Vit Schäfer vs Vit Herdehund

Rouise

Trådstartare
för ett tag sedan så hörde jag på ett samtal (deltog inte själv utan lyssnade bara)

iaf så handlade det om Vit herdehund vs vit Schäfer. och jag fick absolut ingen klarhet i det pga samltalet spårade ur och det blev bara tjaffs

lite av det som sas:
  • vit herdehund och vit schäfer är egentligen samma ras men två olika namn
  • det är inte samma ras dom är väldigt olika
  • man kan registrera om en vit herdehund till vit schäfer
  • vit schäfer kan paras med "vanlig" schäfer och få vit schäfer valpar och "vanlig" schäfer vaplar i samma kull. men det går inte om man blandar vit herdehund och schäfer

iaf så fick jag ingen klarhet. så nån kunnig här på buke får gärna berätta lite.

så det jag undrar är väll om något utav citaten ovan stämmer eller om det bara är rappakalja allihopa? och om vit schäfer och "vanlig" schäfer är samma ras eller egentligen bara schäfer men vit?

men som jag förstått så är väll vit schäfer en egen ras med egen ras standard eller har jag helt fel?

/Rouise

Sv: Vit Schäfer vs Vit Herdehund

Hej!

Det kan vara förvirrande för många vad jag förstått det här med skillnaden Vit Herdehund/Vit Schäfer.
Det är INTE samma sak, kort sagt :D

Den vita herdehundens historia är samma som den tyska schäferns fram till 1930-talet. De vita hundarna försvann då nästan helt eftersom den vita färgen inte var önskvärd.
Tack vare eldsjälar som vill rädda den vita färgen så utvecklas de hundarna åt ett annat håll, mestadels i Kanada och USA. De "återvänder" till Europa på 70-talet.

Eftersom den första stambokförda schäfern bar anlag för vit färg så är det inte så konstigt att det idag fortfarande föds vita schäfrar.

Fram till 2010 kan man i Sverige mönstra över en Vit Schäfer till VH, detta pga att rasen i Sverige är så pass ny. Men en Vit Schäfer är inte automatiskt en VH och inte alla klarar mönstringen.

Parar man en VH med en vanlig schäfer så blir det en blandras, det är två olika raser av många anledningar: De har utomlands utvecklats åt olika håll både mentalt och fysiskt under lång tid. En VH räknas som sällskapshund- en schäfer som brukshund.
Rasstandardena är överhuvudtaget som natt och dag!
Det finns mycket fördomar om att VH är drababde av sjukdomar som t.ex dövhet. Men de bär inte på den genen som ger dövhet. OSV OSV..

Jag kan skriva hur mycket som helst men lättast är nog om du går in på vår hemsida och läser under Rashistoria. Där står det mesta:idea: ;)

Vi har själv två hanar av rasen Berger Blanc Suisse (Vit Herdehund) och har tidigare erfarenhet av schäfer, de är inte samma ras vare sig i huvet eller i kroppen.

Men.. Vi får aldrig glömma att våra hundar härstammar från en bruksras

Hej!

Det kan vara förvirrande för många vad jag förstått det här med skillnaden Vit Herdehund/Vit Schäfer.
Det är INTE samma sak, kort sagt :D

Den vita herdehundens historia är samma som den tyska schäferns fram till 1930-talet. De vita hundarna försvann då nästan helt eftersom den vita färgen inte var önskvärd.
Tack vare eldsjälar som vill rädda den vita färgen så utvecklas de hundarna åt ett annat håll, mestadels i Kanada och USA. De "återvänder" till Europa på 70-talet.

Eftersom den första stambokförda schäfern bar anlag för vit färg så är det inte så konstigt att det idag fortfarande föds vita schäfrar.

Fram till 2010 kan man i Sverige mönstra över en Vit Schäfer till VH, detta pga att rasen i Sverige är så pass ny. Men en Vit Schäfer är inte automatiskt en VH och inte alla klarar mönstringen.

Parar man en VH med en vanlig schäfer så blir det en blandras, det är två olika raser av många anledningar: De har utomlands utvecklats åt olika håll både mentalt och fysiskt under lång tid. En VH räknas som sällskapshund- en schäfer som brukshund.
Rasstandardena är överhuvudtaget som natt och dag!
Det finns mycket fördomar om att VH är drababde av sjukdomar som t.ex dövhet. Men de bär inte på den genen som ger dövhet. OSV OSV..

Jag kan skriva hur mycket som helst men lättast är nog om du går in på vår hemsida och läser under Rashistoria. Där står det mesta:idea: ;)

Vi har själv två hanar av rasen Berger Blanc Suisse (Vit Herdehund) och har tidigare erfarenhet av schäfer, de är inte samma ras vare sig i huvet eller i kroppen.

Men.. Vi får aldrig glömma att våra hundar härstammar från en bruksras

Tack för ett mkt bra svar:D

allt blev bra mycket klarare för mej nu.

:bow:

Kul att du gillade svaret!

Tycker det är skitkul att svara på sånt man faktiskt vet något om ;) :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 225
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 671
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 705
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?