Vitaminer vid pälsfällning

Sv: Vitaminer vid pälsfällning

Tror knappast att du ska spruta med sådant du köpt på Hööks. Det är nog speciellt. Och för övrigt så ska man inte spruta själv utan att man fått en delegering från veterinär. Man anar inte hur mycket problem som kan uppstå om glada amatörer börjar spruta själva. Får du trubbel (kan bli hemska bölder osv) så ligger du nog risigt till försäkringsmässigt utan en delegering från vet.

Nej du har helt rätt! Tänkte på det när jag skrivit mitt inlägg, att det borde ju avra något annat, för det lär väl funka på precis samma sak att ge det i maten.. Så det där med att spruta själv det ger jag tusan i, precis som du säger kan det bli problem när amatörer hålls.

Låter som ett bra ställningstagande. Du ska för att spruta veta var du ska spruta, så du inte råkar spruta venöst i stället för subkutant. Det innebär att du ska veta i vilken kvadrant du ska sätta sprutan. Du ska ha kunskap om i vilket gradtal du ska hålla den och du ska testa så där inte kommer blod etc. Jag är själv utbildad mentalskötare och ska i praktiken kunna spruta, men efter att jag har en bekant som jobbat på djursjukhus bl a och fått höra om vilka tillstånd som kan uppstå så ber jag vana personer om hjälp i stället.

nej, dom vitaminer man sprutar är inte dom för oralt bruk på tex. hööks.

B-sprutor ger veterinären, men har man en bra veterinärkontakt som vet att man själv kan så kan man få och ge själv. när jag jobbade som beridare gav vi en del hästar B-sprutor för att förhindra att dom fick korsförlamning (en del hästar va inte alls tränade men skulle ju likväl bli ridbara på 1-3 mån) den gavs i musklen i halsen.

min gamelponny ger jag själv, men jag har anlitat min veterinär i många år och h*n vet mkt. väl vad h*n kan deligera och inte ;) hur mkt. och när sker efter dennes ord.

Korrigerar mig själv här. B-vitamin sprutor ges intramuskulärt antar jag och inte subkutant. Så är det när man är ringrostig.

Nej, nej, nej självklart användes ju ett speciellt sorts b-vitamin :D
I övrigt, som andra påpekat så ska man absolut inte spruta själv om man inte vet vad man håller på med. Vi har som tur var en som har sin häst i stallet som jobbar som veterinärassistent, är lätt att glömma bort att alla inte har sådan lyx :)

KL
Jag tror mer på extra proteintillägg än B.vitaminer.:)
Går på rekommendationer från agronom.

Med tanke på hur mycket hästsverige fodrar med b-vitamin är det tur att hästarna bara kissar ut överskottet... :rofl:

Öljäst funkar jättebra. Min förra häst blev ett monster när han satt / lossade päls. Men med öljästen blev han en helt annan häst under pälsbytet. Gav dok året runt i alla fall.

B-vitamin på b-jes 2 liter kostar runt 120kr om ja inte missminner mig.
Inte så farligt dyrt.
O man behöver inte vara rädd för att överdosera heller då dom kissar ut överskottet.

Svarar alla, köpte B-vitamin igår, så ska börja ge det i fodret f.om ikväll.

Dock räcker ju inte en liter särskilt länge, enligt flaskan ska min häst ha 60ml varje dag.

Jag ger Emin (tror jag den heter) flytande B-vitamin 2,5L dunk kostar 130kr :)

De vitaminer som fungerar bäst både för fällning/hårrem och bra hovkvalitet är Algbörjes bruna ishavs alger. Jag och min mamma har använt dessa i 35 år med mkt gott resultat. Men man ger hela året om, som vanliga vitaminer.
Har t ex ett 16 år islands sto som jag köpte i våras. Hon hade väldiga problem med fällningen när hon kom, hon fick alger i ca 2 mån sen fällde hon allt på en gång. Och påläggningen av vinterpläs har gått jätte bra. Hon har inga känningar att hon fäller eller lägger på.
Min nordsvensk jag köpte för 10 års sedan hade smuliga hovar och gick inte att sko, så fick även han alger och han kan inte få bättre och hårdare hovar än vad han har idag.
Finns att köpa på www.alg-borje.se eller hos åter försäljare.
Lycka till!!

De vitaminer som fungerar bäst både för fällning/hårrem och bra hovkvalitet är Algbörjes bruna ishavs alger. Jag och min mamma har använt dessa i 35 år med mkt gott resultat. Men man ger hela året om, som vanliga vitaminer.
Har t ex ett 16 år islands sto som jag köpte i våras. Hon hade väldiga problem med fällningen när hon kom, hon fick alger i ca 2 mån sen fällde hon allt på en gång. Och påläggningen av vinterpläs har gått jätte bra. Hon har inga känningar att hon fäller eller lägger på.
Min nordsvensk jag köpte för 10 års sedan hade smuliga hovar och gick inte att sko, så fick även han alger och han kan inte få bättre och hårdare hovar än vad han har idag.
Lycka till!!

Kan man använda det om man har en häst som har ganska dåliga hovar eller i alla fall sliter dom väldigt fort och gärna lite flisigt, går inte att sko honom heller men inte av den anledingen utan för att han trampar av sig skorna?

Hur är det med vitaminer/minneraler e.t.c, det hösilage mina hästar får har ett sjukt bra värde, för bra enligt många för det är svårt att fodra med, man kan inte ge så mycke och helst inget alls mer än hösilaget då det täcker näringsupptaget till och med för digivande sto :(

Låter lite som ett mirakelmedel när du skriver om nordsvensken :)

Senast ändrad av en moderator:

Lycka till!!

Jag har inte haft en tanke på att ge mina hästar alger.
Efter att ha läst nedanstående tråd med ny länk så kommer jag inte att fundera på det heller.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=922259

jaha, kan man ge sån vanlig jäst till häsy? Tänker att det kanske blir för starkt för magen? Och detta ska då hjälpa vid pälssättning?

ja uppenbarligen och vad jag fått höra ska det innehålla ALLA olika slags b-vitaminer och massa bra saker.

men vad jag hört ska man ge ett fjärde dels paket men det är kanske någon här som har bättre koll?

det ska ju inte vara farligt iaf.

ja uppenbarligen och vad jag fått höra ska det innehålla ALLA olika slags b-vitaminer och massa bra saker.

men vad jag hört ska man ge ett fjärde dels paket men det är kanske någon här som har bättre koll?

det ska ju inte vara farligt iaf.

10 gram per dag till en stor häst.
Jag ger ett fjärdedels paket till min ponny. Det är lättare att dela det i fyra delar.

granngården har ett B-vitamin som man bara doserar någon ml/dag av. flaskan är dyr men otroligt dryg eftersom det krävs så lite (så koncentrerad)

granngården har ett B-vitamin som man bara doserar någon ml/dag av. flaskan är dyr men otroligt dryg eftersom det krävs så lite (så koncentrerad)

den jag köper (emin 2,5l flytande B-vitamin) ger man bara 30ml om dagar på storhäst så den vara också länge :D

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025