Vintråd för alla smaker

Jag tycker om riktigt fylligt och gärna kryddigt vin, absolut inget med sötma. Brukar oftast bli spanskt eller franskt, som helt klart är överrepresenterade på vårt systembolag. Köper oftast någon sort jag inte provat innan och den här var en av de senaste som jag verkligen uppskattade (trevligt pris också!).

1097108.jpg

Jag älskar Riojaviner speciellt
Marqués d'Arienzo Gran Reserva till en köttbit :d
Testar andra viner då och då men det är den absoluta favoriten

Jag dricker i princip bara ekologiska viner. Bonterra som @sjoberga nämner har många som jag gillar, men Zinfandel är alltid gott - lite sött, men alltid gott. En annan favorit är Heartwood (också Zinfandel).

När det gäller vitt så är Matua ett av de mest lättdruckna jag vet, det är en Sauvignon Blanc

Jag är bortskämd med karl som är bra på viner och jobbar i DK ofta. Så han ordnar vin därifrån.
Vintertid dricker vi båda mest rött. Då dricker vi främst Amarone. Men även någon Ripasso.
Sommartid dricker jag mer vitt och rosé. Och ibland champagne. Det vita jag gillar verkar inte finnas i Sverige. Det är lite spritzigt med tydlig flädersmak. Jag tror det är från Malborough.
Rosé varierar vilka det blir. Men gärna ekologiskt och blekare gulrosa.
Skumpa vill jag oftast ha Pol Roger.

Det vita jag gillar verkar inte finnas i Sverige. Det är lite spritzigt med tydlig flädersmak. Jag tror det är från Malborough.
Oyster Bay? De har ett väldigt gott Sauvignon Blanc som heter (något med) Malborough tror jag visst. Vet dock inte om det finns i Sverige.

Nu tycker jag inte om Zinfandel da den blir for sot for mig, men om jag inte missminner mig kommer en hel del av "Lodi vinerna" fran Sonoma County som har nagra av de basta vinerna fran Californien i alla katergorier. Dar hittar man allt fran riktigt sott:yuck: till mycket torrt ... festligt ar dock att har i USA ar det mycket fa viner som saljs med skruvkork ... och da nastan bara vita viner.

Napa cellars har mitt favorit vin, men det borjar bli aldeles for dyrt sa jag koper bara nagra flaskor nar jag ar i Napa och kan fa tag pa dem till reapriser lite har och dar.
Lodi har ett rätt gott rött, Gnarly Head!
(Jag köpte det mest eftersom vi bodde på hoppfältet i Lodi en tid, och var alltid rädda att landa inne bland vinrankorna, med de spetsiga långa stödpinnarna som stack upp.....)

Bordeauxviner, gärna dominerade av Cabernet Sauvignon. Jag hade råd att lägga vantarna på några från 2010 som ligger i "vinkällaren" (dvs i en garderob) :up:

Ska jag dricka syrah vill jag att den kommer ifrån Rhône, dvs Crozes-Hermitage. Jag kommer inte överens med syrah från tex Australien, jag tycker de oftast får för mycket lakritssmak. Jag tycker också om Châteauneuf-du-Pape.

Det finns flera roliga viner från Madiran (dominerade av tannat) som är lite speciella och mycket lagringsvänliga. De behöver verkligen ligga till sig lite, de är ofta rätt opolerade som unga.

Rioja men även andra spanska viner slinker ofta ner, jag gillar ju kraftiga ekade viner. Portugal gör mycket gott också som ofta är enormt prisvärt.

Carmenere från Nya Världen är intressant men det är väldigt kinkigt med årgångarna har jag märkt. Får man tag på en bra carmenere är den i nivå med en stabil bordeaux.

Särbon är galen i italienska viner så det blir mycket amarone och liknande. De är goda men jag föredrar fransoser :D

Edit: Sedan dör jag inte om jag råkar få i mig champagne heller :angel:

Lodi har ett rätt gott rött, Gnarly Head!
(Jag köpte det mest eftersom vi bodde på hoppfältet i Lodi en tid, och var alltid rädda att landa inne bland vinrankorna, med de spetsiga långa stödpinnarna som stack upp.....)

Jag trodde att du bodde i Sodra Cal? For visst ar Lodi i NoCal?
Lodi har ju manga bra wineries som ingar ... Den sista jag kopte darifran ar Earthquake ... ett bra vin med ett "creepy" name:cautious:
En annan "samlings plats" for Wineries ar Paso Robles fran utanfor Bakersfield nagonstans och da jag har en Paso Fina kanner jag mig ibland tvingad att kopa en Cabernet sauvignon fran Wild Horse winery :p

Jag trodde att du bodde i Sodra Cal? For visst ar Lodi i NoCal?
Lodi har ju manga bra wineries som ingar ... Den sista jag kopte darifran ar Earthquake ... ett bra vin med ett "creepy" name:cautious:
En annan "samlings plats" for Wineries ar Paso Robles fran utanfor Bakersfield nagonstans och da jag har en Paso Fina kanner jag mig ibland tvingad att kopa en Cabernet sauvignon fran Wild Horse winery :p
Först bodde vi i Citrus Heights nära Sacramento, fast innan dess bodde vi i bilen (!!) och var då en tid i just Lodi. Sen flyttade vi ner till San Diego, när det blev lite mindre kul att bo i bil.....

Av billiga röda gillar jag El Coto! Det är (var?) husvinet på den pyttelilla tapas-restaurangen Olé Ole´i Stockholm (tre bord, tror jag). El Coto finns dessutom i småflaskor vilket är ett stort plus!

Oh ... ett riktigt bra och mycket prisvart vin fran Paso Robel ar Paso Creek Cabernet sauvignon. Jag tror det sista jag hade var fran 2013 eller mojligen 2014. Gott var det i alla handelser och kostade under $15 per flaska har.

Oyster Bay? De har ett väldigt gott Sauvignon Blanc som heter (något med) Malborough tror jag visst. Vet dock inte om det finns i Sverige.

Nej, det tycker jag inte låter bekant. Jag kan kolla nästa gång jag får en flaska. Karln är i DK nu och kommer hem med vin om en v. ;)
Har för mig att det är en Riesling också. Som jag brukar tycka är för sött ofta. Men den här är inte sliskig. Bara jävligt lätt och fräsch.
Har för mig att karln frågat på systemet här. Och tror inte den gick att få tag i tyvärr.

Vad är ert bästa chilenska rödvin? Jag ska på chilensk middag med ett gäng chilenare och tänkte ta med en flarra eller så!
Vet att jag druckit ett jättegott chilenskt ekologiskt rödvin på Boqueria en gång men har såklart glömt vad det var för ngt!

Jag tror inte att Chile har nagot gott rott vin. :cautious: alls. Det ar i basta fall mediokert ... och i samsta fall knappt drickbart. :yuck: Daremot har Chile en hel massa bra vita viner ... jag ar inte riktigt saker pa varfor, men har forstatt att det handlar om klimat och jord typ.:rofl:

jag är svag för mustiga röda viner och lite söta vita. Garand Fudeo och Faustino. och en och annan Chabli.

Vilken bra tråd:)
Jag dricker mest vatten så nu undrar jag
Funkar Faustino till grillat fläskkött med klyft potatis? Vi får en kompis som gillar rödvin till maten på besök.

Jag tror inte att Chile har nagot gott rott vin. :cautious: alls. Det ar i basta fall mediokert ... och i samsta fall knappt drickbart. :yuck: Daremot har Chile en hel massa bra vita viner ... jag ar inte riktigt saker pa varfor, men har forstatt att det handlar om klimat och jord typ.:rofl:

Äsch då! Bara för det så bokade jag bord på Boqueria ikväll för att researcha :angel: :D Jag är faktiskt säker på att det fanns ett chilenskt rött vin, klart drickbart på vinmenyn när jag var där en gång!

Liknande trådar

Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
916
Senast: Mabuse
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
29 885
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix