vita hundar?

Buck

Trådstartare
blev lite fundersam idag när jag som vanligt bläddrade igenom valp annonser, vita långhåriga hundar så som ljusa golden, vita schäfer osv. hur vita håller de sig? är det bad en gång i veckan för att hålla de i det ljusa spektret på grå skalan eller är håller de färgen som "vanliga".

de vita jag mött har varit strävhåriga terrier, eller bara hundar med lite vit tekning.
de hundar jag haft har varit mer eller mindre gula och bara badat efter t ex dopp i gödselstacken :angel:

så blev bara lite fundersam ^_^.

Nu är inte min långhårig men vit däremot. Även efter hon vart och sprungit i lera så försvinner det när leran torkar. Enda gången jag behöver tvätta av henne efter hon fått kogödsel på sig för det färgar pälsen gul. Allt annat bara försvinner som av ren magi :angel:

Har två vita herdehundar, badar bara vid utställning som vi åker på några ggr/år. Tycker det mesta åker av när de torkat men visst när den långhåriga är precis nybadad då är hon verkligen supervit men som sagt att borsta igenom då och då gör en hel del

blev lite fundersam idag när jag som vanligt bläddrade igenom valp annonser, vita långhåriga hundar så som ljusa golden, vita schäfer osv. hur vita håller de sig? är det bad en gång i veckan för att hålla de i det ljusa spektret på grå skalan eller är håller de färgen som "vanliga".

de vita jag mött har varit strävhåriga terrier, eller bara hundar med lite vit tekning.
de hundar jag haft har varit mer eller mindre gula och bara badat efter t ex dopp i gödselstacken :angel:

så blev bara lite fundersam ^_^.
Min vita herdehundskorsning har jag bara badat och schamponerat ordentligt en enda gång i hela hennes liv (fyller 6 i aug). Har förvisso badat henne med div veterinärschampon med, men det har varit för hudens skull. Inte för att hon är skitig.
Den mesta smutsen ramlar av när hon är torr.

Har borzoi, vit med svarta fält. Han badas kanske 2 ggr om året. Pälsen är så pass silkig att skiten inte sätter sig.

Mina hundar är inte vita, men väldigt ljusa. Visst har den ena i skrivande stund blåröda fläckar från blåbärsbuskarna i skogen, men det är inget jag tänker bada henne för och de lär vara borta imorgon :p Mina hundar har kort päls på kroppen, lång päls på öron, svans och baksidan av benen. De duschas och blir rena 1-2 gånger per år. Benen spolar jag av när det är blött och smutsigt ute, men det gör jag oavsett färg på hunden för att slippa bo i sandhögar.

Har hedehund eller som dom oxå kallas gulehund och hunden hemma närmare vit än gul.

Efter jakt får hon ligga i källaren tills hon torkat och sedan är hon ren, hon är en spets.

Min lilla är eg helvit men för det mesta är hon gul, grön brun eller vad hon har rullat sig i just för dagen :p

Badas nån gång i månaden men behövs eg oftare.

Jag har en korthårig vit hund som håller sig rätt vit. Utom när han pissar på sig själv. Den långhåriga har mycket vita tecken. Dom blir gula om han är mycket ute på landet och springer i häst/koskit, men i skogsmiljö och sådant så håller han sig ganska vit!

Jag badar Svansson (Golden) kanske en gång i veckan (pga huden) så han är iaf vit några timmar/vecka :angel: annars är han jättebra på att hitta roliga saker att rulla sig i som ger annan färg på pälsen.

När han är långpälsad på vinterhalvåret och blir sådär smutsgrå så brukar det torka och falla av runt om honom så det ser ut som en sådan där linje som är i polisfilm/serier runt mordoffer :D

Så jag har iaf märkt att om det är smuts som blir smuligt när det torkar (typ lera/sand) så ramlar det av av sig självt men oftast så måste jag spola av honom när vi varit ute och han badat i dy/rullat sig i rutten svamp osv förannars blir han aldrig ren :o

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar