L

Linkan

Har sökt trådar i forumet men hittar inte riktigt det jag letar efter...
Behöver man tillskotts utfodra hästen med vitaminer normalt sett? Eller är det ett sätt för foderproducenterna att tjäna pengar?
Vad ger du för vitamintillskott och motiverar resultaten av vitaminerna kostnaden?
Är det vanligt att hästar lider av vitaminbrist?

Sv: Vitaminer

Det är många faktorer som spelar in om det behövs extra vitaminer eller ej.Som vilken typ av arbete exempelvis en hårt tränande häst har ett större behov av b-vitamin en än normalt tränande häst.Sedan beror det på vilket grovfoder man använder ,årstid,ålder på hästen en gammal häst har i regel en sämre förmåga att tillverka vitaminer,sjukdomar har även betydelse och om man änvänder ett helfoder eller inte.

Också nyfiken på källa!
Nedan citat från Utfodringsrekommendationer för häst, SLU.

"Häst på underhållsfoderstat samt häst i lätt och medelhårt arbete (dvs majoriteten av alla vuxna hästar i Sverige, min kommentar) har inget, eller mycket ringa, behov av tillskottsvitaminer om de får en foderstat grundad på ett välbärgat vallfoder och om de har möjlighet att dagligen vistas utomhus."

Slusatsen blir att om du har ett dåligt vallfoder (kan bara visas genom analys, och vilka analyserar vitamininnehållet, handen på hjärtat?), så kan tillskott behövas.

Citat gällande B1,B2 och biotin:
"Bristsymptom är inte påvisade hos hästar."

Vitamin B1, underhållsbehov 6-8 mg/100 kg kroppsvikt, för hårt arbetande häst 9 mg/100 kg kroppsvikt.
vitamin B2, underhållsbehov 4-5 mg/100 kg kroppsvikt, för hårt arbetande häst 6 mg/100 kg kroppsvikt.
Grovtarmen producerar hästens behov av b-vitamin. Om inte grovtarmsfunktionen är störd, behövs inte tillskott.

Alltså kan ett balanserad kraftfoder, av hög kvalitet och med rätt balans mellan energi/protein, kalcium/fosfor samt behövliga vitaminer och spårämnen, säkerställa rätt näring till dräktiga, digivande ston, föl och unghästar, så att du får starka, hållbara vuxna hästar.

Intressant!

Ja handen på hjärtat jag har inte analyserat vitaminer och det var lite så jag kom in på tankeställningen. Bör det finnas tillräckligt med vitaminer i grovfodret???

I vårat fall är kvoten energi/protein illa (9 MJ/39,9 smbrp). Mycket energi och lite protein vilket jag har tänkt väga upp med lusern hack. (Ca/p kvot helt ok). Men hur påverkar då förhållandet mellan energi/protein, vitamin innehållet i fodret?

Tycker detta om vitaminer är mycket intressant då jag får för mig att många hästar som tränas väldigt lite får dittar och dattar ur 14 olika vitamin flaskor. Förhoppningsvis inte skadligt för hästen men skadligt för plånboken, eller är det helt enkelt så att många hästägare har på tok för mycket ekonomiska resurser (vilket tyvärr inte stämmer i mitt fall ;) )

Hm, bra frågor!

I normalfallet ska vitamininnehållet i grovfodret räcka. I speciella fall kan hästen behöva tillskott. Varit sjuk, svårt att ta upp näring, unghäst, digivande, etc etc Vissa speciella fall är oftast en definitionsfråga för hästägaren, har jag märkt:smirk:

Man ska passa sig att ge för mycket fettlösliga vitamer, dessa lagras i kroppen. (A,D,E,K) Stora mängder A (då menas färdigbildat A, inte förstadiet karoten) och D är giftigt, gäller också MYCKET stora mängder E och K
Vattenlösliga vit utsöndras i urinen (B,C), alltså ofarligt (bara dyrt)

Jag ger mina avelsston och unghästar färdigfoder med tillskott "för att vara på den säkra sidan" vad gäller mängd och balans. Detta gör jag för att jag inte analyserar mitt grovfoder m a p vitaminer. Min valack (som jag tränar och tävlar) får inget extra.

Det mest ekonomiska är att betala för ett riktigt bra grovfoder! så behöver man (i normalfallet!) inte pytsa ur 14 andra burkar och flaskor...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 282
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 996
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka