Vintråd för alla smaker

Rekommenderar denna:
2219-kopia-428x600.jpg
Fast nu är det 2016:s årgång.

Jag definierar mig som en solklar rödvinstant MEN såhär i sommartider kan jag uppskatta en god chardonnay. Jag föredrar smöriga sådana med tydlig fatkaraktär. Rekommenderar denna:

GetImage.ashx

Prisvärd sak som ligger på dryga 100-lappen. Rund och fatig och smörig, men samtidigt smakrik. Man kan ana lite typ kådig/barrig eftersmak. Mkt god och prisvärd! Gott till mat, främst fiskrätter på lite fetare fisk.

Med en salig blandning av druvor, sorter och regioner är jag svag för följande:

- Refosco
- Malbec
- Primitivo
- Amarone
- Gavi di Gavi
- Riesling
- Pinot Grigio

Mjuka men fylliga röda och söta men friska vita, med andra ord. Rosé har jag aldrig riktigt förstått tjusningen med, förutom att det ser fint ut i glasen och känns somrigt, men jag har aldrig riktigt ansträngt mig för att tycka om det heller.

Ska jag vara mer specifik så tycker jag mycket om I Castei Amarone della Valpolicella Classico 2012, Villa Caprareccia Mastremilio 2011, Villa Chiozza Refosco 2014, Agenda Dão 2014, Masi Masianco 2015, Casale Marchese Frascati Superiore 2016 och Caves des Perrières Pouilly Fumé 2016. En del är riktiga kap medan andra kräver lite mer noggrant budgeterande :p

Jag testade Carl Jans vintips från förra året till grillat och hittade en ny favorit.

38733.jpg

Jag som inte är så svag för USA utan gillar franskt, spanskt och en och annan italienare ger den :d:d :d :d :d i betyg. Pris 99 kr. :up:

Nu tycker jag inte om Zinfandel da den blir for sot for mig, men om jag inte missminner mig kommer en hel del av "Lodi vinerna" fran Sonoma County som har nagra av de basta vinerna fran Californien i alla katergorier. Dar hittar man allt fran riktigt sott:yuck: till mycket torrt ... festligt ar dock att har i USA ar det mycket fa viner som saljs med skruvkork ... och da nastan bara vita viner.

Napa cellars har mitt favorit vin, men det borjar bli aldeles for dyrt sa jag koper bara nagra flaskor nar jag ar i Napa och kan fa tag pa dem till reapriser lite har och dar.

Senast ändrad:
Ikväll dricker jag för första gången Zafrica ( på dunk), ett rött vin som jag upplever som både mjukt och bärigt!

Ang skruvkork så har ju de flesta bra viner vanlig kork så jag har investerat i en vakuumkork. Med tanke på priset på denna stötte jag troligen på NK's bästa kork-säljare :cautious: men jag tycker ändå att denna förlänger hållbarheten på öppnade vinflaskor

Ang skruvkork så har ju de flesta bra viner vanlig kork så jag har investerat i en vakuumkork. Med tanke på priset på denna stötte jag troligen på NK's bästa kork-säljare :cautious: men jag tycker ändå att denna förlänger hållbarheten på öppnade vinflaskor
Gud ja, min vakuumkork har räddat många bra viner! De jag köper kostar dock bara runt 200 kr om jag inte minns fel. NK tog det dubbla eller? :p

Jag gillar min vacuum kork ocksa, men har upptackt att med vissa Pinot Noir behover de luftas tillrackligt lange for att inte anvande vacuum kork :eek: Over natten funkar bra da:confused: medan andra Pinot Noir inte kan korkas igen tills nasta dag utan att ha tappat i smak.
Vin lever verkligen sitt eget liv.:laugh:

Jag har också vakuumkork, det är helt suveränt när man är ensam och bara vill ha något glas till maten. Väl värd pengarna!

Jag testade Carl Jans vintips från förra året till grillat och hittade en ny favorit.

38733.jpg

Jag som inte är så svag för USA utan gillar franskt, spanskt och en och annan italienare ger den :d:d :d :d :d i betyg. Pris 99 kr. :up:

Den gillar jag också! En klassiker som alltid brukar vara bra!

När det gäller Zinfandel är det här favoriten (ekologiskt, väldigt fylligt, lite mindre socker) och en väldigt distinkt vaniljton (så det gäller att man uppskattar den!). En etikett i min smak dessutom, utan några noveller.

17778.jpg

Här är en till som är väldigt glad i Amaronevinerna. Gillar också Ripassovinerna, som är typ en lite lättare (och billigare) form av Amarone. Dricker sällan vitt vin, men gärna bubbel och då funkar en Cava alldeles utmärkt om det inte ska vara högtidligt. Tar gärna ett glas Rosé, men inte till mat. Då ska det helst vara lätt, ljust laxrosa och franskt. Och soligt väder.:D

Här är en till som är väldigt glad i Amaronevinerna. Gillar också Ripassovinerna, som är typ en lite lättare (och billigare) form av Amarone. Dricker sällan vitt vin, men gärna bubbel och då funkar en Cava alldeles utmärkt om det inte ska vara högtidligt. Tar gärna ett glas Rosé, men inte till mat. Då ska det helst vara lätt, ljust laxrosa och franskt. Och soligt väder.:D

Tommasi har ett underbart Ripasso, brukar bli en del till köttet för marinad och ett glas eller två till mig :angel::D

Liknande trådar

Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
916
Senast: Mabuse
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
29 885
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix