Vintervila?

M

mammamu

Jag är relativt ny ägare till en underbar isis, och har funderat på det här med vintervila. Eftersom han har arbetat mer eller mindre hela året (feb-nov) vill jag att han ska ha en sammanhängande vintervila på 1-2 månader. Tror på att hästar mår bra av att "bara" var hästar under en period och komma från alla måsten mm.
Hur gör ni andra med vintervila? när? hur länge? och under vilka former?

Nyfiken?:banana:

Sv: Vintervila?

Min donna får oxå vintervila! Förra året var tanken att hon skulle få 8 veckor, det blev bara 6. Kunde inte hålla mig längre...:angel: Hon rids hela året, och vilar jan-feb nån gång!

Vet flera klinikveterinärer som säger att det är bra att ge hästarna en längre sammanhängande vila. Detta pga av att de då läker ut ev skador som är på gång. För mig är det viktigt att hästarna går ute hela dagarna, särskilt då de vilar. Mina går ute ca 7-21 (alltid iofs).

Har oxå hört många som inte anser att vanliga hobbyhästar behöver vila. Men jag tror att det kan vara bra för både häst och ryttare!

Min häst vilar i november månad. Resten av året rider jag sex dagar i veckan. Det är klart att det alltid blir några kortare avbrott pga tappsko, minisemester eller annat. Denna månaden kommer jag att gå ut med henne i skogen ibland även om jag inte rider. Det är nog mest för min egen skull. Jag tycker om att vara med henne. Sedan kommer jag att sätta igång henne så sakta i början av december för att rida som vanligt from julen då jag är ledig.

Jag skulle gärna ställa min häst och de hästar jag haft på vintervila hellre än vila annan tid på året. det som alltid stoppat mig är att jag stått i stall där vinter insläpps tider är runt 16.00 och då tycker jag inte det är lika ok med total vila, då det blir tidigt att gå in och sen inte aktiveras en längre period för hästen.

annars skulle jag som sagt väldigt gärna ställa av november, vilket måste vara den j-ligaste hästmånaden av dem alla. HATAR november i häst sammanhang.

Min häst står inne på natten - går in när det mörknar, men jag funderar på att ha honom ute på natten (om vädret tillåter) under vintervilan. Halva stallet tar in över natten och halva stallet har sina häster ute under natten (om vädret tillåter) så han har gott sällskap.

Min tjej får vintervila istället för sommarvila! Rider ungefär varannan eller ibland var tredje dag under vintern pga att det blir så mörkt och att skolan tar tid också:D

Min donna får oxå vintervila! Förra året var tanken att hon skulle få 8 veckor, det blev bara 6. Kunde inte hålla mig längre...:angel: Hon rids hela året, och vilar jan-feb nån gång!

Vet flera klinikveterinärer som säger att det är bra att ge hästarna en längre sammanhängande vila. Detta pga av att de då läker ut ev skador som är på gång. För mig är det viktigt att hästarna går ute hela dagarna, särskilt då de vilar. Mina går ute ca 7-21 (alltid iofs).

Det har jag också hört från vet :) Att dem behöver minst 3-4veckor sammanhängande för att små eventuella inflammationer, överansträngningar mm ska läka ut.

Mina hästar får vintervila från slutet av dec till slutet av februari. Iår kanske det blir längre för unghästen då hon behöver hämta sig och låta allt med inridningen sjunka in. Men jag brukar ta ut gammelvallacken på nån barbacka mys/skrittrunda ibland för att underhålla psyket lite, hästar är ju trots allt vandrande stäppdjur och mår gott av att se mer än hagen.

Jag anser att det är nyttigt för hästarna att bara få vara hästar ett tag, få slippa krav och bara slappa o ta det lugnt, kan man ta av skorna så är det nyttigt oxå. MEN jag får faktiskt erkänna att på min gamla sköthäst så upptäckte vi att han mådde mycket bättre av att komma ut och skrittas på sin "vila", lång tygel o repgrimma o bara lufsa o få känna vinden i manen. Reds han inte alls på sina två månader så var han stel som ett kassaskåp de första månaderna vid igångsättning, och man fick verkligen jobba med tölttakten hela året. När han däremot får skritta under vilan så höll han sig mjuk och fin och var mycket lättare att sätta igång- och mycket gladare!

Jag ska försöka ha min älskling både barfota och ute under natten (om vädret tillåter), så han får röra sig naturligt ute i terrängen - men jag hörde något som gjorde mig osäker... att man helst ska låta hästarna vara ifred så mycket som möjligt - bara kolla till så att dom inte är skadade, mat, vatten mm. Detta för att just låta dom bara få vara hästar och inget annat?!?
Inte för att jag tror att jag kan hålla mig ifrån honom:love:

Bara du är medveten om att en häst som varit skodd kanske aldrig mer kan gå barfota.
Om du märker att hästen ömmar(får inte förväxlas med lathet som många ägare försöker intala sig själva) så släng på skor.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
32 706
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat