Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Ja, det var intressant det du berättar. Håller med om att man inte ska förgifta fler hästar än vad som är nödvändigt. Men kan man med enbart 4 individer statistiskt säkerställa att orsaken i detta fall var vitlök?

Eftersom all annan forskning kräver både ett större försöksunderlag och upprepade försök med samma resultat för att räknas som statistiskt säkerställt så blir jag lite fundersam över ett försök med bara 4 hästar...

Men metodiken för som du säger dosförsök kanske är annorlunda?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

*kl*

Jag har aldrig gett mina hästar vitlök och de har varit hostfria, eksemfria och förkylningsfria i alla år. Fästingar/knott/mygg kan man använda andra medel mot.

Om det finns en 0,00001% risk att hästen drabbas av anemi så tycker iallafall jag att den risken är tillräckligt stor för att inte våga ge. Man behöver ju inte fodra sin häst sjuk medvetet.

Det sjukaste jag sett i tillskottsväg är någon slags juice från någon frukt som finns på öarna i Söderhavet och HUR många hästar finns det där?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

hästmyran skrev:
Ja, det var intressant det du berättar. Håller med om att man inte ska förgifta fler hästar än vad som är nödvändigt. Men kan man med enbart 4 individer statistiskt säkerställa att orsaken i detta fall var vitlök?

Eftersom all annan forskning kräver både ett större försöksunderlag och upprepade försök med samma resultat för att räknas som statistiskt säkerställt så blir jag lite fundersam över ett försök med bara 4 hästar...

Men metodiken för som du säger dosförsök kanske är annorlunda?

Men att vitlök ger blodkroppssönderfall på hästar, hundar, gnagare och fåglar m fl djur vet man sedan förut. Detta var en dossökande studie där syftet var att hitta en ofarlig nivå, detta har man alltså inte gjort än.

Obs att dosen till hundar är mkt lägre för att ge allvarlig förgiftning.HH
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Lovisaleonora_ skrev:
Häromdagen snubblade jag över senaste numret av tidningen Hästen. I den fanns en artikel om att nya studier visade att vitlök var direkt farligt för hästen. Små doser under längre tid bröt sakta men säkert ner hästen.

Någon som har artikeln och kan återge den här, eller ännu vet var man kan hitta studien?

Rusade igår ut och köpte tidningen. Om forskningen stämmer är det verkligen otäckt. Det är nog säkrast att lägga vitlöken på sparlåga tills forskningen säkrat svaren, jag vill inte ta någon risk med guldklimparna. Det stod även att hund och katt påverkas mycket snabbt, jag som ger kissen matrester med lök i ibland.

Fast jag måste säga att jag inte sett några av symtomen på någon av våra hästar. Det verkar som om bleka slemhinnor är det säkraste att kolla efter.

Läskigt, men vem vet, nästa månad kanske det ser helt annorlunda ut.

Är det någon av er som sett några symtom på att era djur inte mår bra när ni fodrat med vitlök????
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jfrelin skrev:
*kl*

Jag har aldrig gett mina hästar vitlök och de har varit hostfria, eksemfria och förkylningsfria i alla år. Fästingar/knott/mygg kan man använda andra medel mot.

Om det finns en 0,00001% risk att hästen drabbas av anemi så tycker iallafall jag att den risken är tillräckligt stor för att inte våga ge. Man behöver ju inte fodra sin häst sjuk medvetet.

Det sjukaste jag sett i tillskottsväg är någon slags juice från någon frukt som finns på öarna i Söderhavet och HUR många hästar finns det där?

Håller med om att man inte ska fodra sin häst sjuk medvetet. Därför är något som chockar mig väldigt mycket att man kan ge silage till sina hästar, när man till och med bör vaccinera mot boutalism innan man ger det och att det inte ens är säkert att vaccinet skyddar om olyckan är framme. Foder är något som man kan diskutera i all oändlighet och ändå inte vara överens, men intressant är det!
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Det är säkert ingen häst som faller död ner för att ägaren gett ett par vitlöksklyftor om dagen.

Vad det handlar om är att hästen som äter en viss mängd vitlök per dag kan få ett lägre blodvärde än vad den annars skulle ha haft. Lågt blodvärde innebär sämre ork. Hästen kan inte springa, hoppa osv lika fort eller högt eller långt som den skulle kunnat utan vitlök.

Om det går så långt som till bleka slemhinnor då har blodkroppssönderfallet gått långt men det troliga är att det finns en dosberoende glidande skala av lätt – svår blodbrist.

Vissa vill kanske göra det valet –ta en viss risk för minskad ork för att de tycker att någon av vitlökens effekter är väger tyngre.

Själv skulle jag bara ge vitlök till hästar i en situation, nämligen om stallarna runt mig var angripna av kvarka. Vitlöken har en tillväxthämmande effekt på kvarkabakterien (och även på multiresistenta stafylococcer).

I ett sådant läge vore jag beredd att ta risken för viss blodbrist på hästarna för att möjligen bidra till att förhindra att besättningen drabbas av ett svårare problem.

För andra ändamål, insektsrepellens t ex, finns det bättre och ofarligare medel.

HH
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Okej, då är det alltså redan fastställt. Tack!

Har du möjligtvis länk eller så till någon sådan forskning? Skulle vara intressant att läsa
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

PMar en litteraturlista om äldre studier om lökväxters effekt på olika däggdjur.HH
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

en tsk av hööks vitlöks pulver kan väll knappast vara farligt? eller...?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

E d Aloe Vera juice du menar?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jfrelin skrev:
Om det finns en 0,00001% risk att hästen drabbas av skada eller sjukdom så tycker iallafall jag att den risken är tillräckligt stor för att inte våga ha häst. Man behöver ju inte skada en häst medvetet.
livet är något som är 100% dödligt..

oavsett hur du gör under hästens liv kommer Du att ha bestämt att den ska leva och Du kommer att ta dö på den.. är det rättvist mot hästen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jfrelin skrev:
Om det finns en 0,00001% risk att hästen drabbas av anemi så tycker iallafall jag att den risken är tillräckligt stor för att inte våga ge. Man behöver ju inte fodra sin häst sjuk medvetet.

En liten undran bara, eftersom att du utformar denna mening som du gör.

Hur stor procent ligger det på att hästen skadar sig när man rider, när den står i en box, när den går i en hage, när man transporterar den, när man utfodrar, har grimma på den, leder den å ja du förstår nog vart jag vill leda någonstans med detta.

Hästen kan göra sig illa, skada sig alvarligt, behöva avlivas, dö på en gång eller snabbt. bara utav allting vi gör i den dagliga skötseln/hanteringen, uppstalningen å så vidare. Man kan dö av allt, göra sig illa utav allt. Ska vi då låta bli alltihopa? För hästen kan ju dö utav allt annat man gör med den endå.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

När det gäller tillskottspreparat så tycker jag att man skall veta att nyttan överväger ev skada/risker, ngt som man när det gäller de flesta preparat inte är i närheten av.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jo det är så sant så.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Det här med vitlöken har verkligen satt griller i huvudet på mig, så jag har kollat runt lite och hört mig för.

Den rekommenderade dosen med vitlök anges ju i frystorkad vikt vilket är väldigt koncentrerat. 100gr frystorkat= 1 kg färsk
Mitt sunda förnuft säger mig då att min häst knappast blir sjuk av en vitlöksklyfta om dagen, däremot kanske man ska vara försiktig med det frystorkade.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

jag ahr hört en kompis säga ngt omde där.. hon sade att de kunde ge hjärt ptoblem tror de var ngt med förtunant blod..så jag ger INTE vitlök-..
å företsen vilken vildhäst skulle böka upp vitlökar i jorden å äta?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Usch, nu öppnar inte jag vitlöksburken mer.. min unghäst har redan protesterat mot att äta det...:angel:
Magdalena
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

nä jag har oxå slutat..känsn ju farligt ju
och just när man tänker på hästar i de fria.. de skulle nog itne leta upp vitlök..tror inte ja iallfall ;)
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

*kl*

Just nu ger jag vitlökspulver eftersom min häst har varit snorig i några dagar. Ibland finns det fördelar som överväger nackdelarna så det är nog inte svart eller vitt.

/Camilla
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

precis! Hästar bökar ju inte i jorden direkt, när man tänker på det, hör inte det till grisars beteende...hm ;):angel:

Samtidigt kan det ju vara bra som camilla säger som medicin mot förkylning, men det är ju oftast för en kortare period.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 307
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp