Visste ni detta?

C

Cecely

Min hovslagare var hos mig igår. Han berättade att han varit på kurs nu i helgen. Där berättade dom att den ras som har mest fång är (hör och häpna) HALVBLODEN! Anledningen till detta var tydligen att de som har dessa hästar oftast ger en foderstat som Malin Bayard ger till Butterly Flipp men rider en halvtimma om dagen. Vad säger ni om detta? Själv blev jag väldigt förvånad, trodde ju det var ponnysar som stod på 1:a plats...

Nej jag visste inte det, men jag är inte heller helt förvånad... Det finns så många okunniga människor som köper hästar (ofta en favorit från ridskolan) som borde börjat med att vara skötare i minst 5 år först!

Det visste jag inte. Jag känner inget halvblod som fått fång men däremot flera ponnyn!

Anledningen till detta var tydligen att de som har dessa hästar oftast ger en foderstat som Malin Bayard ger till Butterly Flipp men rider en halvtimma om dagen.
Vad har hon för foderstat? :confused:

Jag blir inte förvånad. Vet en del som skaffar sig halvblod och därmed tror att de har köpt en elithäst trots att hästen är utbildad Lb/Lb. Då fodrar dom därefter också.

Eller så tror de möjligen att de ska få en elithäst om det ger samma foder som Malin gör... :confused: :smirk:

Kanske det! :crazy: :p
Ibland blir man ju förvånad över vad folk kan slänga i sina hästar...jag kommer ihåg en häst på ridskolan som fick melon... :o, varför i hela världen ger man det tex?

Menar du att den fick det som medveten fodergiva, inte som tillfälligt snask (för att man hade det i fickan typ)...
Vad kan det innehålla? Vitaminer, spårämnen? Näääe?

Nu tror jag iofs inte att en häst får fång av några bitar melon... :smirk:

Min häst äter det mesta som kommer i vägen för honom. Apelsiner älskar han, liksom banan, kokt potatis, pasta osv. Därmed inte sagt att han SKA eller FÅR äta detta mer än någon gång ibland (och då i smakbitsportion, alltså en tugga). Men nej, fång har han aldrig haft iaf. *tar i trä*

Känner inte till många hbl som fått fång (fram till för något år sedan inte NÅGON). Ett sto känner jag till som fått fång.
Däremot massor av ponnyer. :crazy: :(

Det vet jag iofs inte helt säkert, men den fick det mer än 2 gånger iaf....En "hästpratare" påstod dessutom att den hästen ville ha mer melon i maten! :rofl:

nej det är klart, melon består väll mest av vatten så det kan nog inte göra mycket till skada, men varför ge det alls?

Jag tror inte på hästpratare faktiskt, det är lite för mycket hokuspokus för min del...
Men om man tar det som de säger med en nypa salt så blir det säkert bra!
Dyrt foder annars..melon menar jag! :rofl:

Hästen kanske tycker det är gott? :idea:

Jag låter min häst smaka på det jag har i handen om jag finner det lämpligt.

Ibland lyckas han smaska i sig saker som är mindre lämpliga också (som spaghetti med falukorv, eller currykryddad kycklingbaguette :crazy: :D) - men det är en annan femma som mer hör ihop med hans bulimiska ådra. :o

Så alla som köper sin favorit från ridskolan är okunniga? Tack för den du! *pekar på den gamla ridskolefavoriten - numera egna hästen på användarbilden*

Suck, du vill verkligen missförstå! Jag skrev hur klart och tydligt som helst att det är många okunniga hästköpare som borde vara skötare i några år först, och att det av DEM ofta är så att de förhastat köpt sin favorithäst.

Ja, ibland vill jag verkligen missförstå. Av vem man köper häst har inte mycket med ens tidigare kunskaper att göra, jag känner till folk som köpt häst från välrenommerade säljare och ändå inte klarat av hästen, liksom jag faktiskt känner folk som köpt såväl ridskoleök som gamla travare och klarat av den alldeles utmärkt.
Men, kanske känner jag mig träffad, eftersom jag inte ens hade planerat att köpa häst när min favorit skulle säljas. Helt åt skogen har det i alla fall inte gått, hon lever ju fortfarande :p

Bra, för det var inte min mening att vara nedlåtande mot någon som köper sin älskling från ridskolan. För hur skulle jag våga vara nedlåtande, jag HAR inte ens en egen häst?

Ja, det påstås det... Jag skämdes mest över min glupska häst (samt oroades över hur hans känsliga mage skulle reagera på animalisk föda i form av starkt kryddad kyckling eller falukorv med senap). :o :D

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 811
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 874
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 117
Senast: cirkus
·
Relationer Ensam är alltid stark, ett ordspråk jag gärna förespråkar, men det är väl ändå inte hela sanningen. Jag är en person som har svårt att...
Svar
12
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka