Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

*knapplån*

Nån som vet vilka uppfödare av Italiensk vinthundsom ligger högst upp i ranking gällande framgångsrik avel/utställning?De 3 högst rankade vore intressant att få veta.

Vill ni inte svara här-skicka pm.

*KL*

Tänkte bar aslänga in några färska bilder på min lilla Malte som nu är ca 6 månader och börjar bli stor kille :)

maltis1.jpg

maltis2.jpg

maltis3.jpg

maltis4.jpg

Riktig snygg kille du har:laugh:

*knapplån*

Nån som vet vilka uppfödare av Italiensk vinthundsom ligger högst upp i ranking gällande framgångsrik avel/utställning?De 3 högst rankade vore intressant att få veta.

Vill ni inte svara här-skicka pm.

Vet inte hur dom ligger i rankning. Men vet ett par uppfödare som jag kan rekommendera. Dessa två har trevliga och vackra Italienare.
Sobers och Pys.

*KL*

Måste ju bara berätta. Idag var Cerberus och fick springa sitt första lure coursing-lopp. :banana: Han fick titta på dom andra hundarna ett tag först och tillslut stod han på bakbenen och skrek när dom andra sprang. Jag trodde han skulle dra omkull mig. :D Han fick starta som nummer 16, då var han rätt pepp kan jag lova. Munkorgen var ingen höjdare dock, och så började det ÖSregna precis när det var vår tur. Men när jag väl släppte honom slutade han bry sig om både regn och munkorg och bara sprang.

Dom som hade hand om det sade att han såg jättefin ut och att det var ett jättebra debutlopp. Många andra stannade upp, tappade bort luren, en skulle para en tik istället osv. Men Cebbeslebbe följde den duktigt och inte alls valpigt tyckte dom. Han studsade några gånger i början tydligen (jag själv hann inte tänka på det). Efteråt ville han inte alls varva ner utan bara springa igen och fortsatte spana efter luren. :rofl:

Nåja. Det var kul tyckte jag. Han kunde ju lika gärna ha gjort som dom andra och skuttat jämfota eller struntat i det och så.

/Galathea som är nöjd hundägare idag :p

Har ingen vint hund själv men läser ofta i denna tråden, ska och vill ha en whippet, det har jag sagt i många år nu..så snart ska jag ha en.....

Då ska jag testa LC, det ser så sjukt skoj ut. Hur gammla kan dem vara när man börjar med det?
Är det svårt att ha dem lösa sen i skogen om man tränar mkt LC?? ( jag tycker om att träna vardagslydnanden så bestämd e jag, o gillar att ha hunden lös)

VILLL ha en whippet tik NU!!!!!!!! Fyller år på lördag (23/8) så om npn vill ge mig en whippet i present så tackar jag o tar emot! :rofl:

Då ska jag testa LC, det ser så sjukt skoj ut. Hur gammla kan dem vara när man börjar med det?
Är det svårt att ha dem lösa sen i skogen om man tränar mkt LC?? ( jag tycker om att träna vardagslydnanden så bestämd e jag, o gillar att ha hunden lös)

När vi testade igår var det en 6-månaders whippet med. Dom funderade hur långt dom skulle låta honom springa, men han var så bastant och stor så han fick springa som alla andra. Men dom kan få testa kortare sträckor med om det skulle vara så. :laugh: Sedan ska dom vara en viss ålder för att få göra prov och så inför tävlingar. Jag hittar inte exakt info nu men nån annan kan säkert reglerna bättre. :p

Jag har afghan som dessutom jagar precis allt som rör sig. Jag kan inte ha min hund lös i skogen om det finns risk för vilt oavsett. Whippar sägs ju vara betydligt mer villiga till "lydnad", så jag tror inte alls det är en omöjlighet. Sedan beror det såklart på individen. Vissa vovvar har ju jaktinstinkt till tusen medan andra kanske har lite större lust att få en korvbit av matte. ;)

ÅH vad kul att det gick så bra på coursingen!!

Min lilla flicka får vänta till nästa vår med att testa lite, även om hon inte får ta licens än på ett bra tag :(

De kan testa LC väldigt tidigt. De brukar få springa bara en lätt sväng och en raksträcka om de är små, bara för att få springa lite :)

Stora raser ska vara 18 månader för att få ta licens och små raser ska vara 14 om jag inte minns fel. Whippet räknas som liten ras.

För att ta licens ska de har sprungit tre godkända testlopp med annan hund. Man kan se till att ha två sådana lopp avklarade innan "licensåldern", men för att få licensen ska de ha sprungit ett lopp efter den åldern.

Jag har inte upplevt att någon hund blivit mer jaktbenägen eller svår att ha lös om de fått springa LC.

Jag vet en whipp som är helt... störd när det gäller LC :p Han kan lätt slå kullerbyttor i sina desperata försök att komma lös och få jaga, han är som en kanonkula och orkanväder på samma gång.. Dessutom skriker han högt..
Den hunden är jättelätt att ha lös när det inte är LC. Visst, kommer det något han vill jaga så jagar han, men det är jag övertygad om att han hade gjort även om han inte testat LC.

Har hunden stark jaktinstinkt så spelar det nog ingen roll om den får springa LC eller inte, den kommer jaga ändå om tillfälle ges.
När jag är uppe på en kennel och hjälper till så har vi 20 vuxna hundar att ta hand om. Alla dessa får vara lösa ute och de allra flesta har testat LC. Inga problem alls - sålänge det inte kommer något att jaga :p

Har du koll på vad som krävs för att dom ska bli LCCh? :)

Det krävs 3 cert för att bli Svensk LC champion.

Man bedömer entusiasm, rörlighet, följsamhet, snabbhet och uthållighet. På varje "del" kan hunden få 20 poäng.
Man kör två lopp. Om hunden fått 50 poäng eller mer i första loppet så är det godkänt och den går vidare till nästa lopp.

Efter de två loppen så räknar man ihop poängen och delar med 2 för att få fram snittpoängen.
Har vinnande hund över 67 poäng så får den Cert OM det är med minst två hundar av den rasen.
Om det är 6 hundar eller fler av samma kön och ras så delas Cert ut till både tik och hane.

Riktig snygg kille du har:laugh:

Mm, vi tycker han är fin fast jag vet inte hur dom ska se ut riktigt så om han ser bra ut för sin ras har jag ingen aning om :o. Fast en domare (och erfaren whippetuppfödare) som var inhyrd som domare på en fest för hundar från min uppfödare sa att han rörde sig bäst i sin klass och att han hade utmärkta vinklar och vackra linjer så det verkar ju hyffsat lovande iaf :)

Ska försöka vara med på ngn liten utställning när det blri tillfälle bara för skojs skull å se hur det går

Vad fin han är Malte. En riktig Per mobile-pärla! :love:

Kul att höra :) Framförallt så verkar alla PM-hundar ha väldigt fint psyke. Vi var på deras fest de ordnar varannat år för sina valpköpare och där var ca 80 PM-hundar i olika åldrar och alla var väldigt vänliga och mysiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
987
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 837
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025