Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

vet också att det sägs att hästen inte kan reglera vit/mineraler själv...jag tror de kan,
men i det vilda eller riktiga stora natur/skogs hagar då de har en riktig möjlighet.

Tyvärr vet jag inte vart anteckningarna från den kursen är eftersom jag flyttat sen dess, men när jag läste foderkurs på eftergymnasialnivå fick vi ta del av en studie där hästar fick för lite magnesium. Det blev till slut magnesiumbrist och då erbjöds hästarna att välja mellan några olika hinkar med olika innehåll, bland annat en med magnesium och en med salt. Alla hästarna valde saltet.

Kan ju knappast jämföras med stora skogs- /naturhagar, men någon enstaka häst borde ju ha tagit rätt hink kan man tycka. Dessvärre minns jag som sagt inte vart anteckningarna har tagit vägen, så egentligen är det här inlägget ingen pålitlig källa...

Kul att en gammal tråd kommit till liv igen, men lite tur kan någon tillföra mer kunskaper kring vitlökens vara eller inte vara i foder. Själv skulle jag aldrig ge det till mina hästar just på grund av risken för blodbrist. Tänker inte chansa med mina djur.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

.......men klurig som jag är.....så undrar jag då vidare....

Hur såg det ut gällande saltet för de hästarna.....saltsten anses ju inte räcka för hårdare arbetande hästar......!!??

Var det på sommaren...eller hade de svettats mycket av träning.....???

Symtom på saltbrist & magnesiumbrist är rätt lika vad jag har förstått...


.........detta står för människa:

Bra för att:
Vatten- och syra/basbalansen, nervernas funktion. Höjt blodtryck.
Symptom vid brist:
Brist ovanlig. Symptom på brist kan vara muskelkramper. Akut brist kan uppstå vid ihållande diarré och kräkningar eller genom stark svettning. Vid stora brister kan livsfarliga kramper uppkomma.


Detta ovan är gällande salt/natrium....nedan magnesium

Bra för att:
Benstommen, behövs för kalksättningen och proteinsyntesen, muskel- samt nervfunktionaliteten, cellernas funktion, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen. Är en antioxidant.
Symptom vid brist:
Brist är ovanlig. Symtom kan vara: muskelsvaghet, kramper, hämmad tillväxt, nervproblem, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, trötthet, irritation, dålig aptit och för högt blodtryck.




De kanske är för lika - för att kunna skilja exakt på vad de behöver.

Jag tror att det är fler faktorer som spelar in............

Tror inte att allt bara är - svart eller vitt.

Kanske finns någon sorts anledning/instinkt som gör att de väljer saltet i första hand, för att binda vätskan i kroppen........eller liknande.
Läs nedan !



Kan brist på natrium och magnesium hos häst orsaka kardiovaskulära förändringar: finns det några enkla markörer?
Anna Jansson

Anna Jansson vid Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU i Uppsala, ska försöka svara på frågan ”Kan brist på natrium och magnesium hos häst orsaka kardiovaskulära förändringar: finns det några enkla markörer?”. I hästens naturliga diet är det nästan alltid brist på natrium (Na) och i vissa fall även på magnesium (Mg). Hos hästar som svettas mycket är risken för brist på Na och Mg mycket stor. Det leder till att mängden av ett hormon som får kroppen att spara på natrium ökar och detta hormon kan ha skadlig effekt på hjärtat. Magnesiumbrist kan eventuellt påverka stora kroppspulsådern och i svåra fall leda till kollaps och dödsfall. Syftet med projektet är att undersöka om brist på Na och Mg kan ligga bakom förändringar i EKG och orsaka hjärt-kärlförändringar som kanske kan ligga bakom prestationsnedsättning och dödfall hos sporthästar.[/I


Oj så långt det blev nu igen.....inte så mycket om vitlök heller.....:o
Jaa.....vill gärna veta mer om fler sådana här studier / forskning också....
Mineralernas gåta.....blev det nu............:D

Tänk om man hade alla svar.....vad tråkigt det hade varit i vardagen ;)!!!!

....återkommer i vitlöksfrågan framöver................
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Den nya "vitlökstråden" http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=956043

Har ju en länk om att det är farligt att ge Vitlök.....från början av 2006
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38


I en studie som är gjord på hästar i Sverige berättar Agronomie doktor Anna Jansson, SLU, Uppsala att man har noterat att hästar som har ätit vitlök är överrepresenterade när det gäller kolik.
På frågan om det är ”livsfarligt” med vitlök till hästar svarar

Anna att vitlök är klart olämpligt för hästar.

Resultatet i studien är inte vetenskapligt bevisat utan man pratar om en

tendens, man hade för få hästar i gruppen för att kunna säkerhets ställa

resultatet.


Jag tror dock att som jag skrev tidigare - att det handlar mycket om individen.

Men först ska man ta reda på om individen behöver vitlöken & i så fall varför.

Vad är anledningen -
Att tänka på är ju att det oftast finns alternativ dessutom -

Ex. är det för ett naturligt selen...så kan man ge lite nån gång i veckan.
- Alternativ är Lusern & / eller alger....

För svavel...så är lite varje dag en period / kur bra
- Alternativ är Lusern / Färsk frukt & grönsaker....

Är det för Immunförsvaret se som ovan...........m m

Är det för flygfän/fästingar - så kan man spraya utvärtes.

.....eller om det är för Kaliumet eller fosforen.......och så vidare...............
(Lillhägna har organiska Vit/Min med bl a selen & annat med organiskt svavel i o s v - vad jag vet är även Kraffts selen organiskt)

Men behövs allt detta av en anledning - så kan vitlöken vara bra som en kur.

Alla hästar, andra djur & människor med för den delen - reagerar olika mot olika mat.
Vissa människor kan inte heller äta Vitlök...då de kan ha en känsligare mage än andra....hästar - kolik....

Däremot så tror jag inte på att ge dagligen året runt - gällande något tillskott.
Bättre att ge i små kurer...utefter behov.


Om markerna innehåller alla mineraler - vilket de tydligen inte gör i dagens läge - då hade vi inte behövt ge tillskott eller kraftfoder alls.....förutom vid mycket träning eller sjukdom.....
om hagarna var tillräckliga i storlek också förståss & kan erbjuda all flora den skulle behöva...........


Vi får se om det dyker upp några nya rön / forskning framöver......


Är det så att det är detta ämne - thiousulfat - som ställer till det,

- så får man helt enkelt avstå vitlöken & hitta alternativ,

för det som kan behövas till hästen. :)
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Hej jag undrar om artikeln i tidningen Hästen om att vitlök är skadligt för hästar.Stod det inte vem,var eller vilka studier som hade gjorts?Skulle vara bra och veta jag har alltid trott att vitlök var bra för hästar och brukar ge mitt Quartersto vitlök.:):d:
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Det här är en jättegammal tråd, googlar du på vitlök och hästar och blodvärde så får du upp studier.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag kan inte begripa varför folk tror att vitlök skulle vara bra för hästar. Jag har aldrig hört att folk ger vitlök till hundar, katter, kossor, getter, guldfiskar eller papegojor. Dessutom har jag aldrig hört om hästar som håller sig friskare med vitlök, dom insjuknar i samma omfattning som andra.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Bara för att något är skadligt för hund eller häst innebär det ju inte att det per automatik skulle vara skadligt för människor. Du kan nog fortsätta äta vitlök med gott samvete.

Teobromin är ex giftigt för hundar och katter men människor kan bryta ned det utan problem. Tack och lov! ;)
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Bara för att något är skadligt för hund eller häst innebär det ju inte att det per automatik skulle vara skadligt för människor. Du kan nog fortsätta äta vitlök med gott samvete.

Teobromin är ex giftigt för hundar och katter men människor kan bryta ned det utan problem. Tack och lov! ;)
 
Ja då va man där igen! Naturtillskott för häst. Bra -dåligt? Mineraler/örter/vitlök. Bra/dåligt. Från istadiga hästar / hästar med vinterhosta / hyperbrunstiga ston... Vad vet vi om vad hästarna gör sin egna tid i våra gamla hagar där all konstig gröda finns o troligtvis all konstens lök oxå finns. Hästar gräver o skrapar efter rötter o mkt annat de troligtvis har behov av. Kolla om ni har nyponbuskar i hagen. En häst med c-vitamin behov har garanterat noppat av bären. Har du koll? Hur många örter av det som nu är så modernt att för olika åkommor äter o får hästarna tag i i vilt tillstånd eller i stora gamla hagar? Mitt fullblodssto åt en liten mängd vitlök i många år, hon hade aldrig mask, sår läkte snabbt, fin i hull o hår, normal avföring, led aldrig av sommarplågor. Tog vid flera tillfällen blodprov o alltid bra resultat. Slutade när hon va dräktig med inrådan av örtföretaget med enda anledningen att inte mjölken skulle få bismak. Titta på din häst,hur mår den? Hull, avföring,päls,humör etc. Hur ser vårt hösilage ut? Har du hållit på med hästar ett tag så använd sunt förnuft!
 
@CGR tråden är från 2006......
Jag vet, men endock på tapeten. Varför säljs då dessa varor både i butik o på webb av stora företag.? Kan inte bara vara för att tjäna pengar, de har ju faktiskt ett rykte oxå.
Ny fråga: hur bra mår våra hästar av blött sk hösilage? / Ojämna balar i kvalité? Hur stor är faran för botulism? En sjukdom vi framkallat pga grovfoderbyte?
 
Jag vet inte hur på tapeten vitlök är.... De flesta hästägare måste jag nog säga, vet om forskningen ang. anemirisk på häst, då det skrevs mycket om forskningen på detta, så pass mycket för många år sen.

Att tillskott och foder av olika typer finns till försäljning utan att ha garanterad korrekt info/effekt är väl ett helt annat faktum, och det gäller ju inte häst specfikt.
Om du vill diskutera det du anser om hösilage och botulism kanske du får skapa en tråd om det, alternativt hitta en redan aktiv tråd i ämnet?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp