vitlök mot knott?

B

buddy86

är det en myt eller funkar det om man ger lite vitlök i maten?

Jag har provat på min eksemhäst (allergisk mot knott, troligtvis), och tycker inte att det hjälper. Bättre att lägga pengarna på ett BRA insektsmedel, tycker jag!

Jag ger min dam vitlök i maten året runt och "peppar peppar" men inga fästingar förra sommaren och ingen än så länge..

Jag ska i sommar prova med att pressa vitlök och smörja in min vän med. Kanske lite kladdigt men jag vill inte använda dom där starka medlen med varningstext på.

Jag har gett vitlök i maten under våren och hösten men då mest för att undvika förkylning. Tror att man måste ge en ganska stor mängd för att hålla knotten borta. Det ska ju ut i porerna för att det ska verka.

Vi får väl se vad som händer i sommar :cool:

knott funkar det inte mot på min häst, men däremot får hon väldigt få eller inga fästingar alls på somrarna.

fins inga bra insektsmedel.....
981.gif

vet du nån som funkar mot knott så berätta gärna :)

Switch funkar mot knott. Det är starkt och kan ha biverkningar (och är väl inte det miljövänligaste som finns...), men funkar gör det (åtminstone mot knotten häromkring!).

istället för att smörja in henne med pressad vitlök kan du hacka den grovt hälla på vatten och låta dra ett par dagar. Sila det sedan och häll upp på sprayflaska. Tillsätt lite ättika (stinker f*n) och spraya på hästen!

Lite enklare än att stå och pressa vitlök :D varje gång du ska smörja in henne.

Anneli

funkar mot festingar! ger min 2 klyftor om dagen! insektsmedel blandar jag själv: 3 dl olivolja, 3 pressade vitlöksklyftor, 30 droppar tea tree oil(naturapoteket). blanda och stryk på med handen(enklast), så luktar ni lika illa båda 2 :D

Vitlök funkar bättre i egengjort insektsmedel än om man ger det i fodret. Men man kan ju med fördel göra både och! :)

För några somrar sedan stod ponnyn i en hage med miljoner knott, myggor, flugor och vet inte vad. Vi blandade vitlök och hästsalva, med vatten antar jag och någonting annat.... jag kommer inte ihåg! Hällde upp det i en petflaska med spraymunstycke och sprutade på.
Det fungerade superbra.
Om vitlök hjälper mot knott när man har det i maten vet jag inte, men något borde det väl göra...?

Jag har hört så mycket olika teorier ang. vitlök i maten och mygg/knott/flugor.
Flugorna tror jag faktiskt skiter i om det luktar vitlök.. :D
Men jag gissar på att eftersom man hör så många olika åsikter så kan det ju vara så att det är ganska individuellt från häst till häst...
:bow:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes...
2
Svar
39
· Visningar
3 998
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 740
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka