Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Ta reda på varför hästen hostar, kanske? Något i stallmiljön/fodret som irriterar slemhinnorna? Åtgärda det och slippa hostan...:cool:
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Om löken du ger din katt är typ kokad eller stekt är det nog ingen fara. Det verksamma ämnet, kommer inte ihåg vad det heter, förstörs när löken kokas. Det är antagligen det som är det som ger anemi. Men nu blir jag nyfiken måste in och kolla på artikeln på ncbi om det står vilket ämne i vitlöken dom misstänker (om det står)
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Det var bra artiklar, jag tror jag tar mig friheten att kopiera in text från länkarna....

Gemensamt är att de flesta som gjort undersökningar om just vitlök till hästar är överens. Lök är farligt för hästar. Är det egentligen intressant hur mycket man kan ge innan det blir akut förgiftning? Det intressanta är väl att det är farligt?

----
Det som är lurigt med löken är att en liten mängd lök inte ger någon akut reaktion så de flesta tror att det är helt ofarligt och fortsätt att ge hästen lök. I dagsläget vet men inte exakt var den säkra doseringen av lök /vitlök till hästar går men man vet att hundar och katter snabbt påverkas av ett litet intag av vitlök.
----
Precis som vid annan förgiftning så kan symtomen variera, man vet att vid en snabb och akut förgiftning så är oftast symtomen både kraftigare och tydligare. När det gäller lök så handlar det oftast om en långsam förgiftning vilket medför att det är svårt för hästägaren att märka av förgiftningen i ett tidigt skedde.
----
I en studie som är gjord på hästar i Sverige berättar Agronomie doktor Anna Jansson, SLU, Uppsala att man har noterat att hästar som har ätit vitlök är överrepresenterade när det gäller kolik. På frågan om det är ”livsfarligt” med vitlök till hästar svarar Anna att vitlök är klart olämpligt för hästar.
----
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Har det inte något att göra med blodkropparna i hästen??

Att de typ bryts ner och kan bilda blodproppar?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Har inte orkat läsa tråden, men går en foderkurs just nu och vår föreläsare sa att de försök som gjorts har inte gällt små doser under lång tid utan när det överskred 0,2g/kg levande vikt dvs 100 gram om dagen på en 500 kg häst (men vem ger sin häst 100 gram om dagen :confused:) och DET var skadligt. Hästarna fick blodbrist och det tog 5 veckor för dem att återhämta sig. Men det finns inga vetenskapliga bevis (än iaf) för att ex. 20 gram om dagen under sommarhalvåret har någon skadlig effekt på en stor häst.

Som vanligt handlar det ju om mängd. Så är det ju med det mesta!
I rätt mängd = inte skadligt
För stor mängd = skadligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Riktigt, men det finns heller inget som säger att 20 g om dagen en längre tid är ok för de flesta hästar. Att få fram siffran för vad som är ofarligt kräver mkt mer storskaliga o därmed dyra försök.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Riktigt, men det finns heller inget som säger att 20 g om dagen en längre tid är ok för de flesta hästar. Att få fram siffran för vad som är ofarligt kräver mkt mer storskaliga o därmed dyra försök.
PL


Just det!
Vilket då leder till frågan om det finns någon som är villig att betala för att få reda på vad som eventuellt kan räknas ofarlig dos?
Finns väldigt mycket annan forskning som nog är bättre att lägga både tid och pengar på.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Riktigt, men det finns heller inget som säger att 20 g om dagen en längre tid är ok för de flesta hästar. Att få fram siffran för vad som är ofarligt kräver mkt mer storskaliga o därmed dyra försök.
PL

Nej, det skrev jag ju inte heller :p

Jag VET ju inte. Men det var mina tankar kring det, eftersom de inte fick någon reaktion på försökshästarna förrän de överskred 0,2 g/kg kroppsvikt. Fast iofs kan man ju då se det som "bevis" för att det INTE är skadligt med mindre mängd?

Jag hade gärna sett att försöket gjordes om och att de stannade på den mängd man brukar ge hästarna för att se om DET verkligen gör skada. För tydligen är det ju många som upplevt att det gjort nytta...

En annan tanke är att en bekant till mig sa att hennes veterinär tipsat om att ge vitlök i samband med någon medicin den fick för bronkit eller något sånt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag skulle förresten vilja veta hur snabbt de ökade vitlöksdosen till "den skadliga gränsen". Om det var nästan direkt eller om de under längre tid gett lägre dos och hur länge isf och hur länge de sedan gav den högre dosen vitlök.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Nej i den skalan försöket gjordes är det definitivt ingt bevis på att det är oskadligt i mindre mängd, inte ens en indikation.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jo jag har också läst det och varit på föreläsning om det, men det står ju inget om exakt hur länge någon av doserna gavs. Och även den initiella dosen var ju högre än vad man brukar ge (dvs 50 gram på 500 kg häst - 0,05 g/kg häst två gånger dagligen).

Jag skulle fortfarande vilja veta exakt hur länge varje dos gavs och sen undrar jag varför de började på den givan de gjorde.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Redan efter en vecka på dosen 0,05 gram/kg häst frystorkad vitlök 2 ggr dagligen såg forskaren Wendy Pearson ONeill att blodvärdet började gå ner. Det motsvarar 30 gram per dag till en 300 kilos häst.

På dag 29 hade de vitlöksmatade hästarna fått gulsot. Dosen ökades en gång i veckan tills man efter 6 veckor uppnådde 0,25 gr/kg häst 2 ggr dagligen. När man upphörde med tillskottet tog det en månad innan hästarna blev återställda. HH
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Redan efter en vecka på dosen 0,05 gram/kg häst frystorkad vitlök 2 ggr dagligen såg forskaren Wendy Pearson ONeill att blodvärdet började gå ner. Det motsvarar 30 gram per dag till en 300 kilos häst.

På dag 29 hade de vitlöksmatade hästarna fått gulsot. Dosen ökades en gång i veckan tills man efter 6 veckor uppnådde 0,25 gr/kg häst 2 ggr dagligen. När man upphörde med tillskottet tog det en månad innan hästarna blev återställda. HH

Vart hittade du detta? :idea:
Förstår inte varför de ökade dosen om de såg redan på låg dos att det gav skadlig effekt? :confused: :crazy:

Tycker fortfarande de började experimentet med för hög dos, hade som sagt velat se resultat på normal dos som brukar vara ca 20 g på en normalstor häst 500-600 kg.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Det är ju trots allt en "naturprodukt" vilket i sig borde vara mkt bättre än all världens mänskligt framkallade produkter?

Så kan man ju inte tänka. Finns massa giftiga saker i naturen. Och olika saker kan vara olika giftigt för olika arter.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Har gett min häst vitlök varje dag i snart 3 månader inför knott och fästing säsongen, och för att det skulle vara "allmänt" bra för hästens immunförsvar. såg en notis i en tidning först igår att nya studier visat att vitlök ej var bra till hästar eftersom det inte kunde bryta ner ett visst ämne som fanns i vitlöken. Låter ju vettigt med tanke på att vitlök inte ingår naturligt i hästars diet. Ska sluta ge vitlök nu.

läste dock abstractet till en kanadensisk studie (länk här i forumet) som visade att vitlök var farligt, tycker dock det är anmärkningsvärt på vilket litet material de grundar sina resultat; endast 2 hästar per grupp (vitlök vs ej vitlök). Rent statistiskt blir detta inte en speciellt hållbar studie utan resultatet kan lika gärna vara en slump. Är det någon som har fler länkar eller vet om andra studier som baseras på ett större material? Skulle vara intressant att ta del av dessa...
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Den frystorkade vitlöken är tydligen mer koncentrerad....& samma mängd torkad skulle troligtvis vara "snällare" mot kroppen....men mängden var ju för stor tydligen....så i rätt mängd tror i alla fall jag att det inte är någon fara med vitlök....innehåller mycket nyttigt bl a selen & det är ju giftigt i för stora mängder.

- i stort sett allt utom grovfoder är dåligt/farligt att ge i för stora mängder till hästar...:eek:

Tips för flugor/knott/blinningar som fungerar helt OK är att lägga i vitlöksklyftor i en sprayflaska med ca 1 del äppelcidervinäger & 3 delar vatten - det drar över natten & sprayas dagligen på hästen (akta ögonen) gärna morgon & kväll - tar oftast slut lagom till det är dags att blanda nytt ca 3-4 veckor.
Hästen behöver då inte äta vitlöken av den anledningen.:grin:

Men ett plus till förutom selen är svavel....
blir man osäker så kan man ju ta en ännu mindre mängd i maten
5-10 g för ponny resp. häst....man ska aldrig ge "för mycket av det goda", MEN..........
ger man andra vitaminer/mineraler &/eller kraftfoder så ska man räkna av en del & ge vitlöken då som sagt i mindre mängd.....annars blir det ju ett visst överskott helt i onödan....& som då kanske inte är bra i längden & då kan det förmodligen bli någon bieffekt = inte bra....man bör veta så bra som möjligt vad man tillför även gällande örter i foderstaten - tror inte att exakta siffror & så är nödvändigt då alla både människor & djur är individer & kan ta upp maten olika....men koll bör man ha i överlag.

Är också intresserad av mer info....nyare upptäckter....???

Undrar - då en flesta säger att vitlöken inte äts naturligt av hästen....vet vi det egentligen?
Vitlöken växer vilt världen över med sina gröna blad/blast eller vad det kallas...det är ju inte helt omöjligt att hästen faktiskt ätit den i vilt tillstånd om den haft möjlighet/behov, då hästar många gånger visat att de äter vissa växter då de har brister/sjukdom o s v

Här står lite om vitlök - Per 100 gram - (RDI gäller människor - ej hästar)
http://www.halsosidorna.se/Mat.htm#vitlök

vet också att det sägs att hästen inte kan reglera vit/mineraler själv...jag tror de kan,
men i det vilda eller riktiga stora natur/skogs hagar då de har en riktig möjlighet.

Vanligtvis väljer de ju bort giftiga växter också...det är vad jag vet vanligast i små hagar med för lite att äta som det oftast sker förgiftningar - även om undantag säkert förekommer.

Men som sagt - visst undrar man ju lite ändå om detta - Vitlöken gåta...:cool:
Vi får väl se om någon studerar vidare inom normala värden & kan ge något svar :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp