Vitablock- speciellt för islänningar

Sv: Vitablock- speciellt för islänningar

Men nu har jag läst på sif:s sida! Hm, mkt intressant. Jag tror folk är skeptiska för att det är en helt ny produkt. Samtidigt så stoppar gemene man i sina hästar massor med andra tillskott som verkar ganska skumma, jag menar då div örter mm. Och vad är det som säger att stora fodertillverkare är så mkt bättre än vitablock. Om jag inte missminner mig så kan mineraler vara kolikframkallande!!! :devil:

Jag känner mig i så fall stolt över mina amatöra kunskaper i utfodring, därför att Vitablock påstår att omo hästen inte äter mineralen så beror det på att den har fått tillräckligt.

Eftersom min bägge hästar inte äter den, så finns det ju bara två alternativ som jag ser det. OBS nu att den ena är svenskfödd och den andra import med eksem, så behöver dom inte mineralen utan har fått tillräckligt. Eller så är den så gruvligt äcklig, och därför äter dom inte det.

Om jag skall gå på din linje, är jag väldigt stolt som har lyckats peta i mina pållar vad de verkligen behöver. :banana:

Ja, jag tyckte som du innan men fler faktorer än så spelar in. Observera nu att jag är en klyddig och omständig typ så ta inet det jag skriver för bokstavligt.
Min travare åt INTE på några villkors vis Vitablock i början (utöver det sedvanliga första dagarnas gluffsande i början) och jag trodde att då var han väl inet i behöv av det.
När jag kollade upp honom på diverse vis så onstaterades det att han hade ktrafftigt nedsatt funktion i diverse inre organ, urinvägsinflammation, nurproblem etc. Problem med mjälten, dåliga blodvärde etc. Han kissade väldigt dåligt oxå.
När jag med hjälp av olika behandlingar inom vad som man kanske kan kalla kinesologi fick igång alla organ så började han kissa normala mängder i rätt färg och faktiskt må bättre allmänt DÅ började han äta Vitablock, överdrivet först ett par dagar men sen normalt.
Så ja det kan vara så som du skriver och nej, det kan var atvärtom. Hästar är knepiga djur, alt är rätt, allt är fel, finns inga regler som funkar ......

Jag kan givetvis bara tala för mig själv (och jag har inte debatterat detta på SIF's forum), men jag är skeptisk till Vitablock och liknande av följande anledningar:

1) Alla veterinärer jag talat med hävdar att hästar INTE kan reglera sitt mineralintag själva - enda sättet att få i hästen rätt mängd mineraler (och övriga näringsämnen) skulle alltså vara att analysera grovfodret och vid behov komplettera med kraftfoder och mineraler.
2) Den mineralblandning som finns i Vitablock går ju inte att ändra beroende på vad hästen får i sig från bete/hö/silage/kraftfoder. I större delen av fallen torde det alltså bli en FELAKTIG sammansättning av mineraler som hästen får i sig.
3) Marknadsföringen till eksemhästägare går ut på att man BARA skall ge Vitablock, utan att vidta andra åtgärder för att lindra eksemet. Ur djurskyddssynpunkt tycker jag detta är förkastligt och oseriöst, möjligen även olagligt.

1. Undrar hur vildhästar överlever.....
2.Hur analyserar du betet, rötterna, gruset/jorden hästen får i sig i hagen? Hästar får i sig en "felaktig" sammansättning ALLTID oavsett hur noggranna vi är.
3.Håller till fullo med dig här, deras marknadsföringssätt är skrämmande dåligt.......

Djurjouren skrev:
1. Undrar hur vildhästar överlever.....
2.Hur analyserar du betet, rötterna, gruset/jorden hästen får i sig i hagen? Hästar får i sig en "felaktig" sammansättning ALLTID oavsett hur noggranna vi är.
3.Håller till fullo med dig här, deras marknadsföringssätt är skrämmande dåligt.......

1. Det gör de inte alltid. Vanligt med fritt strövande hästar är undermålig kondition, bristsjukdomar, hög dödlighet i tidig ålder. Det går inte att jämföra en vildhästs fysiska kondition med den tama ridhästen vi människor har som husdjur. I det vilda är det de starkaste individerna som överlever, och det är alltså en naturlig utsållning av moder natur att sortera bort de individer som inte klarar att överleva naturens villkor. Ganska logiskt ellerhur?

2. Tamhästar som utfodras kan man aldrig ställa en 100 procentig korrekt foderstatsintagsanalys på, mycket riktigt som du säger. Dock är vad våra hästar pillar i sig ute i hagarna av försumbara värden, även starkt varierande såklart. Men vet man med sig att vissa marker är tex kalkrika kan man ta med detta i sin foderstat. Inom jordbruket är det också vanligt med jordanalyser, då man vet åt vilket håll markvärdena ligger, och man kan därefter göra en uträknad analys på sammantagen analys av jord och vall/gröda. Nu är det långt ifrån vanligt att hästägare gör sån här exakt uträkning, men så är det också en ovanligt långsökt fråga du ställer.

3. Vad jag förstått - ska företaget som står bakom vitablock vara anmält för den marknadsföringsformulering de använder när det gäller eksemhästar, och skall vara under jordbruksverkets lupp. Där lär också framkomma vad det är, och OM det är vad som uppges i hinkarna.

1) Vildhästar får så vitt jag vet sällan en mineralhink utställt till sig, och får följaktligen inte i sig de koncentrationer av mineraler som en häst som mumsar Vitablock för att den tycker det är gott (innehåller en hel del melass). Någon exakt uträknad foderstat får de förstås inte heller, men får sannolikt en mer varierad kost än våra tamhästar, eftersom de rör sig över betydligt större områden... Sedan är faktiskt inte vildhästars hälsotillstånd alltid perfekt - de behöver bara överleva, inte överleva och PRESTERA, vilket vi kräver av våra hästar.
2) Självklart går den inte att analysera allt, men genom att analysera det hö/silage som min häst har som huvudföda i åtminstone åtta av årets tolv månader, så tycker jag att jag har bättre koll på mineralinnehållet än genom att inte analysera alls. Jag tror säkert att hästar tål en till viss del felaktig mineralbalans, men om man fodrar med ett mineralfoder utan att veta något alls om mineralinnehållet i det överiga fodret, så kan det bli så VÄLDIGT fel.

Jodå, stoet knapra i 2 dagar sen dess har hon inte rört baljan. Likaså valacken var också väldigt begiven i 2 dagar, därefter rörde han inte något alls.

Nu är bägge pållarna genomgångna med allt som har stått till buds, och fn vet jag att inga fel råder. Utom på valacken som har lite magproblem efter en kolik, men det är under omhändertagande och omvårdnad och är på väg att lösa sig. Pållan är nu absolut på topp, så pigg och villig har hon aldrig varit som nu. Och det bästa är att hon är det på en otroligt positivt sätt, och är för mig mycket lättarbetad och samarbetsvillig.

Boj skrev:
Jag är av åsikten att man måste prova först, sen kan man uttala sig.
Nåväl mina pållar blev riktigt glada åt innehållet, en hel dag. :angel: Sen har de inte rört hinken alls, så jag sålde den nu till en stallkamrat då den fanns kvar åtminstone 23 kg. :crazy:

Det är min erfarenhet.

Det är så att dem äter så mycket som de har behov och brist på. Alltså kan en häst i princip äta upp en hel hink för att den har brist på så mycket, sedan kanske den inte äter på en månad. Det är just därför de ska ha fri tillgång.
Läs mer här!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Det är så att dem äter så mycket som de har behov och brist på. Alltså kan en häst i princip äta upp en hel hink för att den har brist på så mycket,

En häst kan inte reglera sitt mineralintag, ett överskott på vissa mineraler kan göra hästen mycket sjuk. Man bör alltså även ha det i åtanke. Eftersom denna mineral innehåller melass, bör det helt klart påverka hästens intag av Mj om den knaprar i sig en hink på 2 dagar.

Jag tror nog snarare att hästen äter ur hinken JUST för att det är melass i, hästar som utfodras med betfor får smak på sötsaker. Man har gjort en liten studie i detta, även om den faller utanför statestik är det ändå intressant.

Grupp 1 var hästar som fodrades med bl a betfor och melass.
Grupp 2 var hästar som inte fick vare sig betfor eller melass.

Det roliga i sammanhanget var, grupp 1 knaprade glatt i sig socker om det bjöds på. Grupp 2 ville inte alls ta emot socker, förutom någon enstaka.

Jag tror faktiskt att även hästar kan få ett sockerberoende, och jag tror också att det är mycket av den orsaken som många hästar faktiskt knaprar i sig innehållet.

Detta är inte bara ett svar till Djurjouren.

Men är det inte märkligt - Island är mineralrikt och vitablock tycks säljas som smör smälter i solen tack vare det argumentet.

Samtidigt påtalar försäljaren att inget annat än hö behövs, utan att då nämna att höet på Island ofta innehåller långt större mängder smb rp än vad vi kommer upp i här hemma ens under bästa förhållanden. Det borde ju också vara viktigt att man tillgodoser det - om det är en så stor likhet med isländska förhållanden som möjligt som man eftersträvar i sin utfodring?! :angel:

Du har så rätt så, och jag blir så trött.

Man kan inte utfodra likadant i olika länder, för markerna och därmed höet innehåller olika saker.

Islänskt hö är oerhört mineralrikt och skördas kort.
Det innehåller ofta runt 100g smpr per kilo, vilket innebär att inget annat behövs.
Dock kan det vara litet fattigt på D-vitamin beroende på vädret.
Det ordnar man med Lýsi, som innehåller fett och D-vitamin.
Ett hö på 100g smbpr/kg "tål" att balanseras upp av ren energi.

Att göra samma sak i Sverige med ett hö på 25g smbpr/kg som legat och torkat på slag alldeles för länge och därför innehåller massor av D-vitamin men nästan ingen A-vitamin och definitivt ingen Selen då Svenska jordar är EXTREMT Selenfattiga, det kan bara sluta med katastrof.

Funderade över ungefär samma frågor :p

Själv är jag övertygad om att även människan kan reglera sitt mineralbehov men oftast lyssnar vi inte på signalerna! Själv är jag periodare på vissa saker som jag däremellan inte kan äta utan att må illa (bla leverpastej och kaviar) växlar mellan att äta kolsvart/grovt bröd och ljusare mm mm. Det hänger inte ett dugg samman med hur hormonnivåerna går så den delen är utesluten. :cool:

Vi testade Vitablock på våra ston och föl i sommar och de åt oavsett ras ungeför lika mkt. Till saken kan väl läggas att de jämfört med tidigare års fölston var väldigt runda och fina trots att fölungarna växte som ogräs samtidigt som stona fick förhållandevis lite kraftfoder (2 kg havre) och inte gick på superproteinrikt bete (omväxlande 3 år gammal vall och naturbete). Förra årets fölsto gick på helt nysådd hästvall med stort genomslag av klöver OCH fick 6 kg Krafft Groov! och såg ut som spjälstaket :crazy:

Grannens travhästar som får ett fullfoder äter inte speciellt mkt av sin Vitablock.
Apropå att styra sitt mineralintag skulle man ju då heller aldrig ge fullfoder eftersom dessa också gör det omöjligt att styra vad hästarna får i sig ;) eller!?

Tackar och bockar tillbaka Inte_Ung (inte minst för "agronom-inlägget" på förra sidan).

Men vi får ju inte glömma att sälja 20/25-kilos spannar med ihopblandade mineraler är nog så mycket lättare än att ta fram ett excellent grovfoder – och därav det ökande antalet aktörer på marknaden för tillskott och mineraler. Och *allt* går ju att sälja med mördande reklam ... :devil:

Djurjouren skrev:
Jag vidhåller min åsikt ang, Plancke. Inte ens du kan väl om du tänker till lite påstå att resultaten är lika världen över oavsett om det gäller en islandshäst uppvuxen på mineralrika island, eller en arab uppfödd i egyptien eller en mustang uppfödd på bördiga slätter i usa o.s.v. Inte ens på Lipizanerna stämmer hennes rön.
Planckes och hennes likars resultat stämmer förmodligen utmärkt på hästar som sedan massssor av generationer är uppfödda i svenskt eller liknande klimat.

Det resultat som jag menar är hästarnas näringsbehov.
Hästarna har samma näringsbehov oavsett var i världen de befinner sig.
Sedan så beror det på fodrets innehåll vad man ger för foderstat.
Innehållet måste man analysera.

Då jordarna och klimatet är olika världen över, så kommer därför foderstaterna att se olika ut.
Man kan inte fodra likadant i Sverige, på Island, på Irland eller i USA, för förutsättningarna är olika.
Men man kan räkna med samma näringsbehov när man har analyserat sitt foder.

Vilka rön och resultat menar DU?

Jag tror också att hästar till viss del kan styra sitt mineralbehov.
Mina hästar har alltid fri tillgång till ett någorlunda äckligt välbalanserat mineralfoder med kvot 2,0 i sina hagar.

De äter mycket mineraler då betet är dåligt.
De äter inga mineraler då betet är bra.
Ston med diande föl äter massor av mineraler.

Och det går visst att styra mineralintaget med ett fullfoder.
Olika fullfoder innehåller olika mängder och balans av mineraler.
Det är bara att sätta sig och räkna så att de får vad de behöver.

Jag har mineraler i hagen som en säkerhetsåtgärd.
Börjar de att tok-äta av dem, så har jag antagligen missat något i foderstaten.

Rätt mineraler i rätt mängd är bra.
Men jag tror inte att Vitablock är någon direkt revolution, mineraler avsett för häst har funnits att köpa så länge som jag har hållit på med hästar.
Och det finns då betydligt billigare varianter än Vitablock.

Men det är klart, för en häst med mineralbrist så är säkert Vitablock ett jättelyft.
Jag förstår bara inte varför hästar skall behöva ha mineralbrist.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 496
Senast: Guldaskig
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama