Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Nu vet vi ju som sagt inte i vilken dos vitlök börjar påverka de röda blodkropparna men omsättningstiden på dessa är över 3 v vilket borde innebära att återhämtningstiden är längre än så.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

tjao, det beror juh på vad ett blodprov för att kolla blodet på tecken på anemi.. polarens ponny har gått på 0,037 g/kg varje dag väldigt länge men för 2 månader sedan drog vi ner till 0,037 g/kg bara varannan vecka.. så man skulle juh kunna ta blodprov i samband med en vaccinering som ska ske snart tror jag.. beroende på vad labtesterna kostar..
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Lovisaleonora_ skrev:
Blir lite fundersam över att man som hästägare ändå överväger att fortsätta ge något som BEVISLIGEN skadar hästen?

Om det fanns upplevelser att arsenik haft en god effekt på hästar i lägre doser, hade hästägare då övervägt att ge det TROTS att man vet att det är skadligt i större doser?

VARFÖR är vi så himla angelägna om att tratta i hästar något som de flesta inte ens vill ha och som definitivt inte ingår i deras naturliga foderstat? Och som nu också är bevisat skadligt i vissa doser?

Doser som man aldrig kan vara 100 % säker på stämmer för just MIN individ...

Är verkligen reklamen och ryktet så bra att vi går på vad som helst trots att det finns forskning som påvisar annat än vad grannen nästgårds upplever?


ja man kanske vill ge hästen vitlök på sommarbetet annars blir den helt uppäten av knott och andra insekter !
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Aha, du är fullt beredd att ge hästen något som du VET att den far illa med. för att spara den från knott och insekter.

Som det finns andra bra botemedel mot.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Djurjouren skrev:
Han står på en foderstat efter alla konstens regler, hade problem med överträning vilket väl är för mkt järn, eller för tjockt blod och för mkt röda blodkroppar?
Överträningen botades givetvis med mindre träning och på veterinär som är känd för att vara duktig på löphästar med 90 gram salt om dagen:crazy: Något skeptisk följde jag den rekomendationen och det blev konstigt nog bättre, man kunde träna honom mer, återhämtningen blev bättre o.s.v.
Var det så att han inte drack tillräckligt och blev uttorkad = "tjockare blod" = presterade sämre? En häst som jobbas hårt, svettas mer förlorar både salt och vätska. Eftersom hästens törst regleras av salthalten i blodet så gör stor saltförlust genom svettning gör att hästen inte blit "tillräckligt" törstig även om den är uttorkad. Men ger man extra salt eller en elektrolytblandning dricker den ordentligt och håller vätskebalansen.
Så har jag lärt mig om detta. PL?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Det är precis som du beskriver.
I vilken utsträckning DJs häst har drabbad av "överträning" resp saltbrist/uttorkning kan vi förståss inte veta men förbättringen tyder på det senare.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

*kl*
Läste också artikeln i tidningen Hästen och det jag tycker är fantastiskt med den är att den varken har författare eller källhänvisningar...

Men jag ger mycket sällan vitlök, möjligen på vårvintern om det florerar förkylningar runtomkring och då ger jag färsk vitlök eftersom det också finns rön om att det är bara den som faktiskt ger effekt. Pulver och flingor är döda, liksom...

Och min häst är 11 år och har klarat sig helt utmärkt genom åren både mot förkylningar och knottbett.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Ja, men inte i artikeln, lustigt nog. Jag blir alltid skeptisk till sånt då vem som helst kan skriva en artikel om vad som helst och påstå en massa utan att ens skriva sitt namn eller var de hämtat fakta ifrån. Ju mer kontroversiellt och skrämmande budskapet är desto mer sprids det som en sanning, tyvärr.

Hästägare är otroligt rädda (läs hariga) om sina djur och det går alldeles utmärkt att sälja produkter jättedyrt genom att tala om att hästen inte är säker eller blir sjuk om man INTE köper produkten...

Hästar är skapta för att leva på gräs av alla de slag. Alltså är det mycket tveksamt om det behöver något tillskott öht.

/Camilla
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Knapplån

Utan att ha läst hela den långa tråden så undrar jag bara om någon har hittat själva källan till artikeln, dvs forskningen som står bakom. Det är väl den man vill läsa om någonting. Så har ni nån länk så kom gärna med den så man kan läsa!
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Kl
Jag ger min häst vitlök pga hosta och har gjort så i ett par år nu. Efter att ha läst detta så undrar jag lite över hur jag ska göra. Idagsläget får hon 15-20g/dag på en 500 kg häst.
Jag funderar lite på vilka symptomen blir vid anemi? De borde ju få något tydligt symptom om de röda blodkropparna bryts ner på det sätt som det talas om.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Camilla_H skrev:
Hästar är skapta för att leva på gräs av alla de slag. Alltså är det mycket tveksamt om det behöver något tillskott öht.
/Camilla

I tamt tillstånd får dom inte växter av alla de slag. Bara ett fåtal arter. Då kan det krävas att man lägger till örter som hästen annars hade ätit i det vilda.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Okej, tack. Men länken går inte att titta på. jaja
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Tack så mycket!

Som ni säkert redan har diskuterat så tycker jag nog att studien var lite för liten för att man ska kunna dra någa direkta slutsatser men eftersom den gjordes 2005 så kan man ju hoppas att dessa forskare har fortsatt med en mer utförlig studie som kan ge lite säkrare resultat.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Lovisaleonora_ skrev:
Häromdagen snubblade jag över senaste numret av tidningen Hästen. I den fanns en artikel om att nya studier visade att vitlök var direkt farligt för hästen. Små doser under längre tid bröt sakta men säkert ner hästen.

Någon som har artikeln och kan återge den här, eller ännu vet var man kan hitta studien?

Alltså, jag tror jag blir galen!!! Alltid ska man behöva oroa sig för någonting när det gäller foder åt sina älsklingar. Jag ger vitlök regelbundet för att det hjälper mot knott och för att kusen blir bättre i eksemet, men nu får man ju tänka om igen. Jag ska köpa tidningen och läsa och försöka forska vidare. Min kuse äter vitlöken frivilligt och står till och med och väntar med att äta maten tills han får sin dos ( han kanske var italienare i sitt förra liv...he,he)Skämt åsido... nu har ni givit mig huvudbry, tack gode gud för att du skapade tråden.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

hästmyran skrev:
Tack så mycket!

Som ni säkert redan har diskuterat så tycker jag nog att studien var lite för liten för att man ska kunna dra någa direkta slutsatser men eftersom den gjordes 2005 så kan man ju hoppas att dessa forskare har fortsatt med en mer utförlig studie som kan ge lite säkrare resultat.

Håller inte med. Man har i ett snyggt experiment funnit den dos av vitlök som medför att de röda blodkropparna går sönder. Det är precis så här man gör dossökande studier. Man identifierar en dos som kan ge förgiftning. Då är det helt onödigt att förgifta många hästar. Man hade kontrollhästar som i ö fick samma foder så att man kunde utesluta att det var ngn annan ingrediens som gav blodkroppssönderfallet.

Nästa steg är att identifiera en dos som inte ger förgiftning. Ngn sådan dos har man inte påvisat än. När man tror sig ha funnit en sådan dos behöver man göra en större studie med många försökshästar eftersom en del kan vara känsligare än andra. HH
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Nu är det här inte om vitlök men det mest fantastiska jag vet man ger hästar är alger.. Hur många hästar äter alger i det fria? Sjöhästarna?

Det beror också en hel del på var ens hö skördas och hur de vallarna är odlade om de får i sig det de behöver.

/Camilla
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 307
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp