Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Har suttit kollat på bilder när jag precis fick hem min lilla saluki valp och insåg precis vad han har vuxit!! Han väger 15kg och är 56cm hög nu och se så liten han var bara för ett tag sedan

Han hade även sin utställnings debut i helgen och vart Big-2 Med bra kritik så det var kul!

Kymarojamal.jpg

Jamalllk.jpg

jamalhu.jpg

Ett stort grattis till utställningsdebuten. :laugh:

*Kl

Vet någon här var det möjligtvis skulle kunna finnas en whippet för omplacering? Verkar vara underbara hundar! :)
Ni som har vinthundar i allmänhet, funkar dom att ha i ett hus med katter? Kan bli lite problematiskt annars haha ;)

Min uppfödare föder upp både afghaner och katter, så det är nog inga problem. Är hunden van vid katter och katterna van vid hundar ska det väl inte vara svårare med en vinthund än med nån annan hund. :)

Ni som har vinthundar i allmänhet, funkar dom att ha i ett hus med katter? Kan bli lite problematiskt annars haha ;)
Generellt funkar det jättebra om man vänjer dom vid katter. En valp är nog inget problem alls. Vuxna kappisar kan möjligen vara lite svåra.

Ja min mamma har katter och dom går bra med min saluki, Men visst dom kan ju va väldigt kul att jaga när dom är ute och springer:P

Vet inte om man kan säga att Harry snubblade på målsnöret eller om han räddades av klockan men han är kvar än.

Eftersom att han började att bli piggare och piggare igen och började äta igen och har gått upp i vikt så kändes det helt plötsligt tveksamt att ta bort honom. Så jag bad kliniken här i Piteå att faxa hans journaler till min syster som jobbar som veterinär i Köpenhamn. Hon granskade blodproverna och tolkade dom inte på samma sätt som veterinären vi träffade här och utan att behöva gå in på allt så tyckte i alla fall hon att om han bara fortsätter att bli piggare och lägga på vikt så tyckte hon inte att han ska avlivas.
Så igår kväll ringde jag veterinären och kunde ställa in avlivningen som skulle ske idag.

Vi vet fortfarande inte hur länge han blir kvar men istället för att gråta över en död hund ikväll ligger han och snarkar på sin bädd. Underbart! :love:

Kul att höra att han blir bättre:) Hoppas han fortsätter så och att han kan leva ett tag till då! Håller tummarna för det iaf:)

Söker en hund på kanske 1 år eller mer, över halvåret iallafall, så då kan det nog bli lite problematiskt :p men som sagt, allt går med lite vilja ;)
Men vet någon en lite äldre whippet, eller ja som har kommit ur valpstadiet lite eller någon sida där det kan finnas omplaceringar så säg till :D

Min hund var 1 år när hon kom hit och hon har levt på att jaga och fånga både hare och katt när hon var hemlösing men hon bor helt fredligt med mina tre katter och har aldrig petat på dom.

Angående omplacering så kolla på vinthundsforumet med folk. Hittehund får ibland in vintisar eller har kontakt med ägare som vill omplacera så kontakta dom. Kan du tänka dig en utländsk hund så är NeverNeverLand jätteseriösa och bra, då kan man i princip välja och vraka efter "kravlista".

Neverneverland är redan kollat jättemycket, kändes inte som någon som var "rätt" fanns i sverige dock (men på irland,ojoj! men saken är ju den att man inte kan träffa hunden innan isåfall, känns ju inte så bra), men ska kolla dom andra sidorna! :)

Senast ändrad av en moderator:

Kollat nu men hittade tyvärr inget, får bli att håla koll där och leta vidare på andra sidor. tips någon? :)

Whippetklubben har en utsedd person som har hand om hänvisning av valpar till salu och vuxna hundar för omplacering. Klicka på valphänvisning i menyn på hemsidan! Finns alltså whippetägare som inte lägger ut annonser osv utan det går bara genom denna person som etablerar kontakten.

Mvh Ishtar

Här bor fem hundar(varav fyra vinthundar) och fem katter. Fungerar alldeles utmärkt. :)

Lite bilder på vår afghanpojke :)

Han kom till oss i mars och var inte så väl omhändertagen. Tovig, supermager, osocial och rädd :cry: .

Idag är han en helt annan hund, glad, framåt, musklad och jättegosig :love: .

freyan.jpg

freyan2.jpg

DSCF0546.jpg

DSCF0472.jpg

Vad tror ni, är han pälsmässigt redo för officiell utställning i vår? Han blir 3år i april.

//Flo

Kollat nu men hittade tyvärr inget, får bli att håla koll där och leta vidare på andra sidor. tips någon? :)

Det är inte säkert att alla hundar ligger ute på sidorna, kontakta t.ex. någon på hittehund och fråga om dom hört något om någon whippet. Ring hundstallet och anmäl dig som intresserad om det kommer in whippar mm. Kolla runt bland uppfödare, rasringen mm. Whippar omplaceras inte så ofta så du får nog leta ganska aktivt.

Tack så mkt, har mailat nu och hoppas att det kan finnas någon som skulle kunna passa:)

+Haukur

Tack för tipsen! här ska letas aktivt ;)

Tack så mkt, har mailat nu och hoppas att det kan finnas någon som skulle kunna passa:)

+Haukur

Tack för tipsen! här ska letas aktivt ;)

Ja gör det! Whippet är en underbar hund. :laugh:Ring Whippetsklubbens valphänvisare också... Dom brukar ibland få nys om omplacering. Såg att Ishtar hade skrivit någon om det. Så du kanske redan gjort det?

Lycka till! :laugh:
Jag har en hel del vinthundskontakter så jag lovar att hålla öron och ögon öppna!!

Lite bilder på vår afghanpojke :)

Han kom till oss i mars och var inte så väl omhändertagen. Tovig, supermager, osocial och rädd :cry: .

Idag är han en helt annan hund, glad, framåt, musklad och jättegosig :love: .

freyan.jpg

freyan2.jpg

DSCF0546.jpg

DSCF0472.jpg

Vad tror ni, är han pälsmässigt redo för officiell utställning i vår? Han blir 3år i april.

//Flo

Åh vad fin han har blivit redan. :laugh: Härligt att han har fått ett bra och gott hem hos er!!!

I vår är han säkert redo för att börja komma ut i utställningsringarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
986
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 837
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka