Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Blir lite fundersam över att man som hästägare ändå överväger att fortsätta ge något som BEVISLIGEN skadar hästen?

Om det fanns upplevelser att arsenik haft en god effekt på hästar i lägre doser, hade hästägare då övervägt att ge det TROTS att man vet att det är skadligt i större doser?

VARFÖR är vi så himla angelägna om att tratta i hästar något som de flesta inte ens vill ha och som definitivt inte ingår i deras naturliga foderstat? Och som nu också är bevisat skadligt i vissa doser?

Doser som man aldrig kan vara 100 % säker på stämmer för just MIN individ...

Är verkligen reklamen och ryktet så bra att vi går på vad som helst trots att det finns forskning som påvisar annat än vad grannen nästgårds upplever?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Förmodligen för att man från alla håll och kanter blir itutade att det ÄR bra med vitlök till hästar.

Brukar ge i perioder antingen om det är ngn snorig i stallet eller när knott etc är som värst. Men inte oavbrutet jämt och ständigt.

Inga stora doser heller.

Ska läsa mer och revidera men svårt är det.

Selen är ju t ex giftigt i stora doser men nödvändigt ändå.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

vart har du läst det? jag vill gärna läsa om det jag också.. men är det 3 veckor, går det inte bra med 1 veckas intervall?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag har alltid fått lära mig att vitlök ska vara PÅ hästen, inte I. D v s mot knott hjälper det, men då sprutar man PÅ hästen (utblandet med t ex äpplecidervinäger enligt "mitt" recept).

Samma människor som lär ut detta, fnyser också när man frågar om vitlök I hästen - "det finns väl inget behov av vitlök i maten om man är häst och inte äter pasta?"
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

jag och polaren såg en ganska klar skillnad i knottbett och kliande när ponnyn fick vitlök i maten OCH på sig till skillnad från innan när hon bara fick på sig..

Och ponnyn älskar vitlöken, det är inte så att hon tvingas äta den...
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

lil-sis skrev:
Förmodligen för att man från alla håll och kanter blir itutade att det ÄR bra med vitlök till hästar.

Brukar ge i perioder antingen om det är ngn snorig i stallet eller när knott etc är som värst. Men inte oavbrutet jämt och ständigt.

Inga stora doser heller.

Ska läsa mer och revidera men svårt är det.

Selen är ju t ex giftigt i stora doser men nödvändigt ändå.
Stor skillnad, selen är ett livsnödvändigt mikromineral, jag har hittills aldrig hört talas om människa eller djur med konstaterad vitlöksbrist:angel:
Många av vitlökens påstådda effekter är mer el mindre odokumenterade spec på häst.
Vidare är det relativt väl utrett vid vilka nivåer selen blir skadligt vilket det inte är med vitlök.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Ett problem med vitlök utanpå är att den kan orsaka allvarliga kontakteksem.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag slutade med vitlök för över ett år sedan och har inte märkt någon "vitlöksbrist" eller bristande hälsa;) Gav det av gammal vana:o men köpte inte nytt då burken tog slut. Hade en veterinär ute som sa att om vitlök ska ge den hälsoeffekt som vitlök kan ha på människor måste man ge MER än den lilla sked jag gav.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Fast jag tycker att det är mindre risk exem med vitlök/äpplecider-blandningen än med RB86 t ex....
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

hej. jag ger mitt hbl hippos vitlöksflingor varje dag.
har gjordt det i 10år och hon mår jättebra.

jag ger det för att hon lätt blir förkyld och är alergisk mot mygg och knott.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Inte mer än de hästar jag sprutat bägge på, som reagerat för RB men inte för vitlök/äpplecidervinäger.

Inte statistiskt rättvisande, men jag är tveksam till de starka preparaten.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Men det finns mycket veterinär erfarenhet som tyder på att vitlök bör räknas till de starka preparaten.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

tycker att det är väldigt oroande att när man får konkret fakta på att i det här fallet vitlök inte är bra för hästen, fortfarande tänker ge det. Vad är det man inte vill ta in?? studien som det stod om i "hästen" är inte den första jag hört om som visar att vitlök inte är bra, läste för ett tag sen en artikel på ridsports hemsida om en undersökning där man hade kommit fram till ungf. samma resultat...

ge inte hästarna vitlök, snälla, det är ju uppenbarligen inte bra...
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag hörde utav min fd Hästkunskapslärare att hon läst en artikel om just att vitlök skulle vara dåligt för hästar. Jag tog direkt bort vitlöken ifrån foderstaten men vi slutade inte undra. Det stod tydligen i artikeln att det var forskare vid SLU som gjort den här studien och i studien framgick det också att gurkmejja skulle verka dåligt på hästar också.

Min fd travinstruktör Leif Jansson ringde till SLU och de sa att de inte ALLS gjort någon studie som de kunde bekräfta visade det här...

Jag vågar dock inte sätta honom på vitlök igen eftersom det påstods att det skulle skada immunförsvaret..

Men det är alltså inte S Ä K E R T att det är så att vitlök skulle påverka/bryta ner hästen..

Jag lovar att skriva igen när Leif ringt och pratat med tidningen Hästen, för A L L A hästarna på BERGA NBG går på gurkmejja och det sista man vill är ju att skada hästen medvetet.

:bump:
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Läs resultaten som visas av länken HH lämnat tidigare i tråden.

Det kan nog anses konstaterat att vitlök är skadligt för hästar.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Men det kanske inte skadar hästen i den utbredning som tydligen fram gick i artikeln. Jag personligen har inte läst den.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag hänvisar till mitt inlägg 7, att vitlök i höga doser är skadligt för hästar kan anses klart men inte var ev gräns går.
Det finns fler forskningsinrättningar än SLU i världen.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Lovisaleonora_ skrev:
Fast jag tycker att det är mindre risk exem med vitlök/äpplecider-blandningen än med RB86 t ex....
bekanta till mig använde RB86 på eksemhästar, eksemen förvärrades inte av RB86, hästen som hade mest eksemproblem fick mindre eksem, förmodligen för att knotten inte besvärade honom lika mycket..

RB86 finns det tydliga instruktioner om hur man ska använda det och att man inte ska ha det för koncentrerat.. vitlök och äppelcidervinäger kan juh blands lite hursomhelst..
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Lånar knapp..

Jag har alltid gett vitlök ca 1-3 klyftor om dagen oftast bara 1.
Sedan ajg började ge henne vitlök har jag knappt behövt använda knottmedel. inan fick man spreja på som bara den.
Mycket är inte bevisat här i världen. Aloe Veran inget som bevisar ATT den är bra men endå botar den på många problem.

Vitlök har MÅNGA GODA egenskaper.. men är STARK och även för människan kan den fräta om du tar en rå vitlök och äter på tom mage kommer du få magknip.

Så man måste äta den RÄTT... och i RÄTT mängd..

Det finns inga studier på ATT vitlök ÄR farligt bara ATT den är farligt i STOR mängd.. precis som selen är FARLIGT i överdos!

Det som nu gäller att forska fram är VAD är RÄTT dos??

För mig är 1-2 klyftor om dagen en bra mängd för om min häst mår brima inge skillnad på henne utan eller med vitlök bara det att myggen inte kommer fram till henne lika mkt på somamren och hennes hosta är borta!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 307
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp