Visste ni detta?

Och vad har du fått detta ifrån?? Fång orsakas av olag i magen, snabba foderbyten, felaktig mat. Det har verklgen inget med hovarnas form att göra eller liknande....

Fang kan aven orsakas av stress och press. Tex kan manga fullblods 1-aringar som rids in fa fang, just for att de stressas genom inridningen, sa att de kan borjas tranas tidigare. Det ar vanligare i vissa lander mer an andra. Tex har varmare lander mindre fang an kallare lander - varfor har jag ingen riktig forklaring pa.

Fang far en hast eller ponny for att den inte motioneras tillrackligt mycket. Vildhastar har ingen fang, och de ater bra bete mest hela tiden. Mustanger i USA har nastan ingen fang, aven i fangenskap, da de har ett tuffare, vilt temperament (enligt amerikanska hovslagare).

Ston som inte gor sej av med efterborden efter folning kan fa akut fang. De blir som en blodforgiftning.

Visst kan man fodra ihjal sin hast, men det ar fa aldre hastar som far akut fang! Fang brukar smyga sej pa, och man ska passa sej sa att man inte tror att en hard nacke alltid ar muskler!!
Nar hovarna borjar trasa sonder, eller nar sulan helt ploppar ut under hoven, ar det lite for sent for att gora nagonting at! ;)

Vildhastar har ingen fang, och de ater bra bete mest hela tiden.

Vildhästar har bete javisst, men dom matas inte xtra med krafftfoder heller. det är ofta hästar går på bete + att dom får för mycket krafftfoder samtidigt.

Bättre att trycka i dem 8 kg hö än att de bara får 6 kg. Inte många hästar som behöver hjälp för att kränga 8 kg, det får mitt lilla halvblod som är 153 cm. Ä andra sidan så får han fem dl havre per dag så han inte ska känna sig utanför när de andra får kraft.

De flesta hästar hade klarat sig alldeles utmärkt på bara hö, med vissa kompletteringar med mineraler, vitaminer och ev protein om det värdena inte stämmer.

Håller fullständigt med an malin baryard-liknelsen. Hur många har jag inte träffat som tycker att det är KONSTIGT att hästen är pigg och så visar det sig att den går på fyra kg kraft.

Du det har jag sett många exempel på, ridhästar med den kraftfodergivan. Jag har många gånger försökt ta upp detta i mitt tycke vansinne. De här halvbloden har ju ätit mer än tre gånger så mycket kraftfoder som min tävlingshäst (travare), nu krävde den väldigt lite kraftfoder men ändå. De åt också 3-4 kg mindre hö per dag, jag tyckte jag gav min i snålaste laget, och då var dom väl dubbelt så stora i storlek mot min. Motionen på dessa var dressyr i ridhuset ett par/tre gånger i veckan (iofs rejäla då) i övrigt skritta i skogen. Förklaringen var att hästarna var så tjocka och behövde banta, därför fick de inget hö, men massor med kraftfoder så de skulle vara pigga. Den logiken gick inte ihop i min skalle.

Jag har hört att fång kan orsakas av för trånga hovar/höga trakter. Och det finns inte många halvblod som inte har trånga hovar... Det kanske är en liten bidragande effekt i kombination med maten? Men jag trodde ju oxå helt klart på ponnyer som etta på den listan, men tji fick man :smirk:

Och vad har du fått detta ifrån?? Fång orsakas av olag i magen, snabba foderbyten, felaktig mat. Det har verklgen inget med hovarnas form att göra eller liknande....

Jo, det går faktiskt att mekaniskt provocera fram en inflammation i hovkapseln (fång) genom felaktig skoning. Men det är inte vanligt i Sverige, våra hovslagare är generellt sett för duktiga för sådana klumpigheter.

SVAR TILL:

Värsta exemplet tror jag var ett stort halvblod som stod på 6 kg höSILAGE och 4 kg kraftfoder! Var det lerigt ute fick han inte gå ut för han blev så smutsig...

NETTAN SVARAR:
det uppfattas som lite här bara så att du vet.
de som är här (de fleste)knökar i sina hästar 8-15 kg/dag,snacka om tung mage. :) :bow:

Jag visste det inte, men är föga förvånad! :smirk:
Så "älskade till döds" som så många hästar blir nu, så är sådan ruggig statistik inte alls förvånande...

Lånar knapp!
Jag tycker också att det ges på tok för mycket kraftfoder, mitt halvblod får bara lite havre men däremot fri tillgång på ett bra hö. Och så går hon på lösdrift. Håller helt med om att många hästar får alldeles för mycket kraft och för lite motion! "Hasa runt i paddocken" var roligt sagt! Däremot kan jag absolut inte ha något ätbart i fickan, för min häst är ingen häst utan en GAM. Hennes absolut största intresse i livet är nämligen MAT. :smirk: Falukorven skulle vra slut innan jag hunnit säga stopp! Och ja, hon bör nog gå ner några kilon...

Hej!

Var också på ovan nämnda seminarium, och kan delge er följande:

Det som nämns i orginalinlägget är statistik från Sveland, men de hade stämt av den med Agria, och de hade samma tendens.
Som läget är nu, är det fortfarande Shetland, Russ och Fjording, som drabbar av den högsta fångfrekvensen, dvs antal fångfall per antal söfsäkrade hästar.
Däremot så är Halvblodet den som ÖKAR mest.
Tendensen på halvblodssidan är oroväckande.
Bl a tros detta bero på att alltför många halvblodsägare fordar sina hästar som om de vore hästar i elitträning, trots att de inte är det.

Vidare så nämns Trakter och annat i andra inlägg, så låt oss klargöra följande:
Det finns 4 huvudtyper av fång,
Foderfång (rubning av tarmfloran), förlossnongsfång, belastningsfån och sk Buköppningsfång.

Foderfång uppkommer pga en rubbning av tarmfloran, t ex pga alltför snabbt foderbyte.
Foderfång har ingenting med protein att göra, vilket är en vanligt spridd missuppfattning bland hästägare. När man forskar på Fång, provocerar man fram fång under kontrollerade former, och i dessa foder förekommer inte proteiner, utan KOLHYDRATER.

Förlossningsfång beror nästan uteslutande på att efterbörd blivit kvar i livmodern, och orsakat en livmoderinflammation, som ger fång.

Belastningsfång kommer i regel av en hälta som gör att hästen överbelastar ett ben/en hov, vilket sedan resulterar i fångtillstånd.

Buköppningsfång är mycket sällsynt, och kan drabba hästar som genomgått en bukoperation. De hästar som drabbas av detta överlever nästan aldrig, då denna typ av fång är mycket elakartad, och ofta avlivas hästen nästintill omgående.

Vidare vid detta seminarium, med föreläsning av Anders Ekfalk, som doktorerat på fång, och Göran ?, chef för hovslagarskolan i Skara, så togs det fram riktlinjer för standardiserad behandling, och samarbete mellan hovslagare och veterinär, vid foder- och förlossningsfång.

Detta kommer bl a att resultera i en informationsfolder som skall delas ut till hästägare med fånghästar.

Vet ni förresten vad det största problemet är när man försöker få en fånghäst friak?
Jo, HÄSTÄGAREN!
Ägaren har svårt att följa de strikta regler en fånghäst behöver leva under en tid för att bli frisk, för att det är synd om hästen.

Så då struntar man i förhållningsreglerna, och vips har man skapat ett återfall..........

Jaja....... Det var allt för nu....... Kanske återkommer i ämnet.....

Och snacket med trakter och annat....... Luktar Strasser lång väg.

Hug your horses!

/Mike - Snrt Hovslagare :devil:

Tänk på att fång är en störning i mag/tarmfloran (förgiftning) som kan orsakas av tex vissa växter.
Har även hört om flera stall som fick fång och de hästarna stod på spån. De visade sig att spånet innehöll ett visst träslag som framkallade fång.
Detta fick jag lära mig på en mkt lärorik kurs som jag gick för en vet/forskare på SLU. (han forskar i fång och andra hovsjukdomar)
Han avlivade myten om protein men sa även att man inte med säkerhet vet vad som framkallar fång.

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 811
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 874
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 117
Senast: cirkus
·
Relationer Ensam är alltid stark, ett ordspråk jag gärna förespråkar, men det är väl ändå inte hela sanningen. Jag är en person som har svårt att...
Svar
12
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka