Oj! Om det är farligt att din häst hostar kan jag absolut inte uttala mig om.
Jag resonerar som så när det gäller mitt eget, att om mina hästar är fullt friska(vet.usök), pigga, glada och ger ett välmående intryck, mår de inte dåligt. Att mitt lilla sto "kallhostar" kan beror på flera olika faktorer. Kanske är det så att hostan "transporterar upp" exv "damm". Det kan vara så att lungorna behöver en "puff" för att alveolerna(lungblåsorna) ska ta upp mer syre. Något åt det, vad vi kallar, astmatiska hållet kanske. Kanske dålig kondition. Kanske en infektion på gång.
Mina teorier och absolut inte vetenskapligt vidimerade eller medicinskt prövade, därav alla kanske´n. Blodcirkulationen kommer igång vid rörelse, pulsen ökar och kroppens sätt att reagera vid ansträngning varierar utifrån varje individs förutsättningar. Många hästar släpper t.ex en del ifrån sig när de börjar röra sig.....kanske för att magen får jobba annorlunda än när den rör sig mindre.? Andra skummar o.s.v. Jag tror dock inte att någon reagerar speciellt på det
För det mesta har man en ganska naturlig anledning till varför hästen reagerar rent fysiskt,
MEN det är svårt att veta, varför det
ALLTID är bättre att anlita en sakkunnig om man känner sig det minsta osäker!! Om jag övergår till vitlöken och anledningen till varför
jag ger just detta; Jag har i ca 20 års tid gett vitlökspulver till de hästar som haft tendens att få hosta/snuva, återkommande infektioner och mag/tarmproblem. Tittar jag på t.ex. vitlökens beskaffenhet(egenskap) och hästens fysiologi(vetenskapen om organismernas normala liv o. funktioner) provar jag om det är något som kan hjälpa/underlätta för mina skyddslingar. Jag har som tumregel att ge MAX 1msk till stor häst och ½msk till ponny under en begränsad tid om 3 månader. Man kan väl kalla det för en inkörningstid/prövoperiod. Om jag inte får önskad effekt eller ingen effekt alls, tar jag bort det. Visar det sig däremot att hästen hostar mindre o.s.v fortsätter jag i 6 månader på min maxdos. Efter det håller jag tills det ev. uppkommer igen. Jag vill än en gång poängtera att detta är mina teorier och hur jag gör. I stort sett ger jag en rekommendation på att använda sunt förnuft, säkert tänkande och att ta hjälp av och lyssna på andra kunniga.