Vitaminer vid pälsfällning

jassica

Trådstartare
Min häst har det väldigt jobbigt när han fäller och sätter sin päls. Och snart är det dags att sätta vinterpälsen.

Vilka vitaminer tycker ni funkar bäst? Vitaminspruta av vetrinären, är det någon som användt sig av det?

Sv: Vitaminer vid pälsfällning

japp :) min gamla shettis har fått det i över 10 år :) henne hjälper det bra, men en spruta har inte räckt.

Vi gav b-vitaminspruta i våras åt min foderhäst. Han skulle ha en spruta/dag i 3 dagar om jag inte minns helt fel. Gav inte någon extrem effekt på pälsfällningen, men det började också vara mot slutet av fällningen, och han fick sprutorna mer med tanke på hans knä.

okej, jag har nämligen hört mest negativt om B-spru´ta man får av vetrinären då folk säger att det är som att kasta pengarna i sjön, men jag menar en sån spruta kan inte vara särskilt dyr, och det är ju värt att testa om det får hjälper pållen, om så bara pyttelite.

Vi ger flytande B-vitamin i fodret till min medrytar pålle och de fungerar bra :)

Shyfeeder B är kanon! ges flytande i fodret :)

Ger alltid foderjäst till mina hästar och har aldrig haft några problem med fällning med den gamle. Den andre går inte att få att fälla med några b-vitaminer i världen. Han klipps. Annars har jag hört någonstans att det är protein som gäller när det handlar om fällning. Någon som vet mer? HelenaHandberg eller någon annan kunnig?

förr, när ja va liten så rekomenderades det en näve vetekli/dag om hästen blev matt i pälsen eller hade svårt med fällning/pälssättning.

Som främst innehåller massor av protein.:laugh:

:laugh:Jag ger mina B-vitamin både när det gäller fällning och sättning, sen dessutom ger jag dom en matsked rapsolja i maten varje kväll... (även till mina hundar):p

Tycker att det ger bäst resultat med att spruta Beviplex intramuskulärt.Jag sprutar mina 2 dagar i rad med 25 ml. varje gång.

jag har börjat att ge vanligt jäst man köper i affären någon sa att man skulle ge ett fjärde dels paket/häst och dag?!
ger det istället för flytande b-vitamin jag gett innan DET är nog som att kasta pengarna i sjön med tanke på hur dyrt det är, vanligt jäst kostar 1.30 kr paketet o till en häst räcker ett paket i 4 dagar.

jaha, kan man ge sån vanlig jäst till häsy? Tänker att det kanske blir för starkt för magen? Och detta ska då hjälpa vid pälssättning?

Jag brukar använda Multivitamin från Hippo. Blev rek den av veterinären och tycker den funkar bra. Innehåller dessutom fler sorters B-vit än den "rena" b-vit gör om jag inte missminner mig, är dyrare dock.

jaha, kan man ge sån vanlig jäst till häsy? Tänker att det kanske blir för starkt för magen? Och detta ska då hjälpa vid pälssättning?

Jag undrar om det gör någon större nytta vid pälsfällning.
Jag ger det till min fånghäst för att det är bra för mikroorganismerna i grovtarmen. Det är alltså inte för starkt för magen utan snarare tvärtom.

Jag tvivlar också att att det kan ge så mycket b-vitamin att det skulle göra någn större skillnad på pälsfällning. Jo, och orsaken till att jag kopplade ihop kli och protein var just för att jag spann på teorin att det är protein och inte b-vitamin som behövs vid pälsfällning. Foderjäst är också en bra proteinkälla om man ger ordentligt, ja.

Vet inte vad själva b-vitaminet kostade eftersom vår hovslagare skaffade fram det tillsammans med lite andra saker, men speciellt dyrt kan det inte vara, vi betalade omkring 200kr sammanlagt för b-vitaminet, spruta, några nålar och arnika gel:D. Priset kan ju säkert variera var man bor (och om man ska ha en veterinär att spruta det så då blir det väl rejält mycket dyrare)

Som sagt så var han i slutet av fällningen så det är lite svårt att avgöra hur mycket effekt det hade på det, och att han i övrigt inte hade speciellt svåra problem vid fällning (blev lite känsligare oftast bara :))
Däremot började vi på med en b-vitamin kur (i fodret) före han blev såld nu i höst, och då tyckte vi att hans päls blev mjukare och glansigare, men det kan ju förståss ha varit inbillning också:D

Nej så dyrt är inte B-vitamin, en flaska på Hökks kostar 100kr, tror det är en liter.

Tog ni vanlig b-vitamin på flaska och sprutade hästen med? Jag trodde man var tvungen för att ta ut vetrinär, och att det var någon annan form av B-vitamin de spruta in??...

För kan man göra så, så kan jag ju spruta min häst själv, då jag är van att spruta djur, dock mest hund. Sätter man den då i halsen?

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025