fettso

Trådstartare
Har några frågor.

Brukar dom visas mer än en gång?
Eller räcker det med en avelsvisning?
Kan man visa ett Islandsimporterat sto som tyvärr fått exem?
Detta syns ju normalt sett inte på henne, men blev värre nu när hon fölat.

Detta är inte alls säkert att det blir av, det är en dröm jag har.
Först ska hon ju på töltsättning/träning för att se om det övht går att tölta henne.
Sedan får den tjejen avgöra vad hon tycker om hennes potential.
Isåfall kommer hon lämnas till ngn riktigt duktig för träning och visning.

Sv: Visa sto!

Kaela har ju en ok galopp och trav.
Exteriört vågar jag inget säga.

Det är mycket faktorer som skall till för att man skall välja att visa ett sto, eller en häst övh. Dels kostar det ganska mycket pengar på träning osv. Såvida du inte tänker göra det själv. Då sparar du ju in en heldel. Men samtidigt så får man vara ödmjuk och fråga sig själv om man själv kan plocka fram det där lilla extra som behövs för att få hästen riktigt flott.

Har hon exteriören som behövs?
Har hon gångarterna som krävs?

Som ett exempel på hur SVÅRT det faktiskt är att få in ett sto i stamboken så kan vi ju ta upp Freyrs sto Tindra som är superflott. Hon kom på 7.49 som är 0.1 p. från stambok. Jag tycker inte att Kaela i dagsläget har samma gångarter och inte heller bättre exteriör. Men det är såklart något som kan ändras. Och varför inte, ha det som ett mål att visa henne. Men viktigt att tänka på är ju att det är dyrt. Och att hon har eksem kan ju dra ner bedömningen på man och svans. Vilket i sin tur kan leda till att hon trots flotta gångarter ändå hamnar utanför stambok pga att hon fick liiiite för långa poäng på man och svans.

Ok jag kan inte någonting om avelsvisning på Islandshäst.

Även när hon precis kommit till Sverige så hade hon ingen lång härlig man hon har afrokrull som jag brukar säga:cool::crazy:
Ett enda stort krull, tjock är den, men inte lång och svallande.

Hur mkt poäng krävs för att bli första respektive andra klass sto?
Du säger att hennes sto hamnade precis utanför stamboken, är det värt att visa om då, för att ev höja bedömningen?
Bara en fråga.
Krävs det mer av ett fyrgångsto än ett femgångssto?
Visade hon sitt sto själv?

Det finns ingen gräns för andra och första klass längre utan de blir bara godkända om de får 7,50 eller mer och ja, det krävs mer av ett fyrgångssto än ett femgångssto eftersom fyrgångare får 5 på pass (alltså ej visad) och det drar ner otroligt mycket på totalpoängen. Och ja, Freyr visade sin Tindra själv.

Nu har ju första och andraklass tagits bort, så det är 7.50 eller över som gäller för att komma in i stambok.
Vissa ston är såklart värda att visa om, Tindra är väl ett exempel på det, för hon kan nog bara bli bättre. Om man däremot får 7.49 på en häst som ger sitt max och aldrig gått bättre, så kanske man får nöja sig med det.
Det krävs mer av fyrgångarna, eftersom en fyrgångare automatiskt får 5 på passen, och sedan räknas allt på samma sätt som för femgångarna. Så det är ju lite lättare för femgångarna att sno åt sig lite extrapoäng ;)

FörKaelas del så tror jag du gör rätt i att låta töltsättaren känna efter vad hon tror först, och sedan isf skicka på träning/visning. Hon är ju ingen lätt häst, och det är svårt som rookie att visa häst, har jag förstått. Dessutom behöver hon nog ganska mycket man&svans-omvårdnad så det är så tjusigt det kan bli, och lite "ombyggnad" i kroppen så hon blir av med sin underhals och får lite längre överlinje :)

Lycka till med henne!

Har kollat Freyr(s) hemsida och hennes sto är verkligen fint och rör ju sig hur bra som helst.
Jag tror att namnet på den som visar har väldigt stor betydelse, så är det i alla bedömningssporter.

Skulle vilja se bilder på ston som klarat det in i stamboken!:)

Har kollat Freyr(s) hemsida och hennes sto är verkligen fint och rör ju sig hur bra som helst.
Jag tror att namnet på den som visar har väldigt stor betydelse, så är det i alla bedömningssporter.

Namnet på den som visar tror jag också har väldigt stor betydelse.
Jag tycker inte riktigt om att man måste ha ett "namn" för att lyckas på avelsbedömningar osv.. =/

Sto med exteriör 8,27 ridegenskaper 7,84 totalt 8,01

11 maj 2002
SvalaextTosteberga.jpg

Dagen efter
Svalahage125.jpg

I våras
Svala7maj.jpg

Svalatrav155.jpg

Tyvärr har jag inga ridbilder från när hon var i toppform.

Ör är totalbedömd till 7.82 som 4-gångare, och därmed stamboksförd, vem som visade henne vet jag inte. Ör hade inte en enda ridegenskappoäng under 8 (med undantag för pass då). Skritt, tölt ovh trav har hon 8,5 för, vilja 8,2 och resten 8 - trots det landar hennes ridegenskapspoäng på 7,85. Att Ör inte har någon vidare extriör är ingen hemlighet, och hennes extriörpoäng ligger på 7,78.

Ör galopp
Ör kort tölt
Ör trav
Ör ökad tölt
Extriört

Rikka är ju också bedömd, till totalt 8,01 som 5-gångare och med ungefär 8,40 för ectriör tror jag. Hon är ju också ruskigt flott...

Jag tror helt enkelt inte att det är helt enkelt att få in ett sto i stamboken, men man ska ju aldrig säga aldrig!

Tack för jättefina bilder:):love:
Hoppas att jag får som jag vill och att hon kommer visas.
Duktiga tränare säger väl ifrån om hästen inte är tillräckligt bra?

Vill gärna se fler bilder!!

em är det Svala?

Jättefin är hon:love:och då har jag sldrig sett henne riden.
Rids hon också eller är hon bara avelssto?
Blev ni rekommenderade att visa henne eller ville ni det själva?

Var inte Svala med på Halldorkursen där du red Klökk?
Hon rids lite mellan fölen. I år har hon inget föl för vi vill rida.
Det var jag som ville att hon skulle visas, jag hade visning i tankarna redan när vi var och tittade på henne.
Jag tror ditt sto har bättre rörelser för tävlingsbanan än Svala. Svalas bästa gångarter är hennes smidiga tölt i alla tempon och flygande pass men hon har inte mycket sväv och bärighet i trav och galopp. Traven vid visningen såg faktiskt ut som på bilden ovan, ok takt, inget sväv.

Jag tillhör ju en av de få som tycker att man ska visa alla avkommor just för att få en mer rättvis bedömning om vad ston och framförallt hingstar igentligen ger..
För visar man bara de bästa ger de en felaktik syn på vad hingsten igentligen ger.. 7 av 10 avkommer kanske blir superfula men de vet man inte eftersom det bara är de 3 som visas som var superfina!
Men visar man alla 10 har man svart på vitt att se så här lämnar denna hingst!

Även om man inte kommer in i stamboken med sitt sto så har man på svart och vitt så här ser min häst ut dessa fördelar och nackdelar har hon..
Då kan även hingstägaren se vad för slags avkommor hingsten ger och stoägare kan se oki denna kombination var bra eller inte bra.
Och kan på så sätt strunta i att använda just denna hingst om man ser ett inte så perfekt sto med samma stamm som sin egna eller välja hingsten om man ser ett snyggt sto:)

Jag ska visa jorunn.. målet är inte att komma med i någon bok utan målet är att få det på papper att si och såhär ser faktiskt mitt sto ut och gör de lättare att välja hingst sen när den dagen är inne.
De nackdelar hon har väljer jag en hingst som har fördelar inom osv.
Sen är de roligt bra träning för sin häst och skulle man komma med i boken så är det bara en bomus för mig!

Så jag röstar för fler visade ston:banana::bump:

Det folk ofta glömmer är att fölen ärver exteriör mm från stoet också. Det är inte bara hingstens fel att en avkomma blir "ful".

Förstår ditt resonemang ang visa ditt sto för att lättare väga upp de dåliga sidorna med en bra hingst.
Fast det är ganska dyrt att visa sin häst, och man vill helst att den ska komma in i stamboken så man väljer en duktig ryttare? Det blir för mycket pengar att lägga ut för att bara få reda på hennes dåliga egenskaper enligt mig.
Då är det bättre att bara rådfråga en person som är duktig på exteriör vad den tycker om hästen, om man har svårt att se fördelarna och nackdelarna med exteriören resp gångarterna.

Precis jag kommer defintivt låta hon som ska töltsätta henne bedöma om det övht är värt det?
Sedan om hon skulle säga att det kanske skulle kunna gå, så får även den som hon lämnas på träning till bedöma om det finns nån chans!
Annars är det bättre att inte göra det, som sagt blir mkt pengar.

Oh jag visste inte att Ör har så fina poäng, va kul! Och 7.78 för extriören är ju absolut inte mega dåligt;)
Har hon några avkommor sedan tidigare?

Oh jag visste inte att Ör har så fina poäng, va kul! Och 7.78 för extriören är ju absolut inte mega dåligt;)
Har hon några avkommor sedan tidigare?

Ja, jag tycker hennes extriörpoäng är bra med tanke på att hjon inte har världens bästa extriör! :D
Nix, inga avkommor sedan tidigare men jag planerar att betäcka henne nästa år - längtar! :love:

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 023
Senast: viltmilla
·
Hästvård Min syster har ett 16 årigt sto (Islandshäst) som går med föl, men som nu börjat sättas igång lite smått och fölet har börjat vänjas av...
2
Svar
25
· Visningar
4 235
Senast: BeastieBabe
·
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: willy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar