Vintervila?

S

Skogssvamp

Ger ni era isisar "vintervila"? Som jag förstått det så är det vanligt att man ställer av sin isis över vintern. Är det så? Häromkring verkar det vara så att många ställer av sina troll och låter dem gå ofta på lösdrift.

Vilket syfte har vintervilan för dig och din häst?

Vi har lite "lågsäsong" i träningen nu när det är så mörkt och ruskigt så han får ibland stå två dagar i rad. Det blir mycket uteritter blandat med lite lagom träning i ridhuset och för tränare. :)

Sv: Vintervila?

Tjo!
Nej ingen vila här inte. Här tränar vi hela vintern och tar vilan på sommaren under betet. Dock blir träningen vintertid inte riktigt den samma som på sommaren pga mörkret och det besvärliga underlaget. Tror vilan är mer uppskattad på sommaren när dagarna är som varmast och han bara behöva gå i hagen och tjocka sig med massa grönt :d

Nej, vi har ingen vintervila här heller. Visst, vi kör ju inte på så hårt utan
rider efter väglaget.
Det finns ju inget mysigare än att ta en galopp i nysnö...:banana:

Här uppe kör vi som en halv vintervila. Det blir inte lika mkt träning iaf som resten av året pga mörkret å ishalkan. Så de blir några träningsrundor i månaden bara. Sen då snön börjar försvinna drar man igång på hårdträningen igen ;D

Vi brukar ge hästarna 2-3 veckors vila nån gång under vintern, inte mer. Efter en dryg vecka börjar de i allmänhet verka ganska uttråkade :p
Skulle säkert vara annat om de hade megastora, omväxlande hagar att vistas i, men tyvärr har vi inte den lyxen här :cry:

På sommaren brukar de dessutom få vila ungefär lika länge, eller så håller vi sk promenadvila. Problemet med "betesvila" är hos oss att de fort äter upp sig alldeles för mycket. Annars skulle de ev få längre vila på sommaren.

innan gjorde vi de alltid här hemma. Skodde av helt och lät dom vila, men de va ett bra tag sen.

I år ska jag ge min en månads vila, hela januari.(med skor denna gången) Dels för att det känns som om vi behöver en paus båda två och dels för att jag ska utomlands en vecka där endå. Sen hoppas jag på att den värsta isen är borta i mitten av feb.

annars har jag perioder 1-2 veckor ibland då jag trappar ner på träningen, rider ut barbacka i ett lugnare tempo :)

Nej, jag är inte så mkt. för vintervila, utan hästen brukar få några lediga veckor under olika delar av året, pga att jag reser bort el liknande. I somras fick han vila en hel del då jag åkte bort. Men nästa sommar blir han förmodligen mer riden än sommaren som var. Ska försöka att hålla igång honom nu så nån vintervila är det inte tal om.

Min exemhäst vilar på sommaren !
Nu är det full fart framåt ! ( Lite väl mycket ibland )
Hej från hambo

Min får vila nån vecka runt jul för att jag jobbar mycket då. Sen blir det ledigt en vecka i januari då jag sticker utomlands en sväng.

Näh min ligger i täning på vintrarna han kan få en vecka här och en vecka där om kylan börjar krypa ner mot -15 -20 -30 eller som i fjol -40 men annars rider jag hela vintern framförallt för att för att eftersom han inte är reggad islandshäst så är kan jag bara delta i inofficiella tävlingar och då har det slumpa sig så att just Vintertölterna ofta är inofficiella och brukar dra i gång i februari mars innan rätta tävlingssäsongen drar igång.
Han får istället en längre vila på sommaren och i år vart det extremt lång på grund utav en skada

Jag kommer nog inte heller ge mina hästar någon speciell vila,eftersom jag har nästa precis börjat sätta i gång Svala igen.Lizzy fick en ganska lång vila i vår/sommras.
De två nya stona har gått på bete hela sommaren,så det känns inte aktuellt där heller!
Och nu på vintern när det e så mörkt så blir det kanske inte så hård träning heller.:)

Skjøldur vilar nu. Han har alltid fått vintervila. Han har jættetjock och tæt påls, till och med før att vara islænning och blir før varm om han rids. Jag gillar inte att klippa såhær tidigt. Tycker han ska klara sig utan tæcke i vanliga fall.
Førra veckan gick han en promenad med två treåriga tvillingpojkar som fripassagerare och det tyckte han var kul.

Min 3,5 åring vilar efter inridning/insittning. Brukar ge mina hästar vintervila både för deras och min skull!! :laugh:

Vila och vila...jag rider när tillfälle ges, plus att paddocken ser ut som en pool!! Har ju nästan regnat konstant:-( Så det blir mest helgerna...efter alla måsten inför julen!! Men har en inbokad lektionsridning av en jättebra tränare 20 december...sedan är jag lite långledig, och då hoppas jag att jag kan rida mer! Tar ridandet med ro...tills det blir lite ljusare.

Jag ställer inte av min häst hela vintern.. utan passar på när det är som geggigaste ute och man endå inte har lust att rida eller har tid..Nu innan jul tycker jag är perfekt tid att ställa av sin häst oavsättras alla raser behöver vila någon gång under året.Iallafall om man vill ha en hållbar häst.
Äldre hästar skall dock inte ställas av helt utan man kan gå ner till att bara skritta eller gå ut med dom några gånger i veckan..Dom kan annars lätt bli väldigt stela och "förfalla"

Min häst har stått från förra torsdagen och kommer stå på vila fram tills den 24 dec då ska jag ut och rida..Sedan kommer vi köra igång och träna inför tävlingen den 13 Mars, sen är det sommar och då är det ju tävlingssäsong och då kan hon ju ine vila.. Hon får alltid sina vila höst/vinter istället.

Ibland åker man bort 1 vecka på semester då får hon vila så små minivilor blir naturligt under årets gång!:)

Jag ger vintervila, det brukar komma naturligt med mörkret- att jag tröttnar helt enkelt... Hemma har vi inga ridbanor eller ens gatulampor o rida i beckmörker tilltalar inte något särskilt...

Iår så visade unghästen(6år) tydligt när det var dags för hennes vila, så hon står fram till mitten på januari. Den andra hästen lyckades skada sig när han sparkade genom en vägg så han har vila för att läka han kör vi igång i mitten på januari oxå förutsatt att han läkt ihop. De två har vi dratt skorna på och mitten på januari är då skorna åker på igen :)

OCH i år har vi faktiskt en häst igång, vi har skaffat stallplats i ett stall med ridhus o ridbanor o värsta lyxen. Så han är klippt, går med täcken och tränas 6dgr/v. Det är faktiskt en stor skillnad när man har bra möjligheter att rida på vintern! Den hästen vilade rätt mycket under hösten -fast inte en hel långvila utan han gick lite lätt kanske nån gång i veckan. Men nu e det full fart o förhoppnigsvis håller vi igång helt inför tävlingssäsongen :)

Min häst har fått ofrivillig vila i 10 veckor, jag flög av och bröt armen och tjonga axeln ur led när jag red med handhäst :(
Så jag har varit tvungen att ha arm i mitella i tre veckor, rörligheten var kass och den har nu tränats upp så den är hyfsad och nu funkar det äntligen att rida, dock har jag inte någon ork i armen så blir väldigt väldigt lugna turer.
Fick varningens ord från läkaren att om jag far i backen igen och slår upp skiten så blir det väldigt lååång konvalescens...

Oj då hoppas du är bra nu!

Idag skalla jag åka ut till stallet efter 1 månads vila hos hästen=).. hon har tappat en baksko så då tänkte jag hoppa upp och rida lite samtidigt=)

Jo här har vi &så vinter-vila, det blir ju ändå inte någon ordning med ridningen när det ena dagen snöar, sedan töar det, sedan fryser det....&så är det kallt, mörkt & jäkligt USCH....jag har inget ridhus heller, annars hade man nog kunnat hålla igång.....

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 235
Senast: Hermelin
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar