Vitaminer vid pälsfällning

Sv: Vitaminer vid pälsfällning

jag vet, vi har gett den innan. den lantmännen har ger man 2-5 ml av så den blir både billigare och drygare ;)

Alltså är det ett fjärdedels paket jäst ni pratar om? Jag har en ponny som jag skulle vilja pröva med jäst(mest med tanke på hans tarmflora,han har dessutom eksem och det lär ju hänga ihop)
Pratade med vet idag och hon föreslog E vitamin till pälsfällning och sättning.
Erfarenhet av det någon?

jag har inte namnet i huvudet, men den står på hyllan vid övriga vitaminer och tillskott ;) en 4.kantig liten "dunk" med ett smidigt doserings rör på.

enligt en foder rådgivare jag pratade med på skandinavium för några år sedan så skulle E-vitamin och betfor bilda B-vitamin hos hästen.

huruvida det är så eller inte låter jag vara osagt ;)

våran veterinär avrådde oss starkt från att spruta B-vitamin då det bara hjälper för stunden och att hästen sen kissar ut det. Hon rek. b-vitamin i pelletsform då hon använde det på sina och det gav bra resultat så det körde vi i våras. Hinken var ganska dyr men halva är kvar än så den var dryg!

Min häst har det väldigt jobbigt när han fäller och sätter sin päls. Och snart är det dags att sätta vinterpälsen.

Vilka vitaminer tycker ni funkar bäst? Vitaminspruta av vetrinären, är det någon som användt sig av det?

Päls består av svavelhaltiga aminosyror (protein) och därför bör man ge hästen mer protein före och under pälssättning. Exempelvis kan man ge foderjäst eller linfrö.

Det finns ingen vetenskaplig grund för att B-vitamin skulle hjälpa vid pälsfällning (vilket är ganska naturligt eftersom pälssättning och B-vitamin inte har något med varandra att göra) varför ett B-vitamintillskott antagligen är slöseri med pengar.

Förövrigt bildar hästens mikroorganismer i grovtarmen B-vitaminer. Enda gången ett B-vitamintillskott kan vara befogat är alltså om hästen på något sätt har en störd grovtarmsflora (t ex pga för lite grovfoder, foderbytet etc)

Vi har som tur var en som har sin häst i stallet som jobbar som veterinärassistent, är lätt att glömma bort att alla inte har sådan lyx :)

Men inte ens då är man säker - just en veterinärassistent gav min häst en rejäl pencillinchock för ett par år sen. Ingen skugga över henne, det kan hända den bäste, men det säger en del om hur lätt det kan gå fel.

Vetenskapligt eller ej så har då¨jag märkt tydligt o klar skillnad på min häst
när jag ger B-vitamin. Hon hade jobbigt innan vid pälssättningen. Blev mkt irriterad vid borstning. Efter några dagars användande av B-vit. så blev hon inte alls lika känslig. Så jag tycker då att det funkar att ge höst och vår. :)

ja ska prova ge min ettåring som har blivit lite småsur nu samt lite öm.
Ok hon växer o sådant, men sätter väldigt mycket päls.
Ska se om hon blir bättre.

Ja det kan vara värt att prova. Finns billigt på Citygross om du har ngt i närheten. Lycka till.:)

sant, sant, men att det är en veterinär är heller inte alltid en garanti för att det ska vara bra. En veterinär gav sådana "instruktioner" så att om vi skulle ha följt dem skulle det ha kunnat gå galet (han gjorde i övrigt inget ordentligt jobb heller visade det sig senare :mad:)

jag brukar ge mina hästar foderjäst och det tycker jag fungerar bra

Brukade spruta en 30-åring som hade hur svårt som helst att släppa pälsen på vår och sommar. 3 dagar med beviplex löste det problemet. Kommer inte ihåg dosen.

För att vitaminerna skall hjäpla till vid pälsfälning så måste man ge det långt innan räcker inte med att börja någon vecka innan, vi människor tror att det hjälper men de forskare har bevisat att b-vitamin inte gör att hästen får det lättare under pälssättning

kl

Nu blev jag verligen intresserad av det där med matjäst!!
Jag ska börja med det idag för det är verkligen alldeles för dyrt med B-vitaminsörja.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025