Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

*KL*
gav våra hästar vitlök innan jag visste att detta kunde vara skadligt, har nu slutat med det och hästarna har blivit piggare och presterar mkt bättre på tävlinga..så man lär sig alltid något nytt ;)
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

precis min tanke..
vi måste tänka på hur de skulle gjort i de villda lite oftare,
men som en kort medicinkur tror jag itne de skadar :D
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Är det fler som har gett vitlök och slutat och tycker att hästarna går bättre??

Har alltid gett vitlök för skyddet mot insekter,för hälsan(tydligen inte..?) och för att dom tycker det är gott!

Har börjat minska nu,kanske ska sluta ge det då..
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Spec våran valack som var väldigt hängig och tröttnade, hade hög puls har tagit sig något enormt sen vi slutade med vitlöken, han är också jätte fin i pälsen..jag tror defenitivt de beror på att vi inte ger vitlök längre..
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Shimzy skrev:
precis min tanke..
vi måste tänka på hur de skulle gjort i de villda lite oftare,
men som en kort medicinkur tror jag itne de skadar :D

Lite oftare :rofl:
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

vi ger våra hästar vitlök på vintern när dom är snuviga och nu när dom känner av pollen. Men vi har inte ärkt nån skillnad. Dom är bara inte snuviga.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

ajaj,, stackars min häst isf.. han fick en hel burk(asså i små portioner:P) i vintras pga snorighet.. men nu är han botad från snoret;)
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag hade en häst för några år sedan, som hade svår dammallergi "astma". Hon fick Vitlökspulver vintertid när hon inte kunde gå ute i den friska luften lika mycket.
Det tycktes hjälpa.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag började ge mina hästar vitlök nu när jag började ta in dem i höstas. Min shettis har haft hosta tidigare (lindrig dock) och jag bestämde mig för att prova då jag alltid hört att det ska vara bra. Ingen av dem har hostat eller varit snoriga under vintern. Nu när jag läst det blir jag givetvis tveksam, men eftersom det i många fall med hosta har HJÄLPT med vitlök blir jag också osäker. Det är ju trots allt en "naturprodukt" vilket i sig borde vara mkt bättre än all världens mänskligt framkallade produkter?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

oj, gammal tråd men.. var det någon som svarade på hur mycket vitlök det var i hestekraft?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag läste den också, och jag vågar inte chansa så jag slutar ge mina nu.
Det som stod var att det bröt ner blodkropparna (röda tror jag) för att hästar har inte enzym som bryter ner någon sak i lök. Det är farligt redan vid små doser, men då krävs det att man fodrar en längre period innan det märks något, och då kan det ha gått långt. Det kunde även ge problem med njurarna eller liknande.
Observera att det här gäller all sorts lök.

Så nu har man ett kilo vitlök hemma som man för käka upp själv. :crazy:

är det alltså så farligt?? nu vet jag inte om jag vågar ge mina heller:confused: ska nog försöka få tag på den där tidningen så jag får läsa allt själv. är det något jag lärt mig så är det att vara kritisk till det jag läser..
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag har full förståelse för de som testar vitlök vid luftvägsproblem under förutsättning att man verkligen fixat miljön först så att vitlöken inte blir en ersättning för miljöåtgärder. Sen bör även dessa ha biverkningar i åtanke.
Men hur många hästar får inte vitlök bara för att folk tror att det är nyttigt i största allmänhet.
PL


Min häst har ätit vitlök i många år, egentligen nog mest för att "det ska vara bra" om jag ska vara ärlig.
(man tycker ju själv det är så gott & luktar gott-pulvret)
Är nog många som ger det utan att veta varför.

I dagsläget får han vitlöken just för att han har luftvägsproblem, och upplever att han blir lite bättre med vitlöken. (lösdrift)
Ger även anis, lakritsrot och klöver, men vågar inte ge så stora doser. Funderar nu på om jag ska minska vitlöken per dag, eller göra uppehåll ibland....
Tog blodprover på min häst förra året, men tror det var de vita blodkropparna som var ett frågetecken på först men visade sig okej.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Om man ger så lite så det inte skadar, har det verkligen nån verkan då?

Jag har aldrig gett min häst vitlök och förstår inte varför jag skulle göra det. Min häst har heller inte varit förkyld och var hon det regelbundet skulle jag faktiskt bli orolig och undersöka vad det är som gör henne dålig. Dålig stallmiljö?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag ger vitlök till min häst och äter det även själv. Tycker fördelarna med det överväger nackdelarna, och det verkar ju bara vara giftigt i större mängder.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag ger vitlök till min häst och äter det även själv. Tycker fördelarna med det överväger nackdelarna, och det verkar ju bara vara giftigt i större mängder.

Det beror helt på hur känslig hästen är. Det får man reda på när det dyker upp en reaktion...och varför vänta på en sådan? När man vet att vitlök har en negativ inverkan och att det inte hör till hästens naturliga kost...varför ge det? Frisk och fräsch stallmiljö, bra foder och vettig utemiljö räcker...
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Om man ger så lite så det inte skadar, har det verkligen nån verkan då?

Jag har aldrig gett min häst vitlök och förstår inte varför jag skulle göra det. Min häst har heller inte varit förkyld och var hon det regelbundet skulle jag faktiskt bli orolig och undersöka vad det är som gör henne dålig. Dålig stallmiljö?

Som jag skrev tidigare går våra hästar på lösdrift.
Har även kollat upp luftvägarna med endoskopi.
Eftersom effekt märks med vitlöken så ger jag , fast inte full dos.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

jag har med hört det för ganska länge sedan...slutade då med det...man vill ju inte ta risker blodkroppssönderfall är ändå ganska alvarligt man vill ju inte att de ska få blodbrist
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag förstår verkligen ingenting. SKA jag sluta ge min häst vitlök, eller ska jag köra intervaller eller ska jag fortsätta som vanligt? Han får vitlökspulver, där det medföljde ett mått, ett sådant mått får han en gång om dagen.. det är en liten plast sked, som en tesked ungefär. Bara ett enkelt svar på ja eller nej, tycker alla här babblar omkring sig själva panikslagna om samma enformliga grej.

Nå, ja eller nej? Skicka gärna privatmeddelande, jag vill verkligen veta..

Ja ställer mig ungefär samma fråga!?!?
Min systers New Forest valack får vitlök varje dag. (under uppstallnings perioden) Slutar ja ge de så börjar han hosta innom 2-3 dagar. När ja börjar ge igen så försvinner hostan omedelbart.
Ska ja sluta ge vitlök å låta häst kraken stå å hosta??
De känns ganska lågiskt att forts ge de när ja vet att de funkar. :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp