Vintråd för alla smaker

Jag gillar bubblor (men du kan inte köpa champagne på Lidl ens i Reims. Been there, done that). Just nu upplever jag att Nyetimber är bra för pengen. Spännande med engelskt (ok det är samma kritformation som i Jura och Champagne)

Äsch då! Bara för det så bokade jag bord på Boqueria ikväll för att researcha :angel: :D Jag är faktiskt säker på att det fanns ett chilenskt rött vin, klart drickbart på vinmenyn när jag var där en gång!
De chilenska viner som jag har druckit har påminnt ganska mycket om spanska viner, lite fruktig, rund smak med en del sötma. Inte tillräckliga smaksensationer för att jag ska lägga namnen på minnet, men helt klart drickbart.

De chilenska viner som jag har druckit har påminnt ganska mycket om spanska viner, lite fruktig, rund smak med en del sötma. Inte tillräckliga smaksensationer för att jag ska lägga namnen på minnet, men helt klart drickbart.

Ja, jag tycker de ofta är riktigt prisvärda. Inget för stora tjusiga finmiddagen men mycket smak för pengarna en vardag.

Jag har ganska barnsliga smaklökar och gillar vita och ganska söta viner. Håller mig långt borta från röda viner eller torra vita eller mousserande. Usch.
Tycker vin ska vara lättdrucket och gärna lite saft-aktigt :D

Min favorit när det gäller vita viner:
24527.jpg

Gillar även Ecologica Berlina
369865.jpg

På mousserande fronten älskar jag Platinos vita eller rosa:
939394.jpg

832453.jpg

Åh vin,

Tommasis ripasso har länge varit bordsvinet, men nu har det fått sig en konkurrent i
Ca´Marrone ett ekologiskt 99 kronors fynd för oss som gillar fylliga viner med mycket karaktär.

1062289.jpg

Annars är några favoriter
Alles Verloren Tinta Barrocka
Baron del ley rioja, även om jag tycker att de senare årgångarna har blivit lite sämre (och framförallt har vinet blivit dyrare)

Till höstlamm och tända ljus är aldrig en riktigt god Amarrone fel.

Nu till sommaren kan jag gärna ta något från Cotes Du Rhone (ursäkta min franska ids inte googla korrekt stavning :) )

Tidigare drack vi mycket pinotageviner men jag tycker att det blivit svårt att hitta bra flaskor på systemet nu för tiden.

En kall Rosé njuts gärna ute i solen,

jag är ingen vitvinsdrickare, men om det krävs så föredrar jag något från Alscace eller en Chablis,

Dricker gärna en IPA som sällskap under matlagning och där vill jag tipsa om Röbäck från Westerbottensbryggerier, eller Session Pale Ale från Oppigård (finns som folköl!) Fast nu var detta en vintråd...

Åh vin,

Tommasis ripasso har länge varit bordsvinet, men nu har det fått sig en konkurrent i
Ca´Marrone ett ekologiskt 99 kronors fynd för oss som gillar fylliga viner med mycket karaktär.

1062289.jpg

Baron del ley rioja, även om jag tycker att de senare årgångarna har blivit lite sämre (och framförallt har vinet blivit dyrare)

Nu till sommaren kan jag gärna ta något från Cotes Du Rhone (ursäkta min franska ids inte googla korrekt stavning :) )

Tidigare drack vi mycket pinotageviner men jag tycker att det blivit svårt att hitta bra flaskor på systemet nu för tiden.

jag är ingen vitvinsdrickare, men om det krävs så föredrar jag något från Alscace eller en Chablis,

Dricker gärna en IPA som sällskap under matlagning och där vill jag tipsa om Röbäck från Westerbottensbryggerier, eller Session Pale Ale från Oppigård (finns som folköl!) Fast nu var detta en vintråd...
Baron de Ley!! Mmmmm.... Fast de gånger jag köpt den på senare tid har den ALLTID varit rejält korkig, så nu vågar jag inte köpa den längre.....
Oppigårds har ett jättegott jul-öl, om vi nu ska vara ute i god tid...

Åh vin,

1062289.jpg

Här är visst en till med samma rödvinssmak som jag. Om man gillar Amarone och Ripassoviner, gillar man troligtvis också Ca' Marrone. Det är appassimentometoden som är den gemensamma nämnaren. Det där är Italienarna duktiga på!

Låt mig presentera det godaste, mest prisvärda samt även ekologiska röda vinet i världshistorien:

zensa-primitivo-igt-puglia-175x450-topcenter-635954873350000000.jpg

Älskar den! :love: Och alla andra viner, nästan alla iaf, som är gjorda på zinfandel. Jag kan absolut nada om viner men vet vad jag tycker om. Provar nya varje gång jag handlar men minns ju sen inte vilket som var godast så jag provar igen...o igen...:angel: Tycker även att Cabernet Sauvignon viner kan vara goda, speciellt på Irland!:banana:

Om jag är rik Amarone eller champagne företrädesvis Pol Roger,vanligtvis någon Zinfandel ,Syrah eller Cabernet och Prosecco om bubbel är önskat. Vitt vin sällan i såfall ett Alsacevin .Rose nja en varm sommarkväll möjligen men då tar jag hellre en öl

Jag var och hamtade mitt "klubb vin" i dag. :cool: Jag tanker inte ta mer darifran nu, jag har redan flera flaskor hemma och det ar ett par flaskor "blend" sa jag vet att kvaliteten blir ojamn. Dessutom ar det sa latt att ga in och ta ett glas och da kopa en flaska eller tva.

35273578485_e4624871e7_k.jpg

34429561574_7f3c8b109e_k.jpg

Någon som har tips på ett lättdrucket rött vin?
Vad brukar ni dricka för rött vin när ni inte äter det till mat?
Generellt skulle jag säga att Malbec, Primitivo (=Zinfandel) och Refosco brukar vara runda, ganska söta druvor som kan passa att dricka bara som de är.

Mina personliga favoriter (av det som finns på systemet) är I Castei Appasimento 2015 eller Masi Modello delle Venezie 2015.

Jag var på vinprovning igår och fick prova två Shiraz som var så goda att jag blev lite religiös! Dessvärre finns de inte på systemet, utan det var en individuell vinagentur som stod för provningen, men har ni möjlighet att prova någon gång så gör det!

Det var en Shiraz från Moolanda Vineyard i Barossa Valley (2010, 100% shiraz) och en från Parket Coonawarra Estate (2015, 100% shiraz). Vi provade även ett väldigt friskt Riesling som hette Joshua Tree och kom från Clare Valley (2013, 100% Riesling). Riesling från Australien har jag aldrig hört talas om, men de kunde bevisligen de också :)

Generellt skulle jag säga att Malbec, Primitivo (=Zinfandel) och Refosco brukar vara runda, ganska söta druvor som kan passa att dricka bara som de är.

Mina personliga favoriter (av det som finns på systemet) är I Castei Appasimento 2015 eller Masi Modello delle Venezie 2015.

Tack snälla för tips!

Liknande trådar

Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
916
Senast: Mabuse
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
29 885
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17