Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Kolla, min lilltjej börjar se ut som en saluki :banana:
(bild från idag)

DSC_9816copy.jpg

Underbar vovve! Va fin hon är och härlig färg :love:

Vi har funderingar på att ev skaffa en vinthund till när Malte är vuxen och då är jag sugen på en saluki, tycker dom är så himla fina! Hur höga som dom vara i rasstandarden?

Tackar :D

I rasstandarden står det: "Vanligen mellan 58-71cm." och tikarna är mindre än hanarna.
Det vanligaste är väl att tikarna ligger strax under 65cm och hanarna på ca 67-68cm.

Sedan är de ju vinthundar, så de kan ta absolut ingen plats alls om de vill - men med lätthet ta upp en dubbelsäng om de är på det humöret.

Min lilla tjej är ca 52cm nu och hon är snart 5 månader.

Jag har chihuahua´s nu o e inne mkt på ett forum för just bara vavvor, kul att se bilder o läsa disskutioner, MEN nu vill jag veta om det finns nåt sånt bar forum för vinthundar/whippets?? Skulle vara skoj o bli medlem där o läsa/lära sig massa i väntan på att jag ska/kan skaffa en whippet

Du har ju vinthund.net men jag tycker inte det är så bra drag där... Forumet har för många underforum och för få aktiva medlemmar.

Det här, är ren lycka för mig!
Min älskade valp och mamma Zala på promenad :D Jag håller i båda kopplen och fotade med mobilen.
(Ignorera hur fet Zala är..)

Det fungerar finfint att gå med dem på promenad, trots att de inte setts på två-tre månader.

mobil084-copy_15668871.jpg

:love::love::love:

har du ngn bild på mamma-vovven mer från sidan så man ser hela hunden? *nyfiken* Tycker hon ser så himla fin ut.

Tackar :D

I rasstandarden står det: "Vanligen mellan 58-71cm." och tikarna är mindre än hanarna.
Det vanligaste är väl att tikarna ligger strax under 65cm och hanarna på ca 67-68cm.

Sedan är de ju vinthundar, så de kan ta absolut ingen plats alls om de vill - men med lätthet ta upp en dubbelsäng om de är på det humöret.

Min lilla tjej är ca 52cm nu och hon är snart 5 månader.

undra om jag kan övertala sambon om en så stor hund :angel: fast han verkar inte helt emot dom iaf. Men det får ju dröja iaf ett år till minst innan det blir en vovve till här. Men jag hade gärna velat att Malte kunde få lekt med ngn vinthund då och då iaf så han fick springa lite.

Idag lekte han med en rottis men han orkar inte springa så då blir det bara brottning.

Känner igen det där, vår till synes lilla hund tar lätt hela soffan själv så jag och smabon får trängas lite i ena hörnan :mad::D

Ärligt så tycker jag att dina hundar var ovanligt fina! Annars tycker jag rasen inte alls är nå fin..

Klart du kan övertala honom ;) Vem kan motstå en saluki?

Här kommer två bilder på tjockisen. Se det som "före-bilder", för nu f*n ska hon tränas! :devil: Bilden där hon står är fotad igår och travbilden fotades för kanske en timme sedan :)

dsc_0379-copy_15698714.jpg

dsc_0553-copy_15698768.jpg

Tillägg: Hon har galet lite päls på svans och öron nu.. Hoppas på att det är för att hon nyss löpt (även om hon aldrig haft speciellt mycket). Svansen är 10cm kortare än salukisvansar brukar vara... Hon klämde svansen i dörr förut och opererade bort en bit... Men hon är den vackraste jag vet ändå :love:

Senast ändrad:

kl

Vi har precis fått hem våran första vinthund. En 5-årig whippethane som ska "pensioneras" hos oss, och som vi först ska ha på prov i 3 månader. Det är första hunden för både mig och sambon, även om båda är uppvuxna med hund hemma.

kl

Vi har precis fått hem våran första vinthund. En 5-årig whippethane som ska "pensioneras" hos oss, och som vi först ska ha på prov i 3 månader. Det är första hunden för både mig och sambon, även om båda är uppvuxna med hund hemma.

Grattis till val av ras. :)
Hur går det med eran lilla hund? :)
Vart kommer han ifrån för kennel?

kl

Här är några bilder från idag, jösses vad svårt det är att få dem att fastna på bild. Mest en svans eller en halv hund på mina foton, man ska till o va proffs för att få till deras härliga uttryck när de leker... Men kul med foton ändå! Timothys bandage bekymrade honom inte, han har inte ont utan jag behöver bara täcka en trampdyna som fått ett litet hål.

timothy--zino1.jpg

timothy.jpg

zinospring3.jpg
zinospringigen.jpg

zinorull1.jpg
timothy--zino3.jpg

Härliga bilder! Det är svårt att ta bilder på springande hundar.

Här kommer ett bidrag från oss igen. Vi var i Varberg och Cerberus verkligen älskar att springa i vattnet, kasta runt med tång och rulla sig i sanden. ^^

Lycklig hund...
DSC_0534liten.jpg

Springer snabbt... (Man springer dit tungan pekar.)
DSC_0536.jpg

Och ser galen ut...
DSC_0537liten.jpg

Man kan springa på två ben med..
DSC_0550-.jpg

Va? "Kom hiiit" Är det mig du menar? Vänta jag ska bara fundera lite.
DSC_0518.jpg

Okej, skyll dig själv matte. Nu blir du blöööt!
DSC_0519.jpg

Eh. Gollum? (Rena afghanreklamen..)
DSC_0479.jpg

Glad är han iaf.
DSC_0495-.jpg

Är galet förtjust i whippet! Gillar att de anpassar sig så efter familjen de bor hos och gärna latar sig inne men full fart ute om man har den möjligheten för dem!
Men lite frågor nu då:

Är de någorlunda allergivänliga, dvs inte bland de värsta iallafall?

Är de kräsna med mat, känsligare än andra?

Hur är de med normal lydnad, som inkallning och att "lära" överhuvudtaget för en som aldrig haft egen hund men däremot har jag ett stort tålamod.

Hur är de i sitt temprament, dvs hur känsliga är de för människor som utstrålar "fel"signaler omedvetet dvs tex är lite stela/nervösa? Blir de aggressiva lätt då som t ex Collie?

Och sist, jag vet många kaninuppfödare med just whippet men de har utställningskaniner. Jag har hoppkaniner. Går det överhuvudaget att lära dem att kaninerna är familjemedlemmar? Så de inte blir tokgalna som åskådare framför hoppande kaniner tex?

Är det en frisk ras utan en massa förbehåll att försäkra osv?

Finns det uppfödare i Västra Götaland?

Hej!

Här kommer mina personliga åsikter, läs raspresentationen på whippetklubbens hemsida samt RAS-dokumentet.
Lägger in en länk till "Att leva med whippets" skriven av Anna-Lena, kennel Balzac, en bra presentation! http://web.telia.com/~u17105268/attleva.htm

Är de någorlunda allergivänliga, dvs inte bland de värsta iallafall?
Går inte att säga, många säger att de är överlag allergivänliga. De har ju ingen fet underull. Min sambo känner inte av dem alls, men en bekant kan inte ens vara i samma hus som den ena av dem. Då var han ändå bara där över helgen, så min hund var inte inbodd i det huset. Den här killen känner inte av den familjens shih tzus alls, men stod bara ut en kort stund men min whippet i huset. Så det är så himla olika!

Är de kräsna med mat, känsligare än andra?
Rekommenderar dig att läsa RAS (se på whippetklubben.nu) där du hittar svar på hälsoenkät. Där anges känsliga magar som ett ganska vanligt problem. Jag har en med känslig mage (nu har jag äntligen hittat rätt foder och problemen är som bortblåsta) och ett matvrak som äter vad som helst och gärna hur mycket som helst!

Hur är de med normal lydnad, som inkallning och att "lära" överhuvudtaget för en som aldrig haft egen hund men däremot har jag ett stort tålamod.
Ganska lättlärda tycker jag de är. Men det kan vara svårt att få dem att lyda vissa grejer konsekvent kanske (tex hit & stanna :angel:), för de har ganska stark jaktinstinkt.

Hur är de i sitt temprament, dvs hur känsliga är de för människor som utstrålar "fel"signaler omedvetet dvs tex är lite stela/nervösa? Blir de aggressiva lätt då som t ex Collie?
Extremt ovanligt med aggressivitet hos whippet skulle jag säga. En del kan vara känsliga för tillsägelser men de är absolut inga rädda eller nervösa hundar. Båda mina reagerar ganska starkt vid höjd röst.

Och sist, jag vet många kaninuppfödare med just whippet men de har utställningskaniner. Jag har hoppkaniner. Går det överhuvudaget att lära dem att kaninerna är familjemedlemmar? Så de inte blir tokgalna som åskådare framför hoppande kaniner tex?
Kan inte svara på det, mina två har aldrig umgåtts med kaniner eller katter och för dem är de byten...

Är det en frisk ras utan en massa förbehåll att försäkra osv?
Ja det är det!

Finns det uppfödare i Västra Götaland?
Finns massor av uppfödare, över hela landet.

Din hund ser verkligen störtskön ut, helt underbara bilder!

Klart du kan övertala honom ;) Vem kan motstå en saluki?

Här kommer två bilder på tjockisen. Se det som "före-bilder", för nu f*n ska hon tränas! :devil: Bilden där hon står är fotad igår och travbilden fotades för kanske en timme sedan :)

dsc_0379-copy_15698714.jpg

dsc_0553-copy_15698768.jpg

Tillägg: Hon har galet lite päls på svans och öron nu.. Hoppas på att det är för att hon nyss löpt (även om hon aldrig haft speciellt mycket). Svansen är 10cm kortare än salukisvansar brukar vara... Hon klämde svansen i dörr förut och opererade bort en bit... Men hon är den vackraste jag vet ändå :love:

Vad kul att du har båda tjejerna hos dig nu :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
987
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 837
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka