Visste ni detta?

Stor ficka också kanske, modell känguru...
:rofl:
Så tokigt det kan bli......som Alfons brukar säga

Jag har hört att fång kan orsakas av för trånga hovar/höga trakter. Och det finns inte många halvblod som inte har trånga hovar... Det kanske är en liten bidragande effekt i kombination med maten? Men jag trodde ju oxå helt klart på ponnyer som etta på den listan, men tji fick man :smirk:

Jag har också hört att det är fler och flera stora hästar som får fång. Jag känner en på nära håll, och den blev regelrätt "ihjälmatad"... sorgligt.

Din hovslagare var nog på samma kurs som min ;)

Nej jag är inte alls förvånad faktiskt, dom som hasar sig fram i paddocken i en halvtimme om dagen får lika mycket kraftfoder som mina fälttävlanshästar får.

Å andra sidan tycker dom att jag ger mina hästar alldeles för lite kraftfoder :angel:

Min häst ville smaka, det luktade väl gott :), hon gilla kyckling smörgås, och halstabletter också ;). Det är lite vanskligt att ha picknick tillsammans med pållan.

varför trodde du det var ponnysar??
ALLA hästar kan få fång....vid olämpligt foder och för stora mängder,vilket jag ofta har reagerat på hos folk som rider "motionsridning".tävlar man, behöver hästen mer,den förbrukar ju mer.

svar til:

Eller så tror de möjligen att de ska få en elithäst om det ger samma foder som Malin gör...

nettan svarar: stackars hästar,när ska människorna se till BEHOVET en häst har. tycker många ger tex 8kg hö,bara för att det är "vanligt" att göra det.jag gick idag i fodergången i privatstallet här, :) :idea: och där har dem Väldigt Olika foderstater,allt efter behov och motion,då blir jag glad!!

Jag är inte ett dugg förvånad över de som "vårdar" ihjäl sina hästar.

Det är ju samma hästar som står med vintertäcken i vår/sommarvärme och är lindade upp över öronen. För ägarna känner ju sin häst bäst, right !?

Fast jag vet fler som är tvärtom,de ger åt h-vete för lite mat,och då framförallt grovfoder.
Och oftast är det i stall där en viss del foder ingår i stallhyran och man får köpa till resten.

Att det är ponnier och kallblod som mest får fång är en myt, som har lite svårt att dö ut!

Alla raser har lika lätt för att få fång (någon skillnad finns det väl kanske, men den är inte stor). Det är individen som gör skillnaden och sen vart man har hästen och hur man har den.

När jag fick avliva Kyra 2002 så hade vi ett år hemma då gräset fullkomligt exploderade och detta i början av betessäsongen. Det var flertalet ponnier, kallblod, travare, halvblod och fullblod (m.m.) som fick avlivas och många. En del överlevde fången, men fick självklart men av detta.

Det jag tror kan göra att halvblod kanske är en större riskgrupp är att man inte ser den som en riskgrupp, som du själv skrev så tror man att det är ponnierna som är riksgruppen. Därmed tänker man inte lika mycket på det = blir lätt oförsiktig, som bl.a jag var. :(

Jag har hört att fång kan orsakas av för trånga hovar/höga trakter. Och det finns inte många halvblod som inte har trånga hovar... Det kanske är en liten bidragande effekt i kombination med maten? Men jag trodde ju oxå helt klart på ponnyer som etta på den listan, men tji fick man :smirk:

Och vad har du fått detta ifrån?? Fång orsakas av olag i magen, snabba foderbyten, felaktig mat. Det har verklgen inget med hovarnas form att göra eller liknande....

Min hovis säger samma sak. På ett par år har det svängt, det har blivit mycket vanligare att halvbod får fång än hur det var tidigare. Den största anledningen till detta ska visst bero på att ägarna fordrar med för stor kraftofodergiva i förhållande till hur hårt hästen får arbeta.

/Lizzie

japp det visste jag. Många Halvblodsägare fodrar sina hästar med alldeles för mycket kraftfoder utan att veta varför.
Känner en kvinna som har fodrat 2 av sina halvblod till fång=avlivning för dessa 2 utan att ännu förstått och ta åt sig att det faktist var hennes fel.
Jag blir rädd när hon ger andra råd om att HÖJA deras kraftfodergivor till sanslösa mängder för att hästen ser smal ut *huga*

med tanke på att halvblodet är (tror jag) den ras det finns flest hobbyhästar av, så är det ju inte så förvånande.

Inte så jätteförvånad. När man ser hur en del göder sina hästar så kan man verkligen undra om de vet vad det har köpt. :confused: Värsta exemplet tror jag var ett stort halvblod som stod på 6 kg höSILAGE och 4 kg kraftfoder! :eek: Var det lerigt ute fick han inte gå ut för han blev så smutsig... :(

Exakt denna orsaken till Fång hade min veterinär, när vi diskuterade detta. Han ansåg oxå att vi ger våra hästar på tok för mycket kraftfoder.

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 811
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 874
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 117
Senast: cirkus
·
Relationer Ensam är alltid stark, ett ordspråk jag gärna förespråkar, men det är väl ändå inte hela sanningen. Jag är en person som har svårt att...
Svar
12
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka