Vitaminer till gamlingar och järn i vattnet?

Sv: Vitaminer till gamlingar och järn i vattnet?

tycker åxå det låter väldigt lite med 2 kilo, och även om det är veterinär som lagt den foderstaten, så kanske den inte ska vara aktuell nu längre.
vet du varför han rekomenderade så lite?

om hästen inte saknar nått i sin foderstat, så ser jag absolut ingen nytta med att ge mer vitaminer eller mineraler, men glukosamin är nog inte fel om det är en lite äldre häst.

Att ta på känn är ju rena ryska rouletten. Analysera höet och lägg upp en vettig balanserad foderstat istället.

dom la upp foderstaten så efter att han fick fång för första gången.
jag tror också på gluc. :)

Okej, men jag tycker att när man har matat hästen i 2 år och har på känn hur mycket det är han ska ha och det passar honom, han är frisk osv så är det nog ingen fara. han lever ju än.
nog om ddet.

oki...

öka på lite hö du, det lär inte resultera i nya fånganfall. (motverkar därimot magsår!!)

Okej, men jag tycker att när man har matat hästen i 2 år och har på känn hur mycket det är han ska ha och det passar honom, han är frisk osv så är det nog ingen fara. han lever ju än.
nog om ddet.

fast problemet med att inte ha analys på höet är att du inte vet om hästen har brist på något, vilket gör att du i stort sett kan strunta i att extrafodra/extrafodra så mycket det bara går, du vet ju ändå inte om hästen får nog av mineraler eller vitaminer.

så vill du veta med bestämdhet, gör en analys. då får du åxå reda på vilka tillskott du bör ge den.

jo men han får som sagt mer än så. tack för tipsen :) men gluko. kan väl inte vara skadligt? verkade vara ett mirakelmedel enligt dom som testat :P

Det som kan vara skadligt är att ge för lite TS samt att ge oanalyserat hö. Så skulle vara mer orolig för det.

Glukosamin är inte skadligt, i värsta fall är det bara dyrt för mattes plånbok. Mirakel är det inte, på VISSA hästar ger det superbra effekt, på andra inte alls. För samma häst kan preparat Y med glukosamin ge effekt med, men inte preparat X, Z och Q.

Ta höet FÖRST, analysera det, lägg upp en vettig foderstat som täcker TS, ättid, MJ, protein och mineraler. SEN kan du prova glukosamin osv.

Någon som vet några bra vitaminer man kan ge till ens gamla ponny? Han har inte brist på något, utan det är mest förbyggande syfte, dom kan ju behöva det, eller? :)
Sen gick jag in i en av boxnarna i stallet igår där det inte stått någon häst på flera månader, och det hade liksom rostat i den vattenkoppen (alltså, inte själva vattenkoppen, utan där vattnet varit som dunstat bort) betyder det att det är järn i vattnet? är det farligt i så fall? :confused:

Hej,, du skriver att denna ponny inte har ngn brist på något,, ändå ställer du frågan om det finns några bra vitaminer i förebyggande syfte "dom kan ju behöva det"

Läste just ngt som många förmodligen kommer "hoppa i taket på", själv har jag sedan lång tid haft kännedom om detta.

Utdrag: Motion, frukt och vitaminer – en bluff? Han är professorn som gör uppror mot de mest etablerade rönen om kost och hälsa.

Fredrik Nyström, forskare och överläkare vid Linköpings universitetssjukhus, ifrågasätter nyttan av såväl vitamintillskott och grönsaker som träning.

Länk:http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5911098.ab

Din andra undran ang, vattenkoppen så tolkar jag det som att det inte är en vattenkopp i plast utan i järn. Järn som under mer än 24 timmar utsätts för väta brukar ha en förmågenhet att börja utsöndra rost.

Är det just själva järnhalten i det ingående vattnet du söker svar på så finns det för dagen jättefina järntester att tillgå i många djuraffärer som även säljer akvariefiskar med tillbehör.

Här ett bra och enkelt test: http://www.sera.de/index.php?id=328&L=1&type=h

Vill du även kontrollera alla värdena i just ditt vatten så rekomenderar jag detta "kit": http://www.sera.de/index.php?id=317&L=1&type=h

Främst dom som har eget vatten (icke komunalt vatten) kan jag varmt rekomendera detta "survivel kit" för att eleminera onödiga kolikanfall med dyra akuta veterinärvårds räkningar som av ngn oförklarlig anledning sker på jourtid.

Många av dagens hästägare verkar helt ha missat hästens behov av ett friskt vatten.

Hoppas du fick lite bra tips.

Lycka till.

Senast ändrad:

Okej, men det är som sagt vad en veterinär la upp för några år sen men han får mer av oss nu, jag kan inte säga exakt, vi tar lite på känn.

Bara för att man kan det ena behöver man inte kunna det andra.

det finns gott om veterinärer som är TOTALT ute och cyklar när det gäller foder - men hästägare tar deras ord för lag eftersom de ju är veterinärer.....

Bättre att be någon som är utbildad på FODER om hjälp än en som är utbildad på djurs sjukdomar....

en maxad C-ponny behöver väldigt mycket mer mat än 2 kg grovfoder!! Räkna ungefär 1,5 kg hö per 100 kg häst. Väger din ponny ca 300 så behöver den minimum 4,5 kg hö. Och då är det ett minimum.

Bistertanten

jag håller med....
min c-ponny på 21år rids ett par dagar i veckan och får fri tillgång till gräs i hagen under 14 timmar, utöver det får han 1,5-2 kg hö på morgonen vid utsläpp, och 2-2,5 kg vid intaget, plus en skvätt mineraler och ett äpple :love:
senare kommer han även att få ca 3kg lunch-hö............
ge ordentligt med grovfoder och minska ner på kraft-fodret, då mår de som bäst :)

Först, tack för tipsen coari.
sen som sagt den foderstaten gäller inte riktigt längre, han får mer nu, jag skrev det för ett mer exakt värde. Han får omkring 2-3-kg morgon och 0.5kg kraft innan han går ut och äter gräs hela dagen, från klockan 07 till 19:00-20:00 , sen kommer han in och får lika mycket hö igen + kraft och morötter.
Hästen är frisk och lever än, eller hur? Han har inte förändrats på något sätt sen jag började ge mer på känn än när han fick två "kakor" hö som motsvarade 2kg, nu är inte höet förvarat på samma sätt men man vet hur mycket det ska vara när man känner hästen, det kan ni hålla med om.

men jag tycker vi kom ifrån ämnet lite. vill ha fler tips på vitaminer och om det är nödvändigt =)

o så får dom hö i hagen på vintern när det är snö o dåligt bete, ifall någon skulle börja skria om det med..

Fast det är inte ifrån ämnet att fodret är oanalyserat, och du inte har en aning om hästen har brist/er på någonting. Jag har frågat hur det är med selen t ex, men inte fått svar. Det behöver du inte ens en höanalys för.

Det blir lite konstigt när du å ena sidan säger hästen inte har brist på något, men å andra sidan inte har en aning om det. Å ena sidan vill du absolut inte ge något som är farligt, å andra sidan har du ingen aning vad du ger nu sas.

Du vill uppenbarligen din ponny väl, där är det ingen tvekan. Så varför inte analysera höet och ge den en foderstat som är 'perfekt', dvs täcker alla behoven. Det kostar MINDRE med en höanalys än ett par burkar glukosamin t ex?

Först, tack för tipsen coari.

Det va så lite så, delar gärna med mig av min ringa kunskap.

Jag tycker det är bättre att göra så och hänvisa till ngn länk eller annat som var och en kan läsa och bilda sig en egen uppfattning. Sedan gör var och en som den vill.

Det jag inte förstår är när det inkommer inlägg som bevisligen påvisar att dom som skriver inläggen verkar själva har dom största problemen.

Ett tips: Steel Joint kan aldrig ta död på din häst. Det finns även olika örtblandningar som innehåller både vitaminer/mineraler och även jävuls klo som är mkt bra för hästar som kommit lite till åren och som heller inte kommer ta död på din häst.

Lycka Till.

Hej!!
jag har en 27 årig ponny. Jag ger honom Krafft Rehab (kolla in på kraffts hemsida) det är rekommenderat för äldre pållar:)
" Förmågan att ta upp näring avtar som regel med åren. Det beror dels på att matsmältningssystemets upptagningsförmåga försämras, men också på att många äldre hästar tuggar sin föda allt sämre. En del av födan kommer då att passera matsmältningskanalen utan att smältasderat för äldre hästar.
Många äldre hästar får problem när det gäller upptagningen av protein - ett problem som förvärras om hästen dessutom utsätts för parasitangrepp. En framskridande minskning av muskelmassan är vanlig hos äldre hästar, och om tillräckliga mängder protein inte tillförs kommer den processen att gå mycket snabbt. Följden blir ofta minskad användbarhet och minskad vitalitet hos hästen. Äldre hästar behöver således ofta en relativt hög giva av fullvärdigt protein.
Speciell uppmärksamhet bör också ägnas äldre hästar som vistas i kallt väder. Med åren minskar hästens köldskyddande lager av underhudsfett. Många gånger påverkas också den äldre hästens benägenhet att dricka, eftersom kallt vatten har en avkylande effekt. Det är inte ovanligt, att äldre hästar av detta skäl drabbas av förstoppning och kolik" från kraffts hemsida... Jag ger min äldre herre rapsolja i maten för att "smörja" tarmarna.
Har även hört att gurkmeja ska vara bra för lederna...

Hej!!
jag har en 27 årig ponny. Jag ger honom Krafft Rehab (kolla in på kraffts hemsida) det är rekommenderat för äldre pållar:)
" Förmågan att ta upp näring avtar som regel med åren. Det beror dels på att
Speciell uppmärksamhet bör också ägnas äldre hästar som vistas i kallt väder. Med åren minskar hästens köldskyddande lager av underhudsfett. Många gånger påverkas också den äldre hästens benägenhet att dricka, eftersom kallt vatten har en avkylande effekt. Det är inte ovanligt, att äldre hästar av detta skäl drabbas av förstoppning och kolik" från kraffts hemsida... Jag ger min äldre herre rapsolja i maten för att "smörja" tarmarna.
Har även hört att gurkmeja ska vara bra för lederna...
Att en gammal häst inte vill dricka kallt vatten beror nog oftare på dåliga tänder än att de blir "kalla " av vattnet.
Gamla hästar med sliten emalj eller andra tandproblem upplever nog obehag av "isande " tänder och undviker av det själet att dricka vatten.
Erbjud då hästen då ljummet vatten,och lägg pengarna på duktig hästtandläkare istället för kraffts foder.
Att ge gamla hästar med redan sliten emalj pelleterat krafftfoder är inte så smart.
En häst med tandproblem löper större risk för kolik och magproblem då de tuggar fodret dåligt och dessutom pga smärtan i tänderna inte dricker ordentligt.

Kraffts foderrådgivare ger jag inte mkt för..alltför många litar blint på deras foderstater och foder.
Om en foderrådgivare alltid rekommenderar samma foder och dessutom aldrig sett hästen i verkligheten hur fasiken skall det bli vettigt för hästen?
De vill sälja foder, så enkelt är det.:mad:

Jag vet mer än en ponny som fodrats ihjäl med deras Rehabfoder som ägarna luras att deras fångis eller gamling "måste" ha! :(

Att en gammal häst inte vill dricka kallt vatten beror nog oftare på dåliga tänder än att de blir "kalla " av vattnet.
Gamla hästar med sliten emalj eller andra tandproblem upplever nog obehag av "isande " tänder och undviker av det själet att dricka vatten.
Erbjud då hästen då ljummet vatten,och lägg pengarna på duktig hästtandläkare istället för kraffts foder.(

Har jag aldrig tänkt på men när du nämner det så är det ju logiskt.

Många människor med dåliga tänder eller emaljproblem bara vägrar att äta glass med motiveringen. Nej nej,, det ilar så förbannat så jag avstår.

Imponerande!!;)

Erbjud då hästen då ljummet vatten,och lägg pengarna på duktig hästtandläkare istället för kraffts foder.
Att ge gamla hästar med redan sliten emalj pelleterat krafftfoder är inte så smart.
En häst med tandproblem löper större risk för kolik och magproblem då de tuggar fodret dåligt och dessutom pga smärtan i tänderna inte dricker ordentligt.

Kraffts foderrådgivare ger jag inte mkt för..alltför många litar blint på deras foderstater och foder.
Om en foderrådgivare alltid rekommenderar samma foder och dessutom aldrig sett hästen i verkligheten hur fasiken skall det bli vettigt för hästen?
De vill sälja foder, så enkelt är det.:mad:

Jag vet mer än en ponny som fodrats ihjäl med deras Rehabfoder som ägarna luras att deras fångis eller gamling "måste" ha! :(

Bara svarar med mitt tips! alla behöver ju inte göra som jag gör...det viktigaste är ju trots allt att hästen mår bra och det gör min älskade pensionär.

Jag ger mina båda "ACE-vitamin + Biotin" (som jag köper från Hästbalans LZ, därifrån köper jag hund-vitaminer sen tidigare). A-vitamin finns i färskt hö, men förstörs efter några månader. E-vitamin brukar det vara dåligt med redan från början. Och C-vitamin förbrukas i högre grad vid "stress" (och vår haflinger blir helhispig när han transporteras, så det kan nog behövas...). Biotin är det dessutom vanligt med brist på, enligt Lena Zimmerman (syns i sämre hovkvalitet).

Jag tycker det är bättre att ge dem vitaminer och veta att de får vad de behöver, lika väl som jag ger mineraler och fosfor enligt vad som fattas i höanalysen...!?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Hannah0407
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka