Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

eldione skrev:
Såvitt jag vet stod det i artikeln att det inte var helt säkert än och att dom fortfarande undersökte det hela...


Jo det är fullständigt säkert att vitlök i den angivna dosen framkallar blodbrist pga av att de röda blodkropparna går sönder.

Vad som inte är säkert är just den högsta dos vitlök man kan ge utan att riskera blodbrist. Wendy Pearsson-O´Neill och hennes grupp jobbar på med detta sedan 2 år men än har de inte hittat en ofarlig nivå såvitt jag vet.

Till Zeena
De doser som ingår som konserveringsmedel i hestekraft och kanske andra foderblandningar handlar om 1-några gram per kg foder. Sällan står hästar på mer än 2-3 kg av sådana foder. Det rör sig alltså om mkt små doser totalt. HH
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

HelenaHandberg skrev:
Jo det är fullständigt säkert att vitlök i den angivna dosen framkallar blodbrist pga av att de röda blodkropparna går sönder.

Visserligen har folk varit fullständigt säkra på att jorden var platt med.:smirk:
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

pannkakssmet skrev:
Visserligen har folk varit fullständigt säkra på att jorden var platt med.:smirk:

Ja, men sedan lärde man sig använda en vetenskaplig metod och si – då visade sig att jorden var rund!

På samma sätt har man i vitlöksfrågan infört en vetenskaplig metod och kommit fram till att vitlök i en viss dos gav en viss effekt.

Denna effekt var iofs inte okänd tidigare. Man vet efter massor av fallbeskrivningar på häst, hund, katt, gnagare mm att vitlök skadar röda blodkroppar och t o m varit förknippad med dödsfall. Men nu genomförde Pearson-O´Neill m fl ett vetenskapligt experiment och fann den nivå som med säkerhet kan framkalla skada. Återstår att med samma väl genomförda metod identifiera den ofarliga vitlöksdosen för häst.

HH
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Min häst åt vitlök när vi köpte henne och jag fortsatte att ge henne det men i höstas när jag fick höra om den här studien så slutade jag direkt. Men nu är det bara så att hon har drabbats av hosta vilket hon aldrig har haft förrut. Så jag har nu gett henne 20g vitlök(väger ca 480 kg) i ca en vecka för att få bort hostan och planerar att sluta efter helgen då hon inte har hostat sedan i måndags.
Tror ni att det är farligt att ge i sånna korta perioder också?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

jo men det är juh skillnad på olika sorters torkning, tex om man torkar kött i ugn VS frystorkar blir det totalt olika resultat... eller gäller inte det vitlök?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

racerbumbi skrev:
har gått på kurs precis om foder bland annat. dom sade att man inte skulle ge mer än tre veckor sen ha ett uppehåll. jag tror att det tar ett tag innan det skadliga går ur kroppen så jag skulle inte ha för kort paus!
men HUR lång ska pausen vara då? vad räknas som kort och långt i den diskussionen? 3 veckor med och 6 månader utan? 3 veckor/3 veckor?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jo det är klart att det är skillnad!

Men står man där med sin eksemhäst som mår iaf lite bättre när den får hjälp av vitlök (om det gör skillnad för just den hästen) så är det nog svårt.

Lätt att bli kluven.

Ville bara påpeka det där med när det blir giftigt kontra när det fortfarande kan vara nyttigt.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag har full förståelse för de som testar vitlök vid luftvägsproblem under förutsättning att man verkligen fixat miljön först så att vitlöken inte blir en ersättning för miljöåtgärder. Sen bör även dessa ha biverkningar i åtanke.
Men hur många hästar får inte vitlök bara för att folk tror att det är nyttigt i största allmänhet.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

BeastieBabe skrev:
men HUR lång ska pausen vara då? vad räknas som kort och långt i den diskussionen? 3 veckor med och 6 månader utan? 3 veckor/3 veckor?
Det finns inget underlag för närmare rekomendationer.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

näe, det verkar juh inte göra det.. :/

så jag och polaren fortsätter på 1 vecka med 1 vecka utan i fortsättningen också..
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

fick lära mig att hålla upp tre veckor gärna mer om det går
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag förstår verkligen ingenting. SKA jag sluta ge min häst vitlök, eller ska jag köra intervaller eller ska jag fortsätta som vanligt? Han får vitlökspulver, där det medföljde ett mått, ett sådant mått får han en gång om dagen.. det är en liten plast sked, som en tesked ungefär. Bara ett enkelt svar på ja eller nej, tycker alla här babblar omkring sig själva panikslagna om samma enformliga grej.

Nå, ja eller nej? Skicka gärna privatmeddelande, jag vill verkligen veta..
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

peter_lundin skrev:
Varför ger du din häst vitlök?
PL

För mig har det alltid varit självklart på min häst jag har, han är känslig och blir lätt förkyld och kan få lätta eksem av för mycket insekter på sommaren.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

BeastieBabe skrev:
men HUR lång ska pausen vara då? vad räknas som kort och långt i den diskussionen? 3 veckor med och 6 månader utan? 3 veckor/3 veckor?

SKA man verkligen fodra med pauser?
Att först bryta ner kroppen för att sedan bygga upp den igen, gång på gång, kan ju inte vara nyttigt.
Enligt mig är det som att först äta sig fet ett tag, sedan hetsbanta bort det, och sedan gör om det igen. Är inte det ganska slitande på kroppen?


Är det någon som vet vad det finns för alternativ till lök?
Borde inte det finnas någon annan ört med samma effekt?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Varför inte bara göra så som man gör med sig själv? När man känner att förkylningen är på gång så käkar man vitlök som bara den. När man är frisk gör man inet det.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag förstår vad du menar, men själv äter jag gärna vitlök varje dag :D

Immer
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Nu var ju saken den att vitlök inte är skadligt för oss. Det är det för hästar.
Och det är inte samma sak att bygga upp kroppen och sedan inte göra något och att bryta ner kroppen för att sedan inte göra något.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

vitlöken är nog inte att likställa med banta 10-12 kg och sedan gå upp det igen under en tvåveckorsperiod gång på gång på gång..

kroppen återhämtar sig själv från förgiftningar (även om testerna endast är utfärdade vid RIKLIGA givor vitlök och de mesta förgiftar i för stora mängder).. så det beror förmodligen på dos och om hästen är frisk och har kroppen igång från början..
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Nej, det är inte riktigt så jag menar och du överdriver nog lite åt andra hållet.
Men jag tror inte det är nyttigt för kroppen att brytas ner och byggas upp gång på gång. Det är energi som kanske kan läggas på annat.
Fast det här är ju bara mina teorier, jag är inte så inne på hästens inre uppbyggnad. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 433
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 307
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp