Vitaminer till islandshästar

M

mammamu

Vilka vitaminer tycker ni är bra att ge era islandshästar?

Jag kommer att ge min häst hö x 4 och ett tillskott på Betfor. Vad är bra att komplettera med när det gäller vitaminer? Lägger man detta lämpligast i Betforblandningen? Finns det något som är extra bra när det gäller vitaminer för exemhäster, eller hästar som man behandlar i förebyggande syfte?

Sv: Vitaminer till islandshästar

jag ger multivitamin/flytande om jag inte ger kraftfoder där det finns tillsatt
sen hur andra gör vet jag inte

Jag tycker att man ej ska ge dem för mycket tillsatser, utan kolla foderstaten. Blir det för lite av något då kan man lägga till.

Dock så är det så här:
Vid pälssättning och pälsfällning behöver de flesta tillskott att b-vitamin i någon form. ex. foderjäst eller "Shy feeder plus".

Jag ger mina foderjäst, matolja och linfrön samt vitlök på sommaren.
Foderjäst-Maten smakar bättre samt innehåller B-vitamin, bra för magen
Matolja-Energi + mina har svårt att gå upp i vikt
Linfrön-Bra för pälsen och magen
Vitlök-Minskar antalet mygg- och knottbett

Till eksemhästar finns det alger som fungerar jättebra, dock får man ej överdosera då dessa innehåller JOD. (tror jag att det är)

Enklast är att blanda tillskotten med betfor.

Ska din häst bara ha 4 kg hö? Jag tycker det låter lite. Vintertid behöver hästar flera ggr per dag och om de står ute mycket, som de flesta islänningar så behöver de extra för att hålla igång värme m.m.

// Cicci

höx4 ?
jag hoppas du inte menar 4 kg vilket är alldeles för lite oavsett vad du har för värden.
själv ger jag b vid pälssättning samt kompletterar med selen och fosfor

Det är viktigt att tillgodose selenbehovet då svenska jordar är selenfattiga. Enklast att få balans i mineral/vitaminbehovet är att ha höanalys och kompa upp med t ex Kraffts mineraler. Vi kör mineral+vitaminer från nyår tom betet. Efter betet blandar vi i mineraler utan vitamintilllskott om ej grovfodret tillgodoser detta behov. Om grovfodret är OK tillsätter vi bara selen men för att de skall vilja äta det ger vi Betfor, och för att de skall äta Betforen ger vi lite Krafft... Vissa behöver havre för att "hottas upp" periodvis och de dräktiga/digivande mer protein... Analysera grovfodret så du vet vad du har att utgå ifrån!

Mitt sto får nu under vilan 5 kg hö..

När hon rids får hon 5 kg hö och 1½ kg kraft (kraft sport, havre och betfor). Hon får Aloe Vera juice som tillskott och bio-vimin, vitlök, b-vitamin (året runt).

Odinn går på 10-12 kg hö per dag och lite kraftfoder i krubban när/om han står inne på natten. Inget tillskott till honom ännu.

jag har gjort en foderstat på vad min pålle behöver vid vila.
minimum 6.5 kg hö för att tillgodose strågivan. har ett hö med högt energivärde. proteinet ligger lite lågt så jag kompenserar med 200 g kraft protein samt 100 g kli för fosforbalansen
räknade på 400 kg häst.
vid 6 kg sa dataprogrammet ifrån att det var för lite stråfoder oavsett värdet på hö.
då har vi 82% torrsubstans.
räknade på blött ensilage då var minigiva 14 kg.
tycker det är självklart att man inte skall gå under minigränsen på stråfoder.
när han sätts igång så kommer han att få mer hö. vill helst inte ge honom så lite som 6.5 kg

Ger jag min häst 6.5 kg så har jag en badboll att rida på.
Hon blir fet direkt, jag vet och har sett detta hända. Men så går hon ute i en välkuperad hage och änsålänge har hon att tugga på i marken även om det inte ger henne något nyttigt.

