Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Sen är det ju upp till var o en att avgöra om man vågar använda det innan man vet vad som är en säker dos på lång sikt.
Skälv skulle jag inte göra det utan starka skäl.
Visst visar studien att vitlök är farligt o effekten av allicin på vissa djur är känt sen länge, jag skulle en en gång vilja säga att farligheten är visad men inte på vilken nivå det ev blir ofarligt.
Vad beträffar att forska fram vad som kan vara en långsiktigt ofarlig dos borde detta ligga på dem som tjänar pengar på att sälja preparaten.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

knapplån

Men hästar har ju ätit vitlök i många många år och inte har dom lidit vad jag vet??? om nu vitlök är så faligt varför e de ingen som märkt detta förut???
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Det lustiga är att denna artikel och liknande, dock alltid med samma innehåll poppar upp ca 2 gånger om året och har gjort så i ganska många år nu. Varenda gång påståss det att det är nya studier, så är INTE fallet, det har varit på taoeten i åratal.
Alltid när den aktualiseras så blir alla rädda för vitlök i kanske 3 veckor och sen glöms allt.
Det är bara så att folk älskar att ge vitlök.
Men rätt många örtställen har vitlök med i kombination med persilja för att motverka det skadliga i vitlöken, persilja=järn.
att den produkten inet är mer kän där konstigt :confused:
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Persilja må innehålla järn men eftersom en häst på vettig grovfoderstat får i sig mer än tillräckligt med järn så lär den knappast göra ngn skillnad, dessutom har kroppen förmågan att i rimlig mängd återanvända järn från förbrukade blodkroppar. Persiljan hindrar knappast allicinets nedbrytning av röda blodkroppar.
Men viss kar du rätt i att det här är gammal skåpmat, jag vet inte hur många gånger jag påpekat detta.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Anledningen att man forskat på detta är just att man har sett anemi på hästar som ätit lökväxter.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

peter_lundin skrev:
Anledningen att man forskat på detta är just att man har sett anemi på hästar som ätit lökväxter.
PL

svenska tack:angel:

Hehe va e anemi???
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag är övertygad om att anemi( svensk variant av latinska ordet för blodbrist) står med i svenska akademins ordlista!
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Det är konstigt med järn tycker jag.Får jag passa på att fråga dig om råd? Järn står väl bl.a. för syreupptagningsförmåga? Min ena travare har nu järnbrist. Tar ju regelbundna blodprov på travarna. Han står på en foderstat efter alla konstens regler, hade problem med överträning vilket väl är för mkt järn, eller för tjockt blod och för mkt röda blodkroppar?
Överträningen botades givetvis med mindre träning och på veterinär som är känd för att vara duktig på löphästar med 90 gram salt om dagen:crazy: Något skeptisk följde jag den rekomendationen och det blev konstigt nog bättre, man kunde träna honom mer, återhämtningen blev bättre o.s.v.
Om han nu har för lite järn, tränar han för lite då? Jag har dragit ner på saltet. Man kan numera träna honom i princip hur hårt som helst.

Han har aldrig fått vitlök, dricker riktigt järnrikt orenat vatten från egen brunn.

Konstiag frågor, snabbt nerslängda, kunde vara mer övertänkta. Finns det nått samband mellan järn, överträning etc.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Svårt att svara på om man inte vet vilka prover som är tagna o hur. Lågt HB på en häst i vila behöver inte betyda blodbrist. Blodbrist behöver inte betyda järnbrist utan har vanligen andra orsaker.
Om "överträning" verkligen beror på överträning eller på ngt fel på musklernas syreupptag el ngt annat vet man inte idag.
Jag är ingen expert på området men som hästägare , hästintresserad allmänpraktiker o fd klinikvet på heltid har jag försökt få lite koll på ämnet.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Lovisaleonora_ skrev:
Blir lite fundersam över att man som hästägare ändå överväger att fortsätta ge något som BEVISLIGEN skadar hästen?

Såvitt jag vet stod det i artikeln att det inte var helt säkert än och att dom fortfarande undersökte det hela...
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

peter_lundin skrev:
Jag är övertygad om att anemi( svensk variant av latinska ordet för blodbrist) står med i svenska akademins ordlista!
PL

å en sån har jag? hehe näpp! men tack för svaret:bump:
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Om man har läst ursprungsarikeln så vet man att i tillräcklig dos skadade det bevisligen 2 hästar av två, visserligen ett litet material men en klar negativ effekt ändå. Återstår fortvarande för de som säljer preparaten att visa dess ofarlighet i mindre doser när vi nu VET att vitlök innehåller giftiga ämnen.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Har inte SAOL men kollade på nätet, i i upplagan från 1923 står anemi med, har dom verkligen tagit bort ett ord som används allmänt?
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Naggur skrev:
Fast själv stoppar man i sig vad som helst:rofl:

Ja visst är det underligt hur hästfolk fungerar!
Minsta lilla undersökning som visar på att fodret kan skada våra hästar ger oss mardrömmar, medan vi själva stoppar i oss sånt som inte ens katten skulle släpa in. (Detta gäller i alla fall mig :angel: )

Tillägg: Stod det inte i artikeln att torkad vitlök var värre än färsk? Så för färsk kanske faran inte är lika stor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

frystorkad var det väl.. det kanske händer något med vitlöken då?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Torkning innebär att ämnet blir mer koncenterat om det inte förstörs.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Tack för svar. Jag är själv på eget initiativ inne på det du sa, att överträning kommer av musklernas syreupptagningsförmåga .
Om du är intresserad av sånt så skriver jag lite av mina iaktagelser här.

Min häst har blivit helt botad frän det nu. Den sista pusselbiten var att han inet tåler att tränas med gjord!!!! Med gjord så var han konstant svullen i alla ben, intervallträning var otänkbart för han blev så stirrg att han i princip blev okontaktbar, alla muskler runt höger bog blev totalt ihopdragna och dåliga och höger bak tappade all funktion trots mångårig medveten dressyrträning av detta bakben.
Och då tränar jag luugnt, han får regelbundet alla behandling en häst ska ha o.s.v.

En lat dag tog jag honom på släp och han mådde så bra av det så jag fortsatte och voila, där var nyckeln.
en gång i veckan så rids han i galopp, longerar som uppvärming utan gjord och skrittar av utan gjord.Sadeln är en fårullspadd med löst spänd ullfodrad gjord, dvs skonsammast möjligt.
Han har inet tålt träning sen han var två, slapp han gjorden så tog det 2 veckor så var han som en normal häst.

Fantastiskt eller hur? Precis som att gjorden blockerade alal hans system.
Jag har övat honom med gjorden, stretchat, han har fått massage och equiterapeuten "knackade*" rätt honom med gjord, jag har gjort MASSOR av koordinationsövningar med gjorden för hur som helst så måste han ha den i löp.....
Han ska ut i lopp imorgon för första gången och jag är såå nyfiken på hur han kommer att gå. Det blri första gången han går för vagn sen jag kom på gjordfobin för ca 4 veckor sen.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

har gått på kurs precis om foder bland annat. dom sade att man inte skulle ge mer än tre veckor sen ha ett uppehåll. jag tror att det tar ett tag innan det skadliga går ur kroppen så jag skulle inte ha för kort paus!
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag har gett mina hästar vitlök i över sju år, enbart ett halvår i sträck, sedan paus lika länge..Jag har bara fått en positiv inverkan och kan inte se av det jag gett dem (i väldigt små mägnder) skulle verkadt negativt på dem
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 307
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp