Vintervila för 5-åring

Sv: Vintervila för 5-åring

Våran ska VILA i ett par veckor, kommer ha fri tillgång på hösilage och daglig tillsyn I HAGEN!
kommer alltså inte ta in honon från hagen... OK ?
Fattar inte problemet ?
Klart man kollar att hästen mår bra, man lämnar den ju inte bara vin för våg..
nej nu blev jag lite arg.. *suck*

ingen är så dum så att man bara slänger ut hästen i en hage.
Klart man kollar till den varje dag, men man utsätter den inte för någon sorts arbete.

IrpaSnirpa skrev:
Varför göra det lilla ens när du då likagärna kan nöja dig med att åka upp och gosa med honom och bara passa på att bli ännu bättre kompis med din häst?

Ett tips på igångsättning efter vilan är ju att gå ut och promenera med honom, tömkör och då vänja honom vid vagn och liknande. Det lilla du gör nu med vagnen (3 ggr på 2 månader) är liksom som en fis i rymden, han hittar säkerligen på så mycket annat på dagarna att han väljer att minnas det istället för att minnas vad en vagn är, det skulle i alla fall jag göra om jag vore häst och vilade från arbete.

Sen ett annat tips till dig från mig, vill du inte att andra skall lägga sig i vad du gör med din häst så kanske du inte skall skriva om det här och inte lägga dig i vad andra gör med sina hästar. Jag vill inte att folk skall lägga sig i min träning av min häst via internet, känner sig någon manad att hjälpa till samt ge goda tips så är det välkommet, men då öga mot öga när de kan se felen direkt och på såsätt komma med rätt kritik och rätt lösning.

det är ju det att för honom är det inte en fis i rymden han lär sig otroligt mycket...han är en sån häst som vill lära sig nya saker hela tiden och älskar när jag kommer och ska göra nåt med honom han verkar snarare tycka att det är trist att stå o glo i en hage...konstigt nog och JA han går på lösdrift i en megastor hage med varierande terräng + ca12 islandshästkompisar + en adenner.
så han borde inte va less...
hästarna är i varierande åldrar.
mellan 2 till 23 år gammla.

som du sa skriver man nåt på internet får man vara beredd på kritik så är det med dig med.
du kan ju inte bara hoppa undan om nån skulle kommentera din sits lr nåt o skylla på att den måste ta bilden o köra hem till dej för att säga det:smirk:

jag tycker detta är lite trist nu för jag förskte hjälpa dej men det enda du kom med var konstiga påståenden(förra meddelandet) vad skrev jag som va så fel?

Vadå ??
Asså, du skriver lite luddigt.
Är det någon som påstått att hon suttit dålig eller vadå ??

Nej jag blir upprörd.... *huva*

man hanterar den och då kommer den metala biten in.....människan går in i hagen och "stör" flocken.

jag har inte sagt att jag ska KÖRA IN MIN HÄST UNDER VILAN jag har sagt att jag skulle utveckla den lite mer han är inkörd(vad man nu kallar inkörd) han är van vid allt men har bara dragit vagnen utan ledare en gång.

orkar nu inte förklara mej mot er längre.

Men när man går in i en hage och kollar hästen så lär man den ju inte något nytt direkt och den behöver inte arbeta ;) Hänger du med?

Du skrev klart och tydligt att du skulle köra in hästen under vilan.

och hur hade du tänkt att man skulle kunna kolla till hästen utan att gå ut i hagen ?
du kan verkligen inte ta kritik, det gör mig så irriterad..
aja, tur att inte din häst mår dåligt av att inte få "riktig" vila, som sagt.. man vet bäst själv vad ens egen häst behöver...
nej nu är jag trött på det här...

god natt

Gullan86 skrev:
va men herregu nu e verkligen alla emot mej??? tappar snart tålamodet...alltså allt beror ju på hur man ser på saken...

Jag har inte hoppat på, jag har enbart svarat på ett inlägg du skrev till mig.

jag låter SOM SAGT min häst vila 2månader (hur många gånger ska jag behöva förklara för ER hur jag ska göra för att ni ska fatta?).
och under de 2 månaderna ska jag troligtvis köra in han klart så han funkar att träna det i sen....och jag försår inte hur ni gör med era om ni inte ens tar in o kollar på dom under hela vilan stackars hästar.
och säger ni då att ni tar in o kollar dom ja just det- då hanterar ni dom mentalt och fysiskt...

ja, du har sagt det ett par gånger nu, det är din häst, du gör precis det du anser är rätt för hästen.. Jag fattar inte hur mitt svar på hur jag vill att min häst skall vila skall vinklas in på hur du gör med din häst.

Du frågade om jag ville att hon skulle få vila och vara vildhäst, men i ditt inlägg lät det som om att jag struntar i om hon vilar mentalt och vilar kroppen. Vilket jag inte förstod hur du kunde få ihop det så galet, för så är inte fallet. Jag kan fortfarande inte ställa av min häst på det sättet jag vill eftersom hon behöver det lilla extra och det känns jobbigt för mig för att jag vill att en häst på vila skall få vila, dvs slippa den mesta kontakten med människor. Skulle jag kunna släppa henne på den vilan jag vill, ja- då skulle jag och hon låtsas att hon var vildhäst för ett tag.. MEN självklart skulle hästen tittas till dagligen, den skall ju få hö och vatten varje dag av stallägaren. Sen att jag kommer upp och säger hej och gosar lite och passar på att göra en grundlig visitering lite då och då är en helt annan femma.

ska de va äkta vila ska man skicka dom till öknen eller öland:rofl: lr nåt öde ställe.

Javisst, skeppa hästarna till Öken och låt dem själva vandra fram och leta efter föda och vatten..

Gullan86 skrev:
som du sa skriver man nåt på internet får man vara beredd på kritik så är det med dig med.
du kan ju inte bara hoppa undan om nån skulle kommentera din sits lr nåt o skylla på att den måste ta bilden o köra hem till dej för att säga det:smirk:

jag tycker detta är lite trist nu för jag förskte hjälpa dej men det enda du kom med var konstiga påståenden(förra meddelandet) vad skrev jag som va så fel?

Jag har aldrig haft problem att ta till mig kritik, och nej, jag tar inte till mig felaktig kritik via internet, varför? Jo för att som sagt så är bilder något som sker just då. Vem som helst kan se ut som ett proffs eller som en totalt missanpassad individ på en bild. Att jag skriver att ingen skall kommentera min sits beror nog i största del på att jag med hjälp av min tränare och folk i min omgivning redan hjälper mig att komma tillrätta med problemen, men som i mitt fall då en dålig rygg pajjar en heldel, det är en annan sak som jag inte tänker ta till mig kritik för, eftersom det trots allt är en skada, en allvarlig sådan. Du däremot klarar inte av kritik när det kommer till din sits eller din häst, men själv är du väldigt snabb med att dra paralleler mellan din häst och Flippans häst (som beviserligen är en gudomligt vacker häst med det där lilla extra). Jag minns en tråd där du bad om folks uppfattningar om din häst, så fort någon skrev något negativ hackade du ner på denna personen och rev av alla dessas åsikter och tankar. Det är inte att ta till sig kritik, jag som under många månader fått utså diverse idioti från min chef när jag arbetat med just islandshästar har fått lära mig att se direkt vad som är fel i min egna ridning och på en häst, gjorde man inte det så var man milt sagt en idiot. jag har otroligt duktiga människor som jag litar på i min omgivning som hjälper mig, därför känner inte jag att jag behöver be folk om deras åsikt ang min ridning på internet, jag vet dessutom att min häst är liten, hon har kort hals, hon är tjock, hon har eksem, hon är omusklad, hon är framtung. Jag vet allt det, varför skall jag då be folk komma med kritik om det? Det är uppenbara saker som man ser om man vet om det, väljer man att blunda för dessa saker så blir det precis som det är nu, att du vägrar acceptera det man säger.

Jag tycker din häst är otroligt söt, jag hoppas att vi kommer springa på varandra på en tävling, först då kan jag i mitt egna tycke ens kommentera huruvida din häst är framtung eller något helt opassande. Vad som är viktigt är att DU vet vad som din häst betyder, lita på din egna magkänsla istället för att ständigt be andra om deras åsikt och sedan såga den för att den inte passar ihop med din egna åsikt. Be inte om en åsikt om du själv inte kan acceptera den.

Här kommer ytterligare en emot dig;)

Skämt å sido, jag tror att du helt enkelt får acceptera att de flesta här har en annan syn på vad vila är. För mig innebär vila så lite hantering som möjligt av hästen. Även om hästen tycker att det är väldigt roligt att få lära sig nya saker behöver den även få ha perioder då den inte gör annat än umgås med andra hästar och käkar gräs. Samma sak gäller för oss människor, man behöver vara i fred vissa perioder. Inlärningen blir mycket bättre då (säger hon som läst pedagogik och inlärningsteknik i snart 3 år...)

Annars, till trådskaparen: Under den tid som jag arbetade med unghästar bodde jag på island. På en av gårdarna arbetades oftast unghästarna bara 2-3 månad på året, 5-åringarna börjades ridas in på försommaren och släpptes sedan upp på fjället framåt sensommaren. Misstänker dock att du inte har den möjligheten:smirk: Själva igångsättningen var oftast som en lite snabbare variant av inridningen där man kollade att allt fungerade. I början av ridningen ute var det bara en liten tur på några hundra meter, allt eftersom ökade man sedan succesivt sträckan och hastigheten.

/sara

såklart jag vet vad vila är jag är inte dum i huvudet som alla tycks tro.
och för hundrade gången jag ska ta ut han 2gånger från hagen på 2 månader då menar ni att hela vilan e förstörd när han får göra nåt roligt de ju sanslöst va folk håller på *trött*

och LÄS igen alla vad jag skrivit så blir det inga missförstånd.

Min medryttarhäst (5 år då) reds in ordentligt förra året (sommaren) & reds ganska intensivt fram till vintern.
Sen skulle han ha vintervila i nån månad...men se nej det ville han INTE. Han tyckte inte om att bara "skrota" utan ville jobba...ordentligt. I protest så hittade han på "bus", rymde ur hagen hur många gånger som helst (visst, strömmen var på men prova känna strömmen genom en islandshästs vinterpäls :crazy: ), drog ner hagen ett X antal gånger & drog en repa på byn tillsammans med sina hagkompisar :crazy: osv. osv.
Tillslut gav vi upp efter ca.2 veckor & började rida honom igen= nöjd & glad pålle :) inga "hyss" för sig...
Nu har vi ridit han sen dess, han har ju haft kortare vilor ca. 3 dagar i veckan & så, men nu ska han ha långvila igen...ska ställa av honom ca. 1 månad nu medans det är hårt i backen.
Får se vad "grabben" tycker om det den här gången...hoppas att det inte blir en repris av förra långvilan :crazy: Men nu är han ju 6 år så han kanske har "mognat" lite...

Gullan86 skrev:
snälla nån är detta nåt att hacka på mej för???

varför ska jag stå till svars för att ni inte kunde läsa rätt som det stod där...lr läsa nogrannare...jaja

snacka om att folk här gillar o tjaffsa om ingenting + lägga sig i andras angelägenheter *ZZzzz*

Vet du vad nu är jag väldigt less på dig! Kan du sluta vara otrevlig och nonchalant???

Jag skrev ett vänligt inlägg där jag även skrev att jag inte tvekar på att du tar väl hand om din häst mm och då är du otrevlig mot mig.

Jag lägger mig inte i dina angelägenheter jag ifrågasätter det du skriver och det är en viss skillnad eller hur?

Vi har inte samma syn på vila och det är väl inget att orda för? Jag har visserligen inte ridit in någon 5 åring men våra turhästar fick 2 månaders välförtjänt vila dec - jan varje år för att vila båda mentalt och fysiskt enda kontakten dom hade med oss människor var den dagliga visiteringen vid morgonfodringen.

Jag är inte arg eller upprörd men jag blir ganska less på folk som inte kan betè sig och uppföra sig.

Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra för dig och din häst, han ser trevlig ut och jag tycker att det är jättebra att du kör in honom!

Lycka till :D

Gullan86 skrev:
såklart jag vet vad vila är jag är inte dum i huvudet som alla tycks tro.
och för hundrade gången jag ska ta ut han 2gånger från hagen på 2 månader då menar ni att hela vilan e förstörd när han får göra nåt roligt de ju sanslöst va folk håller på *trött*

och LÄS igen alla vad jag skrivit så blir det inga missförstånd.
Har inte sagt ett ljud om att du är dum i huvudet eller liknande, däremot gjorde jag ett konstaterande att du har en annan definition av vad vila är än vad många andra har. För det har du utifrån vad du skriver i dina inlägg. Några utdrag från dina inlägg:

Gullan86 skrev:
jag rider ju min pålle så jag anser att nu får han vila från ridningen + ryttarens tyngd...jag har alltså max tränar inkörningen 2gånger på 3veckor kanske.
Gullan86 skrev:
sen istället för att bara borsta lite på han så fortsatte jag inkörningen som jag påbörjat innan vilan och ansåg då att när jag gjorde det så fick han endå vila från ridningen(skälet till vilan) och jag undvek allt som hade me ridning att göra.
Gullan86 skrev:
jag låter SOM SAGT min häst vila 2månader[...]och under de 2 månaderna ska jag troligtvis köra in han klart så han funkar att träna det i sen...
Gullan86 skrev:
och "kör" in han alltså vänjer han vid vagn på hans vila för att han ska kunna tränas i det sen när han ska träna konditionen alltså kroppen nu är det ensast huvudet vi tränar.
I övrigt är du lite inkonsekvent i hur mycket du tränar honom:
Gullan86 skrev:
[...]jag ska ta ut han 2gånger från hagen på 2 månader[...]
Gullan86 skrev:
jag har alltså max tränar inkörningen 2gånger på 3veckor kanske.
Gullan86 skrev:
min pålle går nu utan skor i 2månader typ och han älskar när jag kommer till han i hagen för att göra något max 1gång per vecka.
Gullan86 skrev:
och jag har gjor det EN dag av 3veckor och kommer väl göra det max 2gånger på 2 månader.

En annan sak som är inkonsekvent:
Gullan86 skrev:
jag låter SOM SAGT min häst vila 2månader.
Gullan86 skrev:
min häst fick VILA i 2 veckor först.
Om du enbart hade sagt att du låter din häst vila ifrån ridningen skulle jag inte protesterat men då du hävdar att din häst vilar men att du samtidigt kör in den, även om det bara handlar om några gånger som du tränar hästen under hela tiden, så anser jag att det inte längre är någon vila. Missförstå mig rätt, jag är inte ute för att tracka ner på dig som person, däremot anser jag att du bör tänka igenom dina inlägg lite mer. Detta är trots allt ett diskussionsforum och att då börja anklaga folk för att de anser att du är dum i huvudet och liknande för inte precis diskussionen framåt. I övrigt finns det något som jag anser vara väldigt sannt: sanningen ligger i betraktarens ögon. Dina inlägg tolkas hela tiden av andra människor än dig själv vilket betyder att de kanske läser in en helt annan betydelse än vad du hade tänkt från början. Då denna kommunikation enbart sker med det skriftliga språket så betyder ordvalet väldigt mycket, i den här diskussionen är det ordet VILA. Istället för att börja klanka ner på andra för vad de tolkar dina inlägg som skulle jag vilja be dig att då ha tålamod med oss och förklara än en gång vad du menar då det verkar som om vi inte förstått dig rätt än.

/Sara

Gullan86 skrev:
hur gammal är hon?
för det är ju mest unghästar som får den här superlånga vilan uppmot 2månader eller mer.
men äldre hästar kan ju oxå få vila så läge om man vill men unghästen vilar ju främs för att tänka över vad den gjort(ex inridning) och få bara vara häst ev växa till sig lite.

till alla...när ni låter hästarna vila längre tar ni av dom skorna då???

Vi har en 7åring och en 9åring som ska vila upp emot 1½ månad nu i vinter. De har inte gått så himla hårt, men jag tror ändå att vila är positivt och bra för hästarna. Oavsett ålder.

Jag tar inte av skor på hästarna.

/Emma

saen skrev:
Annars, till trådskaparen: Under den tid som jag arbetade med unghästar bodde jag på island. På en av gårdarna arbetades oftast unghästarna bara 2-3 månad på året, 5-åringarna börjades ridas in på försommaren och släpptes sedan upp på fjället framåt sensommaren. Misstänker dock att du inte har den möjligheten:smirk: Själva igångsättningen var oftast som en lite snabbare variant av inridningen där man kollade att allt fungerade. I början av ridningen ute var det bara en liten tur på några hundra meter, allt eftersom ökade man sedan succesivt sträckan och hastigheten.

/sara

Tack för det! Jag började nästan tro att ingen längre kom ihåg mig! ;) Tyvärr har jag lite ont om fjäll, precis som du misstänker... Men man får göra det bästa av vad man har! Jag har i alla fall en flock med hästar i blandade åldrar - varav några 7 åringar och även några äldre hästar som tycker om att busa - så jag är övertygad om att 5,5-åringen kommer att ha roligt i sin stora hage ändå!

Det här är intressant - vila eller inte vila!?

Jag har en 5,5 åring som har patellaupphakning. Han står på stall och går ute 10 timmar om dagen. Hagen är platt och tämligen ostimulerande. Jag VÅGAR inte ställa av honom. Däremot så varierar jag hans träning mellan tömkörning, körning och ridning. Nu har jag ridningsuppehåll på ett par månader då jag bara ämnar arbeta honom från marken samt rockard när han är färdiginkörd. Har aldrig hårddtränat honom, utan tagit allt i godan ro. Om han får stå för många dar i sträck ser jag på honom att han börjar blänga och bete sig rastlöst mot mig. Tar jag ut honom på en tur av något slag så ser jag ett lugn och en tillfredställelse i hans blick.

Jag tror inte att man kan generellt säga att de måste vila si eller så mkt tid under somliga perioder. Man får läsa av sin hästs behov och även anpassa sig efter den miljö man har att tillgå. Hade jag haft en lösdrift i en kuperad hage så kunde jag med godare samvete säkert kunna låta honom vila 1-2 månader. Men som sagt, under mina omständigheter så VÅGAR jag inte. Bakknäna får inte slappa till! I kombination med vår historia att jag inte pressat honom samt hans psyke att han "ber om" viss stimulans. Olika träningsmetoder, olika miljöer och olika individer kräver olika typer av "viloperioder", det är min tro.

Flera har skrivit att under vilan ska hästarna få "vila från människor" i så stor utsträckning som möjligt.... Nu har min 5,5-åring vilat en vecka och han börjar redan visa tydliga tecken på att han känner sig försummad! TROTS att han stallas in på natten och visiteras varje dag. Men det innebär tydligen ALLDELES för lite uppmärksamhet för hans del! Han har börjat stå vid grinden och vänta på att någon ska komma och bry sig om honom, istället för att som tidigare vara tillsammans med flocken eller äta (de har fri tillgång på grovfoder.) När han står i boxen står han och sträcker ut huvudet så snart någon närmar sig och försöker ta kontakt. Det är bara när man står hos honom och gosar som han ser riktigt nöjd ut. Så det är tydligen individuellt det där med om de vill vila från människor eller inte!

Fast jag personligen anser nog att när det gäller just islandshästar så blir det otroligt tråkigt och understimulerat att vila genom att gå i hagen, ledas in i boxen för att sova och ut igen.

Det kallar jag snarare att ha dem i fängelse utan att aktivera dem. Aptrist.
När jag vilar mina så kör jag iväg dem på STOR lösdrift och sen får de gå där och ha latjoa Lajbans med en massa polare och leka vildhäst ett tag.
Då blir de som pånyttfödda och är otroligt positiva till träning när man kör igång dem igen.
att vila i samam gamla vanliga box, i samma gammla vanliga hage leder förutom till tristess även till muskelförtvining.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka