Visa ettåring i vad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Martenix
  • Startdatum Startdatum
M

Martenix

Jag har planer på att visa mitt ettåriga sto, welshponny, på utställning om ca1½ månad.
Ni som visat hästar förr, vad brukar man ha på huvudet på så pass unga hästar? Träns, vanlig grimma, visningsgrimma?

Var på h**ks igår och såg att de hade en visningsgrimma som ev. skulle kunna passa henne, men kvalitén i lädret på det ex. som fanns i butiken var väldigt dåligt, inte värt pengarna med andra ord. Kan ju givetvis vara bara det exemplaret också.
Träns har hon aldrig haft, skulle ju kunna vänja in henne men helst undviker jag det.

Så vad brukar ni visa i? Vad tycker ni är bäst?

Sv: Visa ettåring i vad?

Jag brukar visa alla hästar som passerat "fölstadiet", dvs hästar från ett år och uppåt, i träns. Jag tycker det är snyggast och dessutom en anledning till att vänja den unga hästen vid träns/bett.

Visar alltid ettåringar i träns.
Innan visning är de naturligtvis ordentligt tränade med det.
Sedan 6 månaders ålder ung.

Welshar ungston o även många äldre ston brukar visas på welshutställning i "utställnings grimma".

När jag hade mitt första WM sto, så visade jag henne i träns på welsh utställning, och fick då reda på att dom inte ska ha träns, det var 2003, så om det inte har ändras?, men det tror jag inte.

Ska själv visa våran tvååring i år i grimma, och visar alltid avelsstona i grimma.

Vi brukar visa våra ungston i utställningsgrimma. Finns många fina näta lädergrimmor att köpa. Har även använt utställningsgrimmor på äldre ston. Tycker att det många gånger ger ett mer feminint intryck.

Om hästen inte är van vid bett kommer den bara att plocka med det och det ser inte så snyggt ut i visningsringen.

Bett vill jag helst undvika att vänja henne vid än, det kommer ändå i sinnom tid...;)
Dessutom älskar hon att ha saker i munnen och tugga/pilla med så risken är väl att hon står och gör det hela tiden...

Ni som avvänt visningsgrimma, var har ni köpt era? Bild och Märke?

Jag har faktiskt gjort en själv, av rep.

Går runt nosen upp över nacken och ner igen, så det blir grimma och grimmskaft i ett. Hoppas du förstår....:)

Jag kollade på bilder på andra som hade sådana innan.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 174
Senast: Barbabelle
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 105
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Nu är det väl inte aktuellt för mig att skaffa hund än på ett tag men då jag gillar att vara väl förberedd så har jag börjat fundera på...
2
Svar
22
· Visningar
1 961
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 299
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31