Sv: Visa sto!

Har kollat Freyr(s) hemsida och hennes sto är verkligen fint och rör ju sig hur bra som helst.
Jag tror att namnet på den som visar har väldigt stor betydelse, så är det i alla bedömningssporter.

Skulle vilja se bilder på ston som klarat det in i stamboken!:)

Tack! :)
Ja Tindra är fin, men har inte huvudet för tävling och visning. Hon blir fruktansvärt jobbig och fjompig på tävlings/visningsplatser och är hysterisk i boxen (hon har liksom inte läst rasbeskrivningen för sin ras och vet inte at hon skall vara "lugn, trygg och robust" utan är mera fladdrig, fjompig och nätt...). Och så är hon fyrgångare.
Men visst tusan är det SURT med 7,49... (men träningshästen som jag även visade, som ingen trodde skulle gå in i stambok gick in på 7,52. Hon är femgångare).

/Malin, hemma i Sverige igen!

Senast ändrad:

Trådkapar lite

Om man bestämmer sig för att visa sitt sto som har 89 i Blup och stoet nu skulle komma in i stamboken, ökar "Blupen" då eller hur är det? Eg ska man ju inte avla på ston med lägre blup än 100 men många ston har ju låg Blup pga obedömda föräldrar (som mitt sto som står på Island)

Förr kunde man ju enbart exteriör bedöma ston, är det borttaget eller?

Min Dimma är också en islandsimport, f 01, som fölat nu i juli. Jag har köpt henne som fyraåring och ridit in henne själv, och nu är mitt mål visning nästa sommar.

Jag har inte någon erfarenhet av avelsbedömningar på islandshäst, men troligen komer jag att visa henne själv. Jag inser att hon då, ridmässigt, inte kommer i närheten av de poäng som hon skulle få med "proffs-visare", men jag har helt enkelt inte resurser att lägga på det. Det finns ju alltid möjlighet att visa om senare.

Jag såg att du efterlyste bilder på bedömda hästar. Det går att köpa en dvd med avelsbedömningar från strömsholm förra året, vilket jag gjort - det är väldigt intressant att se alla hästar exteriört och i alla gångarter + deras poäng.

Så här såg mitt sto ut exteriört förra sommaren. Inte igång, men i bättre hull än nu..
telefonbilder08343.jpg

Eftersom ditt sto "bara" har 89 i BLUP grundar det sig i att hon inte har några bedömda föräldrar eller "känd" släkt bakåt (jag har ingen aning om vad ditt sto har för stam, men rent generellt brukar det vara så). Bara för att hon har låg BLUP tycker jag inte du ska hänga upp dig på det, visa henne om du känner för det. BLUP är ett förväntat avelsvärde, bara för att de har låg BLUP innebär det inte automatiskt att man har en dålig häst. Tyskland har väl lite annat system än t ex Sverige, vet inte vad som är skillnaden men där har somliga välmeriterade hästar låg BLUP, t ex Sibelius har ju "bara" 100 och då i svenska mått mätt har han "dåligt" BLUP-tal. Nu känner jag inte till hans stam eller avkommor så värst mycket, men han är ju en högt tävlingsmeriterad häst (som för övrigt verkar väldigt trevlig i lynnet det lilla jag har sett honom live).

Och som em76 skrev; fram med mer valacker på visningarna!

Det stoet jag skall köpa har bara 99 i blup.. Men en bra stam. Fölet i hennes mage får 106 i blup, vilket fortfarande är för lågt trots en bra stam.

Jag skall ändå satsa på visning med detta stoet, likaså med Gála som fortfarande bara är föl. Idag är i alla fall tanken att visa henne. Blir hon sedan en tråkig häst utan gång så kommer hon förmodligen ändå inte bli kvar hos mig.

Det är lite så jag känner, den enda kända hon har i sin stam är Ofeigur 882 som är farfar

F: IS1997182660 Díll frá Dísarstöðum 2,
FF: IS1974158602 Ófeigur 882 frá Flugumýri
MF: IS19AC287014 Sokka frá Eyrarbakka
M: IS19AC287865 Skýfaxaskjóna frá Sölvholti
FM: Brúnn frá Sölvholti
MM: Mjöll frá Sölvholti, (FMM: Skýfaxi frá Selfossi)

jag kan inte ett skvatt om stammar men jag vill trots allt visa henne

Det är ju väldigt många som avlar på obedömda sto…
Inte så konstigt med tanke på vad det kostar och allt jobb som ska till.

En ide :idea:
hade ju varit att man väldigt enkelt och för en lägre summa, hade kunnat samlas någonstans och någon kunnig gick igenom stoet (Ev. hingstar också?)
och gav utlåtande om det var ide att satsa att få henne bedömt eller om det troligen var helt bortkastat.
Kunde vara något för tex lokal klubbarna, samtidigt kanske ha lite allmän information om vad man bör tänka på om man vill ta föl på sitt sto?
Kanske att man tittade på stamtavlor också?
Det hade ju inte behövt kosta så mycket och vara i all enkelhet.

Tyskland har väl lite annat system än t ex Sverige, vet inte vad som är skillnaden men där har somliga välmeriterade hästar låg BLUP, t ex Sibelius har ju "bara" 100 och då i svenska mått mätt har han "dåligt" BLUP-tal. Nu känner jag inte till hans stam eller avkommor så värst mycket, men han är ju en högt tävlingsmeriterad häst (som för övrigt verkar väldigt trevlig i lynnet det lilla jag har sett honom live).

Och som em76 skrev; fram med mer valacker på visningarna!

Blupen har ingenting med att göra vad en häst presterar på tävling utan är endast grundat på avelsvisningar.

För övrigt är det ju så att desto fler hästar (vare sig det är hingstar, ston eller valacker) desto mer tillförlitlig blir blupen, så jag håller med - fram för fler visade hästar (fast vem ska betala för det? har man en valack finns det ju inte så mkt att tjäna på det hela om man inte äger föräldrarna)

Senast ändrad:

Nej, att BLUPen inte grundar sig på tävlingsresultat vet jag, menade att det finns högt meriterade hästar med låg BLUP, så BLUPen är inte allt. Man kan ha det som vägledning men man måste ändå gå på känslan.

Det optimala vore om alla hästar kunde visas, men som sagt - vem pröjsar för det? Det ligger nog inte i allas intressen att vilja visa sin häst heller tyvärr.

Det är ju inte så himla lätt att visa själv, de första gångerna får man nog räkna med att det inte går att visa hästen till dess fulla potential. Även om det är en riktigt bra häst som kommer in i stamboken kan man kanske få ännu högre poäng vid en ombedöming när man har lite mer rutin.

Jag funderar på att öva på att visa mina valacker som för visso inte är några stjärnor, men då har man inte stressmomentet bära eller brista. Samt att de är billigare att visa...

Här kommer ett par foton på hästar som kommit in i stambok.
Fruma (med en mamma med 94 i blup) Ext 8.24 tot 8,01 och hon är en ren fyrgångare.

fruma%20står_visning.JPG

fruma_500_tölt.jpg

Embla, ett femgångssto som också kom över gränsen. Tot 7.54. Embla är bara visad en gång och då inte så länge riden så passen var knappast tränad.

embla_visningen_350.jpg

embla_tölt_500.jpg

ååh , vilka läckerbitar :o! Du skall vara en stolt ägare över dom :)! *Om dom nu är dina*

Vad kul, borde kännas extra trevligt att kunna säga att man gjort allt arbete själv :D! Du borde vara riktigt stolt!!

Visst är det kul. :)
Sen själva träning för visning och visning har Madde gjort. Det skulle vi inte kunnat göra lika bra själva.

hur går en visning till? vad bör man tänka på? Jag kommer skicka iväg Vaka på träning och inte visa henne själv men en del utav jobbet tänker jag göra själv. Nu är hon dräktig kan man börja med att bara exteriör bedöma m föl vid sidan eller måste man göra hela kittet direkt?
15.jpg

Är det någon ide att visa henne, vad ni kan se på bilden?

Det är ju väldigt många som avlar på obedömda sto…
Inte så konstigt med tanke på vad det kostar och allt jobb som ska till.

En ide :idea:
hade ju varit att man väldigt enkelt och för en lägre summa, hade kunnat samlas någonstans och någon kunnig gick igenom stoet (Ev. hingstar också?)
och gav utlåtande om det var ide att satsa att få henne bedömt eller om det troligen var helt bortkastat.
Kunde vara något för tex lokal klubbarna, samtidigt kanske ha lite allmän information om vad man bör tänka på om man vill ta föl på sitt sto?
Kanske att man tittade på stamtavlor också?
Det hade ju inte behövt kosta så mycket och vara i all enkelhet.

Hittade på en av de större Islandshäst försäljarna att de gör något liknade, även om det inte var så här jag menade så finns det alltså redan något åt det hållet

Detta tar de 1.500:- för.

Nu har du möjlighet att få din häst testad med tanke på avels-
bedömning.
Under 4 dagar rider xx hästen och göra en bedömning av dess förutsättningar för en lyckad avelsvisning.
xx blev vald till årets avelsvisar-
rookie 2007. I år är han nordisk mästare i både tölt och fyrgång
Efter testdagarna kommer du få råd och information om fortsatt träning

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 023
Senast: viltmilla
·
Hästvård Min syster har ett 16 årigt sto (Islandshäst) som går med föl, men som nu börjat sättas igång lite smått och fölet har börjat vänjas av...
2
Svar
25
· Visningar
4 235
Senast: BeastieBabe
·
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: willy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar