Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Jag känner en tik som är ungefär 51 cm i mankhöjd :D

Jag tycker att det är tråkigt att whippar (så ofta) är för stora.. Finns ju även de som ser ut som små greyhounds istället för whippar.
OM man skulle få för sig att köpa Whippet i framtiden, hur kan man då göra för att försäkra sig om att inte få en som är för stor?

Hur kan du tycka din hane är stor? Han är ju högst normal med sina 51-52 cm! :) Ni kanske umgås mest med tikar. :p

Har du sett ett foto där han står i en klass på utställning? De är bra om man vill jämföra med andra hanar. Här står min 52-centimetare sist i BH-klass och han ser ju väldigt normal ut.
picture.aspx

Här är båda mina, här ser man rätt stor skillnad i mankhöjden.
allatre.jpg

Jag känner en tik som är ungefär 51 cm i mankhöjd :D

Jag tycker att det är tråkigt att whippar (så ofta) är för stora.. Finns ju även de som ser ut som små greyhounds istället för whippar.
OM man skulle få för sig att köpa Whippet i framtiden, hur kan man då göra för att försäkra sig om att inte få en som är för stor?

Det är ju bara att kolla på linjerna. Nuförtiden är finns det en hel del avelstikar som är små och har många små tikar bakom sig. Och uppfödare som verkligen försöker få ned storleken på sina uppfödningar med dessa hundar. Hanarna är ju större men det finns flera bra championhannar på max 50 cm. Kollar man den hanens kullsyskon också så bör man veta på ett ungefär. Min stora hane har inte speciellt små linjer, det var heller inget jag kollade efter. Han är krypt och faktiskt tycker jag ofta krypt-klassen på SW är stora... kan det ha inverkan månntro? :confused:

Hahaha, hon har fan spring i benen!:D
Var har du hittat en sån fin rastgård, dessutom utan massa hundar i? Såg trevlig ut, inte bara en platt gräsmatta med stängsel.:D

:D
Rastgården är 5 min promenad från mig, helt perfekt när man inte orkar gå så mkt (vilket jag inte orkat idag pga galen huvudvärk).
Nackdelen är att staketet är minst sagt i dåligt skick... och lågt.
Min vuxna dam kan jag inte ha lös där, hon hoppar över lätt som en plätt...

Tänkte höra hur många här på bukefalos som har vinthundar?
Vad tycker ni andra om vinthundar?
Själv älskar jag vinthundar! Alla typer men mest greyhound eftersom jag äger två :love:
http://i130.photobucket.com/albums/p243/millan30_228/SobersJambalaya1yearold.jpg

http://i130.photobucket.com/albums/p243/millan30_228/sofiero014.jpg

Hej!

En gamal tråd som fortfarande "lever", kul!

Tänkte presentera min whippet, född:1998, alltså 10 år i år. Hon heter Delaklin´s Noble Art i stamtavlan men heter Tess som tilltalsnamn.
Project10.jpg

Tess har under sina 10 år hunnit med mycket tillsammans med mig. Vi har tävlat i agility med pinnar och placeringar i klass 2. Vi har tävlat lydnad, rundbana, rakbana, utställning. Hon har även godkänt karaktärstest, godkänt vattenräddningsprov inkl bogsering av båt.

Japp, Tess har hunnit med mycket. Och som min första hund fick hon möjlighet att prova på mycket olika saker, eftersom jag var nyfiken på mycket.

Här finns en agilityfilm med Tess. Visserligen inte ny men ändå: http://s101.photobucket.com/albums/m59/plutobartok/?action=view&current=helsingborg.flv

Tess är även lite berest. Hon har sett Paris samt stora delar av Frankrike, inklusive västfronten och bunkrarna. Hon har tävlat i Norge och Finland samt tältat i Tyskland. Fast bäst var nog värmen i Camarg i Frankrike, härligt med värmen och badet, tyckte vi båda.

Bestigit berg har vi också gjort. Allt från lilla Njulla i Abisko till Mont Blanc i Frankrike och så Kebnekajse förståss. Det berget tog vi förra året då Tess var 9 år. en baggis ;)

I vardagen händer det att hon får följa med ut när jag rider
PGallatre.jpg

Men ofta ser det ut så här
Tessitten.jpg

Jag älskar verkligen min lilla "whippa" och hoppas att hon i vart fall har ett par år kvar att leva, trängas i sängen och bara njuta av. Pensionär som hon är :love:

Oj, häftigt att ni gjort så mycket!
Verkar vara en helt fantastisk hund. Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva annat än att jag blev glad av att läsa det du skrev :D

Åh vad kul att få läsa om din Whippet. Vad fin hon är och vad mycket ni gjort ihop.:)

Visst är det något speciellt med äldre hundar? Dom har en sådan personlighet. Min äldsta tik Oceane är också drygt 10 år. Hoppas, hoppas att jag får ha kvar henne i flera år till. Hon är min prinsessa:) *love her*

Idag har min andra älskade tjej Maya två år varit med mig på jobbet hela dagen och sprungit med företagets ägares hundar. Hon är så trött :)

Anledningen till att hon fick följa med själv idag var att Oceane har varit inne på veterinärkliniken och opererat bort en juverknuta som var lite större än en ärta. Ville ta bort den för säkerhetsskull. Men veterinären trodde att det var godartad som tur är. Ikväll är min tjej jättepigg igen. Skönt alltid oroligt att söva dom när dom börjar bli lite äldre.

:D
Rastgården är 5 min promenad från mig, helt perfekt när man inte orkar gå så mkt (vilket jag inte orkat idag pga galen huvudvärk).
Nackdelen är att staketet är minst sagt i dåligt skick... och lågt.
Min vuxna dam kan jag inte ha lös där, hon hoppar över lätt som en plätt...

Ja hon har verkligen blivit stor din lilla tjej och vad vacker hon är:)

Hej!

Ja, även Tess har lite tumörer i juvrena. De känns som smågrus när jag klämmer. Fast jag var inne på en "tantkontroll" hos veterinären och då sa hon att det inte var någon fara så länge de inte blir större och att det troligtvis inte är juvertumörerna som hon kommer att dö av. Så de får vara kvar, håller lite koll bara.

Idag har hösten liksom stannat av och vi har haft riktight varmt och skönt. Var ute och tränade lite agility med Jill (min andra hund, en australisk kelpie på 5 år) och Tess hängde på. Hon behöver bara göra det hon tycker är kul, så här på ålderns höst. Och det Tess tycker är kul, det är balanshindren. A-hindret är riktigt roligt och det kan hon ta om och om igen. Och idag var det även lite bus i tanten, så en kastad boll var riktigt roligt.

Det glädjer mitt hjärta :laugh:

Hahaha! Ja, den är också rolig. :D Cerberus brukar yla/låta ibland när han leker med pipleksaker. Jag har försökt hinna filma då men han brukar sluta när han märker att jag fibblar med mobilen. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
987
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 837
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025