Sen kan det påpekas att hon är 1,28 i mnkh, väger inte mer än 320 kg enl måttband.. Så alla hästar KAN inte äta mer än ett visst antal kg, 5 kg är för eg för mycket för tant under vilan för jag vet att hon kommer vara rund och go nu när jag sätter igång henne igen.

Nej min häst kommer inte att få 4 kg hö, utan han kommer att utfordras 4 gånger, jag kommer att fortsätta med samma mängd hö som han får idag (står fortf. hos säljeren) då tror jag han äter ca 2 kg x 3 och och mindre vid lunch!?!

Det är lika som för alla andra hästar.
Varför just betfor?
Passar det till just ditt hö?

Detta är en fodertråd och bör ligga på foder.
Men snälla börja då med att läsa i andra trådar så att du får det grundläggande i foderkunskap.

Jag skall svara på alla dina foderfrågor i en tråd på "Foder" och med en höanalys som underlag.
Utan analys så kan man inte fodra rätt annat än med turen och Guds försyn.

Nej min häst kommer inte att få 4 kg hö, utan han kommer att utfordras 4 gånger, jag kommer att fortsätta med samma mängd hö som han får idag (står fortf. hos säljeren) då tror jag han äter ca 2 kg x 3 och och mindre vid lunch!?!

Okej, jag misstolkade. Det låter mycket bättre.

Personligen tycker jag det bara är bökigt att hålla på med vitaminer och tillskott hit & dit.

Har man ett BRA hö tycker jag det och mineraler räcker.
Till min egen 3,5-åring ger jag 6 kg hö, 0,5 kg Hippo basic samt 1 dl
Krafft miner blå.

1 dl
Krafft miner blå.

Varför just blå?
Och varför just 1dl?

Jag ger 2-3dl av ett fosforrikt komineral uppdelat på 2-3ggr i veckan.
Det blir runt 35g/dag.
Det passar till mitt grovfoder som har en kvot på 3,3.
Det ger det selen som behövs och det fosfor som saknas.
Samt stärker upp E-vitaminet.
Men det innehåller litet för mycket jod, så jag får hålla nere givan.
Och definitivt inte blanda med att ge alger.

5 kg räcker nog till en så liten häst min väger 420. har inte räknat på annat än min pålle.
min blir inte badboll snarare päronbuk i kombination med korta ben. han är inte den slimmade typen utan snarare den stadiga varianten.

Visste inta att "trådarna" vad uppdelade på olika ämnen - får skylla på att jag är ny här. :o

Jag har ingen information om vad höet kommer att innehålla, eftersom jag inte har flyttat dit ännu. Kommer att få tillträde till stallet den 13 februari. Dom som är ansvariga för stallet har sagt att det ingår analyserat hö, så det är väl bara att ta reda på och utgå ifrån det när jag ska forska vidare om ev. tillägg.

Varför det blev just Betfor är för att det ingår i stallpriset tillsammans med hö?!?

om betforen är det bästa till just ditt hö så är det bara att gratulera.
gå in på hippocampus( rätt stavning?)fodersida så är det lätt att mecka ihop sin fodergiva. det tar ett tag innan man får kläm på programmet. lycka till

Betfor är ett bra foder till häst. Främjar bra mag/tarmflora och är smakligt. Vill man veta balansen i fodret man ger krävs det en grovfoderanalys. Men har man god grundkunskap om foder och är rutinerad hästmänniska med ett gott öga och dessutom har en oklomplicerad normalhäst som man känt länge (:angel: ) kan man fodra en del med "ögat".

Varför det blev just Betfor är för att det ingår i stallpriset tillsammans med hö?!?

Det kan vara så att stallägarna redn har räknat ut att betfor är det som passar till höet som de kommer att fodra hästarna med.
Men det kan jag också svara på om jag får värdena i analysen.
Be stallägarna om värdet på energi i MJ, protein i smältbart råprotein (smbpr), kalk som g Ca och fosfor som g P.
Allt per kg foder och ej per kg torrsubstans (ts%).

Och då vill jag påminna om att enskilda foderstater ej är tillåtna i diskussionsforumet, så vi inte glömmer bort det.

Boj/moderator

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 789
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix