Sv: Vitaminer till gamlingar och järn i vattnet?
C-vitamin räknas egentligen inte som vitaminer för en häst. de kan tillverka detta själva och är alltså inget man behöver ge till hästar.
Biotin kan de också tillverka själva och det är vad jag har läst ovanligt med brist på biotin. Då ger man en dålig foderstat till hästen i övrigt. Ingen aning om vem Lena Zimmerman är men du kan ju fråga var hon har fått sitt påstående ifrån.
Man ska inte tro allt som står från olika tillverkare. De vill sälja sina produkter. Det är bättre att lägga pengarna på ett bra grovfoder eller ngt helt annat, kanske inte ens till hästen.
Jag ger mina båda "ACE-vitamin + Biotin" (som jag köper från Hästbalans LZ, därifrån köper jag hund-vitaminer sen tidigare). A-vitamin finns i färskt hö, men förstörs efter några månader. E-vitamin brukar det vara dåligt med redan från början. Och C-vitamin förbrukas i högre grad vid "stress" (och vår haflinger blir helhispig när han transporteras, så det kan nog behövas...). Biotin är det dessutom vanligt med brist på, enligt Lena Zimmerman (syns i sämre hovkvalitet).
Jag tycker det är bättre att ge dem vitaminer och veta att de får vad de behöver, lika väl som jag ger mineraler och fosfor enligt vad som fattas i höanalysen...!?
C-vitamin räknas egentligen inte som vitaminer för en häst. de kan tillverka detta själva och är alltså inget man behöver ge till hästar.
Biotin kan de också tillverka själva och det är vad jag har läst ovanligt med brist på biotin. Då ger man en dålig foderstat till hästen i övrigt. Ingen aning om vem Lena Zimmerman är men du kan ju fråga var hon har fått sitt påstående ifrån.
Man ska inte tro allt som står från olika tillverkare. De vill sälja sina produkter. Det är bättre att lägga pengarna på ett bra grovfoder eller ngt helt annat, kanske inte ens till hästen.