Vippkandar

Shaklima

Trådstartare
Har tittat på lite trådar om vippkandar, men inte riktigt hittat det jag söker.

Jag har hört att man använder det på hästar som gärna vill bita tag lite i bettet, stämmer det?
Är det skarpare eller snällare än en vanlig stång med normal tungfrihet?
Vilka hästar använder ni det på?

Jag har en häst som går på en vanlig sprengerstång med normal tungfrihet. Han trivs bra med den, men han har en tendens att blir väääldigt stark i bland när han märker att jag inte riktigt orkar rida ihop honom. :angel:
Är vippkandar något som är värt att prova?

Sv: Vippkandar

Jag använder vippstång på min häst för han gillar det. Det är en väldigt snäll stång. Jag blev rekomenderad det eftersom min häst slängde tungan över bettet innan så eftersom detta är så snällt så ska de inte bekomma dem lika mycket.

Han slängde över tungan ibland när vi börjat med kandaret, men det var sällan. Vi höjde stången ett hål eftersom att lädret töjt sig, och sen dess har det inte hänt...

Jag tror att vippstång är en av de snällaste varianterna, jag har den på hästar som inte gillar /undandrar sig stångens verkan. Vippstången inverkar ju i princip inte förrän du tar riktigt hårt, och då måste ju vinkeln verkligen vara på max, även om du spänner kedjan så "viker" den ju bara runt när du tar lätt i den. Det är min erfarenhet

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar