssystem på ett annat djur och då kan det bli och det blir ofta fel.. Jag tycker iaf att det är onödigt att proppa i våra djur en massa konstigheter som de inte behöver eller kan tillgodogöra sig.

Ingela_S skrev:
Jag gav min vitlök just för att det skulle hålla fästingar på lite avstånd. Men det hjälpte inte ett dugg.. Inte på min häst i alla fall, men det kan kanske vara olika på olika hästar. (Förra året testade jag att kladda skillingarydsalva runt karlederna istället, och det fungerade!)

Är det "hästsalvan" i den svarta burken? Jag rekomenderar inte att man sätter den på hästen under sommaren där solen kommer åt, eftersom hästen steks av salvan, det bränner sönder dom istället..

Hej ja man kan ju undra varför de inte är uppdaterade på den senaste forskningen om hästens enzymer! Märkligt tycker jag .Skulle aldrig i livet ge min häst något som jag vet kan vara skadligt för honom.

Ja jag förstår den svarta burken innehåller tjära och det förstår man hur tjära blir i solen Hu!

Om jag ex. skulle ge min ev. hyr häst (antingen D elr C får se..)
skulle det vara lagom att ge en klyfta som jag sedan presar ner i fodret??
Jag har läst alla andra och jag vill jue så klart inte skapa framtida blodbrist (har inte hört om det innan) men jag håller med om att det inte är naturligt eftersom att hästen inte går och plockar vitlöckar i rabaten ute i det fria med om det stämmer att det tar bort festingar och flugor..
sedan en sak om att spreja flug medel som är fram taget till andra djur..
VAR FÖRSIKTIGT PÄLSEN KAN FALLA AV!
Min kompis sprejafde ett medel hon använde på sina djur (hund) det var grad 3 (värsta sorten tror jag) hon skulle sedan testa det på sin häst och pälsen glesnade...

jag har också använt vitlök tills för ett par veckor sedan då jag läste på sidan( alltomhästar.se) att det kan vara livsfarligt för hästar liksom hundar att äta vitlök, men att vi aldrig(nästan) mäster det för att vi ger i så små mängder. det ska bla minska tillflödet av syre till musklerna och vara upphov till kolik. Det var en studie som gjorts men som inte skulle publiceras ännu för att det var för få hästar som man hade prövát det på.. Även om jag inte rä säker så är jag försiktig med vitlöken sedan dess.
Jag misstänker nämligen att det kan ha något att göra med att min häsat plötsligt i vintras slutade äta, visste inte varför men efter lite mutor och kanske svält för henne så började hon igen sen var det inget mer med det.
Jag läste nämligen att symtom på att hästarna har ätit vitlök han vara aptitlöshet och att de inte orkar prestara lika mkt eftersom att de inte fåt tillräckligt med syre till musklerna under ansträngning.
Det är kanske något att tänka på jag ska göra en utredande text på svanskan och har valt den frågan får se om jag kommer ram till något intressant. /MVH lollo

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka