Visning av fullblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare heartofxx
  • Startdatum Startdatum
H

heartofxx

Hur funkar det med fullblod? Har köpt ett xx som även är reg i asvh. 12år och ser trevlig ut enligt mej..Tanke på föl har slagit mej, men då vill jag ju gärna veta att stoet är bra nog. Kan man visa fullblod? Finns det speciella fullblodsvisningar? Finns det några visningar i närheten av halland där man kan visa i år? Säkert jätte skumma frågor, men jag har verkligen noll koll. Har aldrig visat förr och vet absolut ingenting:o Man kanske inte brukar visa fullblod, vad vet jag:crazy:

Sv: Visning av fullblod

Antar att du funderar på att använda stoet i halvblodsaveln och inte i fullblodsavel efter som du skriver att hon är reggad i ASVH.
Normalt visar man inte äldre "halvblod" utan de visas på treårs eller kvalitén. Så den enda chansen du har att visa henne innan hon får ett föl är om någon halvblodsförening har rådgivande bedömning. Det sker ibland i samband med fölvisning och stamboksföring. Här finns en lista över de som har fölvisning men jag tror att du är ganska sent ute. Men du kan ju alltid höra med platser som ligger nära dig om du kan få komma.
http://www.asvh.se/document/bedomningsplatser2010.pdf

Jag har oxå ett äldre fullblodssto, jag kommer att visa henne på rådgivande för angloavel. Då får hon göra allt och får poäng och bedömning. Skulle visat henne på samma sätt men för halvblodsavel förra året, då hade jag bara fått ett omdöme på henne. Därför valde jag en anglo-utställning. Där kommer jag även kunna rida henne och hoppa och få bedömning på det.

Halvblodsutställningen skulle bara vart extriört och skritt och trav.

Var någonstans visar man på sådan bedömning och hittar man information på angloföreningens hemsida?

Tänkte sno lite av tråden då jag själv har ett fullblod, dock är hon bara 3 och inte reggad hos asvh. Men hon står med en hälta höger bak och jag tror alkdrig hon kommer läka sig ur den. Har i år betäckt henne med Cohiba och ska ge henne ett års vila innan jag kollar om hältan e kvar.,

Det jag undrar nu är om det finns några premieringar ist man kan göra för att få henne bedömt exteriört och inte tvunget ridmässigt???

Eller det är oxå sånt man omdömesbedömmer med föl vid sidan??

Svenska hästavelsförbundets och asvh´s utställningar är rent exteriört. Och för din del gällande ridprovet så går det att söka dispens för det under förutsättning att du har ett veterinärintyg på hältan..

Svenska hästavelsförbundets och asvh´s utställningar är rent exteriört. Och för din del gällande ridprovet så går det att söka dispens för det under förutsättning att du har ett veterinärintyg på hältan..

Tack så jättemycke=) ja veterinärintyg är inga problem då hon genomgått diverse behandlingar som stötvågsterapi och dylikt.
Men måste dom då vara reggade i ASVH? Hon är ju bara reggad i svensk galopp.

Tror du bara kan skicka in hennes pass till asvh. Min häst har "galopp-pass" men på sidan med hennes id har de stämplat med asvh-loggan och skrivit in hennes regnummer där + en signatur.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 403
Senast: Petruska
·
Hästhantering Jag har aldrig tidigare varit insatt i det här med utställning, bedömningar osv. Kom dock idag av en slump in på en artikel om...
2
Svar
21
· Visningar
3 484
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka