Virusabortvaccinering, kort fråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mijaou
  • Startdatum Startdatum
M

mijaou

Virusabortvaccineringarna ska ju göras i femte, sjunde och nionde månaden har jag förstått.
Men, ska alltså första sprutan ges FÖRE 150 dygn? (Mellan 120 och 150 alltså)
Hur viktigt är det att det att första sprutan ges precis i femte och inte i sjätte månaden, alltså efter 150 dygn?

Sv: Virusabortvaccinering, kort fråga

Jag har gjort som CK(?) rekommenderade för länge sedan, vaccinerar med ett kombinationspreparat för abortvirus och influensa som heter Equiffa. Ges bara en gång per år! (Kolla FASS för detaljer!)

Fredag skrev:
Jag har gjort som CK(?) rekommenderade för länge sedan, vaccinerar med ett kombinationspreparat för abortvirus och influensa som heter Equiffa. Ges bara en gång per år! (Kolla FASS för detaljer!)

Jo, jag pratade med min vet om det tidigare när stoet ändå skulle få vanlig vaccinering, men hon sa att det ska grundvaccineras även med detta (tre sprutor har jag för mig?) och den första sprutan skall ges innan dräktigheten vilket blir lite svårt nu.
Därför tänkte jag köra på det gamla vaccinet och ev grundvaccinera om med equiffa när hon fölat eller så. Men tack iaf :)

Jag vaccinerar min med ett preparat mot både abortvirus & influensa (inte Equiffa, men ett likadant.) Och vi gav första sprutan en bit in i dräktigheten. Veterinären sa att det man ska undvika är att vaccinera de tre sista månaderna bara (utom stelkrampen då). Tre sprutor, mellan första och andra sprutan = 4-6 veckor, mellan andra och tredje sprutan= 2-4 månader...
Hoppas du fattar...

Thera skrev:
Jag vaccinerar min med ett preparat mot både abortvirus & influensa (inte Equiffa, men ett likadant.) Och vi gav första sprutan en bit in i dräktigheten. Veterinären sa att det man ska undvika är att vaccinera de tre sista månaderna bara (utom stelkrampen då). Tre sprutor, mellan första och andra sprutan = 4-6 veckor, mellan andra och tredje sprutan= 2-4 månader...
Hoppas du fattar...

Du kommer möjligtvis inte ihåg vad preparatet heter?

Ehh, kan det vara nåt med Equilis? Har inte vaccinationskortet här.. Men hör med din veterinär... Du får väl räkna och se hur långt fram i dräktigheten du kommer med mellanrum på 4 veckor och sen 2 månader...
För mig var det en perfekt lösning då hon ändå skulle grundvaccineras mot influensa också. Sen ger vi bara stelkrampen sista månaden...

Hm, kollade fass och det skulle vara Equilis Resequin vet. du menar isf. Ska revaccineras halvårsvis och är dyrare än vanliga influensa+tetanusvaccinet.
Vet inte riktig om det är "smart" att ge det eftersom hon nyligen är vaccinerad mot influensa och har en grundvaccinering, får väl höra vad vet säger då.

Nä, är hon grundvaccinerad mot influensa är det ju dumt...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 273
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025