Sv: Visa sto!

Det är ju just detta jag säger i mitt inlägg..Att man kan inte alltid skylla på hingsten..
Eller man kan aldrig bara skylla på hingsten.

Men hur ska jag kunna veta om denna hingst passar just mitt sto när det enbart är hans bästa avkommor som visas?
Då tror ju jag att åhh denna ger ju BARA snygga avkommor..Sikket säkert kort..
När det kanske bara är en ren lögn..
Hingsten har 10 bra avkommor och 100 dåliga.. då är ju risken rätt stort att mitt sto inte ploppar ut något bra..

Medans en hingst som ger 50 medel avkommor 50 top avkommor och 10 riktigt dåliga som har stora fel..Varav 5 av dessa 10 är pga stoets extriör..
Ja då helt plötsligt var ju denna hingst betydligt bättre att använda än ovanstående hingst.

Man ska ju tänka på att ett sto får 1 föl om året, en hingst kan få flera 100 med olika ston.
Så som stoägare måste man verkligen kolla upp hingstar innan man tutar och kör..
Kolla flera avkommor efterlys inte bara de som tävlar SM och VM utan efterlys hobbyavkommorna som inte tävlar eller tävlar lättaste klasserna.
Kolla in dom också för dom är en nästan viktigare grupp att forska i än de som tävlar.
Hur ser avkommornas ston ut??? kolla alltså inte bara på avkommorna till hingsten man vill använda utan även hur stona han bertäckt ser ut.
Då kan man se vad han ger för något på olika ston.
Och sedan kolla till sitt egna sto om hon verkligen passar denna hingst!

Bara för en hingst tävlat OS och har 10:or i allt betyder de inte att den skulle passa just sitt sto.

En hingst som inte gjort någonting kan vara bättre.. kolla bara på cortez en hbl hingst som tävlade lite upp till 5 år sen skadade han sig och gjorde ingenting efter detta.
Endå vart han en av sveriges mest betydelsefulla avelshingstar inom hbl aveln.

För han hade kapaciten och nått som är otroligt viktigt är att skilja på en hingst som går OS och en häst som går OS och nedärver sin talang.

Många hästar som hoppar hoppar bra tack vare en jäkla bra utbildning och ryttare och inte för att de själva har en supertalang!
Då är frågan om denna hingts nedäver detta ..

Att avla handlar till liten del om kunnighet och till stpor del tur..
Du kan välja de bästa ston och hingstar men du kan endå få ut ett skitföl..för du har ingen aning om vilken led bak i stammen just ditt föl kommer ärva..
Se bara på människan 2 mörkhyade personer ska få barn och ut kommer en blåögd supervit unge;)

Även om mammam hade rullat halm med någon annan så blir de ju en mulatt och inte en albino typ...
Då har ungen ärft något VÄÄLDIGT långt bak i släkten
Detta kan även hända hästar!

Och att skylla på att inte visa sitt sto pga att det är dyrt.. det köper inte jag har man häst så har man råd..
då kan man strunta i att träna för instruktör månaden efter visningen så spar man in ett par tusen:grin:

Strunta i att köpa kläder och festa 1 månad..Ja de finns alltid pengar att dra in på=)

Att avla handlar till liten del om kunnighet och till stpor del tur..
Du kan välja de bästa ston och hingstar men du kan endå få ut ett skitföl..för du har ingen aning om vilken led bak i stammen just ditt föl kommer ärva..
Se bara på människan 2 mörkhyade personer ska få barn och ut kommer en blåögd supervit unge;)

Även om mammam hade rullat halm med någon annan så blir de ju en mulatt och inte en albino typ...
Då har ungen ärft något VÄÄLDIGT långt bak i släkten
Detta kan även hända hästar!

Och att skylla på att inte visa sitt sto pga att det är dyrt.. det köper inte jag har man häst så har man råd..
då kan man strunta i att träna för instruktör månaden efter visningen så spar man in ett par tusen:grin:

Strunta i att köpa kläder och festa 1 månad..Ja de finns alltid pengar att dra in på=)

Fel, fel, fel. Att enbart hoppas på turen i avelssammanhang ger inga "super-hästar". Folk som har läst på länge om avel, studerat olika stammar och vad som nedärvs mest med just den kombinationen, det är de som får fram bra hästar (och får fram den egenskapen de värderar högst, lynne eller gångarter osv). Och de vet också vad som ligger långt bak i släkten. Att välja hingstar som är på modet och inte matcha ihop egenskaper med stoets egenskaper, då får man ha en stor portion tur! Men vet man med sig stoets stam, släktingar och avkommor och deras prestationer, och samtidigt läst på eller åkt och kollat på hingstens avkommor och sett hingsten IRL, då har man åtminstonde försökt para ihop rätt sto med en för stoet bra hingst. Och då behöver det inte vara nån VM-etta i tölt eller med 8.80 för ridegenskaper man väljer som kavaljer, det kan lika gärna vara en "sämre" andra klass-hingst som har bevisat god nedärvning.

Och jo, jag förstår faktiskt om folk väljer att inte visa sina ston själva. Det är för det första dyrt och för det andra hade jag ialla fall velat visa stoet från sin allra bästa sida med mig som ryttare, och då hade jag nog inte sparat in några lektioner för tränaren utan tvärtemot satsat ännu mer på att ta lektioner och förbereda mig och hästen månader och kanske år innan. Och det kostar pengar det med!

Ojoj, har du insett vad det kostar att ha en häst på träning inför avelsvisning? Jag räknade precis på Kveikja, 4mån hos en väl ansedd avelsvisare, bara träningsavgift blir då 25000:-, Därtill visning ett par tusen. Säg 30000:- för att skicka hästen på träning och visning, då inte medräknat allt hon kostar "som vanligt" med skoning, försäkring etc. Hur många ÅR tror du man får skippa ridlektioner, kläder o fester för att spara ihop till det? Jag behöver iaf vinna på lotto för att kunna skicka kvekki på avelsvisning- o då har kvekki ändå potential (ext bed som treåring utan förberedelser/träning 7.74p) och fint bensprattel.

Det är ju snarare så att har man häst(ar), så har man inte råd med lyx. Det är en sak om man skall sälja hästen, eller om den är så bra att man kan tjäna pengar på fölen. Men annars är avelsvisning ingen bra affär...

Jag vill men har helt enkelt inte råd, köper du det?

Jag har ofta svårt att ta dina inlägg på allvar eftersom din värld inte verkar vara densamma som för oss andra.
Vill upplysa dig om att många inte har 6000 spänn extra som de bara har över varje månad att lägga på att ha hästen hos tränare.
Kul för dig att du verkar ha det, men du kanske inte måste ha 2 bilar, gård för att ha hästarna på, samt barn:angel:

...

Hallå, vilken värld lever du i? Inte i närheten av min, tydligen, för jag har inte haft råd att gå på kurs de senaste 2 åren och sålde nyligen min gamla bil för att kunna betala årets hösilage. Nya kläder önskar jag mig på jular och födelsedagar eller ärver av min syster när hon "växer ur sina" för det finns aldrig pengar till att köpa nytt. Var ska jag få pengar till träning och visning ifrån???

Har 3 ungston, varav jag fött upp 2 själv tack vare hingststation sommartid så det kostar mig sas inget extra att betäcka. Nu ska mitt sto (mamman till fölen) säljas för jag har inte råd att ha henne kvar. I värsta fall får även 2åringen gå. Mina 4 inackorderingar gör att jag har råd att verka mina hästar och köpa kraftfoder etc. Tack vare att jag rider in/tränar mina hästar (och ibland andras) själv kan jag ha dem och höja värdet på dem och visst vore det kul att visa sina egna uppfödningar. Men det ligger inte på priolistan just nu kan jag säga. Så var inte stor i käften - vi är många som lever på minsta möjliga marginal pga sjukskrivning och/eller arbetslöshet!!!

15.jpg

Är det någon ide att visa henne, vad ni kan se på bilden?

Jag tror bestämt att det blev fel bild, men väldigt söt valp!

Senast ändrad:

Jag tror att namnet på den som visar har väldigt stor betydelse, så är det i alla bedömningssporter.
Namnet på den som visar tror jag också har väldigt stor betydelse.
Jag tycker inte riktigt om att man måste ha ett "namn" för att lyckas på avelsbedömningar osv.. =/

Jag tror att det handlar om att proffsen har erfarenheten och kunskapen om vad som krävs för att hästen skall komma in i stambok. Det är inte speciellt "bara" att visa häst och toppa den inför visning. De visningar jag har kikat på tycker jag att de som visat fått rimliga poäng, oavsett om de varit proffs eller inte. Det är stenhårt! Och även om hästen fått höga poäng på tävling så är det inte självklart att den får höga poäng på bedömning, det är andra kriterier.

Även de stora namnen får låga siffror ibland, men jag är också övertygad om att de flesta sållar ganska bra bland de hästar de erbjuds visa och säger nej till hästar de inte tror på. En mindre erfaren visare har inte råd att göra det utan måste visa de hästar som erbjuds, och iband är inte hästen bra nog att bli stambokförd.

Som sagt...Det handlar om att veta HUR man skall visa sin häst för att få poäng och om hästen har kapacitet. Jag visade mitt sto själv i augusti som fyrgångare...Det gick åt :devil: Hon fick godkänd extriör men ridegenskaperna går att fila på en hel del! Dels pga av pälssättning och trött häst eftersom hon hade satt full vinterpäls nästan vid visningen. Min dröm är att jag själv skall lära mig och kunna få in henne i stambok själv. Jag kommer att satsa på i vår igen och med PASS! Men det var då inte lätt och det skall det väl inte heller vara ;)

Aska-> Men då jäklar! När allt sitter är jag övertygad om att hon kommer in i stambok med dig på ryggen.

hur går en visning till? vad bör man tänka på? Jag kommer skicka iväg Vaka på träning och inte visa henne själv men en del utav jobbet tänker jag göra själv. Nu är hon dräktig kan man börja med att bara exteriör bedöma m föl vid sidan eller måste man göra hela kittet direkt?
15.jpg

Är det någon ide att visa henne, vad ni kan se på bilden?

Hihi, jättesöt men på en isisvisning vet jag inte om den platsar!

Jag tror bestämt att det blev fel bild, men väldigt söt valp!

haha, jag har gjort om hemsidan och Jojjos bild fick visst Stoets nr :D har inte tänkt på det förrän du citerade bilden Så tokigt :rofl:

Har f.ö bestämt mig för att inte ta hem stoet, Det visade sig att stammen inte stämde med vad som stod i kontraktet dvs mammans stam fanns inte alls och för Islänningarna kanske det inte känns viktigt men för mig som köpare i Sverige känns det väldigt viktigt, inte för alla kanske men men, det är så jag känner.

Senast ändrad av en moderator:

Gulle dig :) Visst skall jag fixa det här! Framförallt HÖJA UPP PLUPPEN IGEN! detta är fruktansvärt!!!!:eek:

Hej måste ju bara fråga om du tyckte det va jobbigt att visa själv? nervös? lr va det bara kul?
Vill ju visa mitt sto men hade helst sett någon annan på ryggen då jag själv hm inte har någon vana men hon är lite av en enmans häst och gör sitt yttersta med mig på ryggen och inte med någon annan så jag har fått rådet att visa henne själv men jag är inte så duktig på att rida... inte dålig heller men som sagt så har man ju inte erfarenheten som en duktig ryttare som är van visningar...

Hur tog du beslutet att visa henne själv?

Ja du visst var man lite nervös...;) men inte så farligt, värst tyckte jag extriörbedömningen var i ridhuset på strömsholm, det var så tyst som i kyrkan men massor av ögon på sig, men min lilla pålle är så lugn så därför blir jag lugn också. Jag ville göra det själv för att se hur man gör ? hur är kraven? och vad krävs det ? och att det var jätte roligt! Jag skall göra om det i vår i vaggeryd och hoppas att jag har fått fram passen tills dess. Jag kommer troligtvis att låta någon annan visa henne på slutvisningen denna gång ? kanske beroende på hur det går, kanske låta min ena tränare visa henne om denne kan och vill på slutvisningen. Visst kunde jag / kan jag skicka bort henne för visning men det är väldigt dyrt och det är en kostnadsfråga också självklart, har träningshästar och kurser och vill gärna lära mig själv. Är B-instruktör redan och detta är ett att målen att lära sig mer om avelsvisningar och hur man gör. Kanske skulle någon som är proffs på detta fått in henne direkt, det är möjligt men det är så roligt att prova själv om hästen har kapacitet och man får rätt vägledning av en tränare / tränare.
pm gärna om du vill veta mer!:)

Senast ändrad:

Jag tyckte du gjorde ett riktigt bra jobb med Plantolina!!
Jag avgudar verkligen din häst!!

Och bilden visar ju att hon ÄR finare än vad bedömningen säger.

Spännande!! Men det låter ju som att du klättrar upp och kanske inom några år är på toppen själv;)
Tränar regelbundet men är själv inte på topp pga skada och barnafödsel och försöker få koll på min egen kropp igen:) går sakta men säkert framåt...
Har pm:at dig

Hej:laugh:
Blev alldeles paff.... Har en helsyster till din häst som heter Vaka frá Sölvholti. Hon kom till Sverige den 20e dec 2008. Kan det stämma att våra hästar är syskon??
samu65

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 023
Senast: viltmilla
·
Hästvård Min syster har ett 16 årigt sto (Islandshäst) som går med föl, men som nu börjat sättas igång lite smått och fölet har börjat vänjas av...
2
Svar
25
· Visningar
4 235
Senast: BeastieBabe
·
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: willy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar