Vintervila för 5-åring

Sv: Vintervila för 5-åring

ainasoja skrev:
Var står det??? Är den delen skriven med osynlig text?

Har du ätit taggtråd? Eller är du vänd ut och in så avigsidan är utåt? Måste du vara otrevlig?

först och främs...vem är det som hoppar på och påpekar mitt inlägg??? får man inte skriva som man gör här eller? jag har abslut inte varit otrevlig jag menar bara att folk ska alltid lägga sig i vad alla andra gör.

såhär står det i mitt första inlägg som alla hackar på:

"Är i exakt samma sits...med lika gammal häst o allt..min står nu på en vila utan skor i ca 2månader hur länge hade du tänkt låta din häst vila?

hur länge hade den vintervila?

IGÅNGSÄTTNING
jag kommer antagligen köra min lite i början för att slippa ryttaren(håller just nu under vilan på att köra in han lite mer på allvarför att kunna köra han under igångsättningen)
sedan kommer jag att tömmköra mkt och skritta i några veckor eventuellt tölta lite eftersom han har lättare för det än för traven.

ska till en equterapeft med för en grundlig koll så då får vi se vad han säger."

fattar du nu då??? och vadå osynlig text ja tror snarare det är folk här som inte kan läsa:D

IrpaSnirpa skrev:
Hon är 15 år, det värsta av allt är att hon inte kan ställas på den vilan som man eftersträvar eftersom hon dagligen måste ha mat (för aloe veran)

När jag jobbade med Islandshästar så togs inte skorna av, då stod dom på vila mellan 2 - 6 veckor beroende på hur dom behövdes i verksamheten. Hade jag ställt min häst på vila mer än 1 månad så hade jag tagit av skorna, hovarna kan ju gå sönder en heldel om skorna slits av i hagen.

jaha okej då blir det ju genst lite jobbigare men har du inget lösdriftsstall i närheten som stallet sitter ihop med hagen med då? för då är det ju bara att ta in hästen direkt in i en box och ge den maten sen ut i hagen lixom...alltså så man slipper allt hämta grimman hämta hästen, leda och binda upp o allt det där.

jaha okej ja jag håller med dig ska de stå mer än en månad så e de ju ingen snack om saken av ska skorna=) nej men det är ju en otrolig vila för hovarna att slippa skorna ett tag plus att hästens ben mår mycket bättre, och under vilan rör de sig ju inte lika mycket heller så då är det bra med extra blodcirkulation i hovarna(hovarna sviktar utan skor).

Nej allvarligt, så är det svårt att förstå vad du menar. Först är hästen på vila, sen skall den köras in under vilan. Inte konstigt att det blir svårt att begripa, så är hästen i vila eller kör du in den? Så fort hästen gå i arbete oavsett vad, så har den ingen vila längre. Om det sen sker skolöst eller inte, spelar ingen roll.

Du får förstå att folk blir konfunderade och skriver, sen tycker du att alla andra är konstiga. Hmmm:confused:

Gullan86 skrev:
först och främs...vem är det som hoppar på och påpekar mitt inlägg??? får man inte skriva som man gör här eller? jag har abslut inte varit otrevlig jag menar bara att folk ska alltid lägga sig i vad alla andra gör.

Men enligt mig var du otrevlig och snäsig.

Gullan86 skrev:
såhär står det i mitt första inlägg som alla hackar på:

"Är i exakt samma sits...med lika gammal häst o allt..min står nu på en vila utan skor i ca 2månader hur länge hade du tänkt låta din häst vila?

IGÅNGSÄTTNING
jag kommer antagligen köra min lite i början för att slippa ryttaren(håller just nu under vilan på att köra in han lite mer på allvarför att kunna köra han under igångsättningen)
sedan kommer jag att tömmköra mkt och skritta i några veckor eventuellt tölta lite eftersom han har lättare för det än för traven.

ska till en equterapeft med för en grundlig koll så då får vi se vad han säger."

Det som står i fetstil och med stora bokstäver stod inte i det första inlägget, hade det gjort det så hade ingen missufattat dig.
Gullan86 skrev:
fattar du nu då??? och vadå osynlig text ja tror snarare det är folk här som inte kan läsa:D

Jodå, jag är yttest läskunnig men jag kan inte läsa in sånt som inte står i texten, alla läser inte texten på samma sätt som du gör, du vet ju vad det är du vill få fram med din text och därför läser du in det du vill ska stå i den.

Hon står på lösdrift med stall just nu, det där är inga problem, men att gå i samma hage dag ut och dag in kan inte vara roligt med tanke på att folk kommer och hämtar sina hästar lite då och då. Vill ju att vilan skall vara ultimat. Därför känns det väldigt jobbigt för mig att ställa av henne eftersom hon inte kan få den vilan som jag vill att hon skall få..

Men jag hoppas jag kommer på något bra. Har ett par månader på mig än så. ;)

Gullan86 skrev:

Du skruver ju så att man inte fattar :mad:
och sen så blir du arg för att man försöker förstå sig på, hrm..
men även som du skrivit det nu, så har inte hästen vila eftersom du utsätter för arbete under inkörningen.
VILA ÄR VILA!!
Då ska inte hästen arbeta alls, oavsett om det är under ryttare eller framför vagn. Vad är det svåra att förstå med det ?
Och om du nu inte vill ha några reaktioner på det som du gör med din "otroliga" 5åring (fortf. irriterad över annat svar i en annan tråd) så skriv inte här vad du gör med den då!!
Folk reagerar och irriterar sig på saker om inte verkar "rätt" och det får man stå ut med om man envisas med att skriva ut vad man håller på med. Och dra ner på attityden lite va?! ;)

Fö så ska min pålle ställas av i 2-3 veckor vid nyår.
Han är 6år och blivit väldigt sparsamt riden, men han har utvecklats mycket nu sen juni och ska väl få smälta erfarenheterna lite och bara få vara häst. Gå ute dygnet runt, utan skor, med sina kompisar och bara vara :D

Det är viktigt för unghästar att få sin vila, dels för att smälta in alla intryck.
Men alla hästar mår inte bra av att vila mer än några dagar, men det är ju olika från häst till häst. Man märker ju vad som fungerar bäst.

IrpaSnirpa skrev:
Hon står på lösdrift med stall just nu, det där är inga problem, men att gå i samma hage dag ut och dag in kan inte vara roligt med tanke på att folk kommer och hämtar sina hästar lite då och då. Vill ju att vilan skall vara ultimat. Därför känns det väldigt jobbigt för mig att ställa av henne eftersom hon inte kan få den vilan som jag vill att hon skall få..

Min kommer att stå kvar i samma hage, med sina vanliga kompisar av vilka de flesta inte ska vila, i alla fall inte alls lika länge. Vi har ingen godkänd ligghall så alla hästarna kommer in i stallet på natten. Men pållen får ju ändå ledigt från all träning och gott om tid att smälta alla intryck, även om han träffar människor varje dag och står i boxen på natten.

Gullan86 skrev:
Är i exakt samma sits...med lika gammal häst o allt..min står nu på en vila utan skor i ca 2månader hur länge hade du tänkt låta din häst vila?

jag kommer antagligen köra min lite i början för att slippa ryttaren(håller just nu under vilan på att köra in han lite mer på allvar)

ska till en equterapeft med för en grundlig koll så då får vi se vad han säger.

nej, varför ska vi bråka här på forumet??

Klart vila är vila. Men jag förstår Gullan86 också. Det är jätteviktig för en unghäst att den ständigt tycker saker är kul, och att prova på nya saker är inte fel! tvärtom kan det vara bra för den att tänka om lite. Och tämkörning är jätte bra för den menatal biten. MEN DET KAN EJ KALLAS VILA!! de är nog det alla regerat på här, att hon kallar detta för vila... de kan man ju inte säga att d är ;)

jag själv skulle ställt av den 2.3 veckor och då bara låtit den vara så att den kan "smälta" allt...

Senast ändrad av en moderator:

Det är inget bråk som jag uppfattar det men skriver man luddigt så är det svårt för andra att tyda texten :D jag gör själv så ibland!

Jag har redan tidigare sagt åt Gullan86 att jag inte tvivlar på att hon tar god hand om sin häst men jag vill påpeka det igen!

Min är sju år men väldigt sparsamt riden..har vilat sen han var 5 då han i princip bara var sadelvan :) så nu har jag ridit "in" han men han har väldigt lätt för o lära och min tränare tyckte att han bara ska vila 6 veckor..ska tävla till våren för att sedan vara med på uttagningarna till Lag-SM och förhoppningsvis SM :D

Min 7 åring har fått en veckas vilor lite här och var under året och jag har inte varit ute på så mycket tävlingar. Är det för lite att ge honom 3 veckors vila, vad tycker ni ?

Boj skrev:
Nej allvarligt, så är det svårt att förstå vad du menar. Först är hästen på vila, sen skall den köras in under vilan. Inte konstigt att det blir svårt att begripa, så är hästen i vila eller kör du in den? Så fort hästen gå i arbete oavsett vad, så har den ingen vila längre. Om det sen sker skolöst eller inte, spelar ingen roll.

Du får förstå att folk blir konfunderade och skriver, sen tycker du att alla andra är konstiga. Hmmm:confused:

haha saken är den att alla ska jämt lägga sig i och kronglar till det för sig själva...

men iaf så ni anser att vila är endast en sak....STÅ still i hagen utan skor och inte träffa en människa på ex 2 månader???

jag anser att vila kan vara olika saker...min häst fick vila VILA i 2 veckor först fast såklart jag åkte till honom ca 2gånger i veckan o kolla så ahn inte låg död i hagen lixom.
sen istället för att bara borsta lite på han så fortsatte jag inkörningen som jag påbörjat innan vilan och ansåg då att när jag gjorde det så fick han endå vila från ridningen(skälet till vilan) och jag unvek allt som hade me ridning att göra.

och "kör" in han alltså vänjer han vid vagn på hans vila för att han ska kunna tränas i det sen när han ska träna konditionen alltså kroppen nu är det ensast huvudet vi tränar.
och jag har gjor det EN dag av 3veckor och kommer väl göra det max 2gånger på 2 månader det anser inte jag som att han INTE får vila då.

snälla nån är detta nåt att hacka på mej för???

varför ska jag stå till svars för att ni inte kunde läsa rätt som det stod där...lr läsa nogrannare...jaja

snacka om att folk här gillar o tjaffsa om ingenting + lägga sig i andras angelägenheter *ZZzzz*

IrpaSnirpa skrev:

jaha du menar mer att du vill att hon ska ha en "bara vara häst" vila alltså syftet är att få vara ledig o vara vildhäst alltså inte så mkt för att hon ska vila huvudet och muskler/kroppen.

men finns det inget islandshäststall me lösdrift i närheten då?

Men alltså snälla... lägga sig i? Det här är ett forum, skriver man något här är det liksom MENINGEN att folk ska svara på det och diskutera. Man får liksom ta att alla kanske inte tycker som man själv gör.

För övrigt håller jag med de andra, vila är vila. När du "fortsätter inkörningen" så arbetar du ju honom mycket MENTALT. Man låter hästar vila dels för att vila kroppen, men allra mest för att de ska få vila mentalt och få smälta det dom lärt sig, utan nya intryck hela tiden.

Gullan86 skrev:
jaha du menar mer att du vill att hon ska ha en "bara vara häst" vila alltså syftet är att få vara ledig o vara vildhäst alltså inte så mkt för att hon ska vila huvudet och muskler/kroppen.

Självklart vill jag att hon skall få vara helt ledig och bara vara häst SAMT vila huvudet och musklerna. Jag vill ge henne en välförtjänt vila som alla hästar förtjänar vilket inte innebär att man skall klänga på dom saker och göra massa saker med dem under vilan.

Varför skulle jag ens vilja ställa henne på vila om inte meningen var att hon skulle få vila från allt? Förstår inte riktigt ditt inlägg Gullan.

Varför göra det lilla ens när du då likagärna kan nöja dig med att åka upp och gosa med honom och bara passa på att bli ännu bättre kompis med din häst?

Ett tips på igångsättning efter vilan är ju att gå ut och promenera med honom, tömkör och då vänja honom vid vagn och liknande. Det lilla du gör nu med vagnen (3 ggr på 2 månader) är liksom som en fis i rymden, han hittar säkerligen på så mycket annat på dagarna att han väljer att minnas det istället för att minnas vad en vagn är, det skulle i alla fall jag göra om jag vore häst och vilade från arbete.

Sen ett annat tips till dig från mig, vill du inte att andra skall lägga sig i vad du gör med din häst så kanske du inte skall skriva om det här och inte lägga dig i vad andra gör med sina hästar. Jag vill inte att folk skall lägga sig i min träning av min häst via internet, känner sig någon manad att hjälpa till samt ge goda tips så är det välkommet, men då öga mot öga när de kan se felen direkt och på såsätt komma med rätt kritik och rätt lösning.

IrpaSnirpa skrev:
Självklart vill jag att hon skall få vara helt ledig och bara vara häst SAMT vila huvudet och musklerna. Jag vill ge henne en välförtjänt vila som alla hästar förtjänar vilket inte innebär att man skall klänga på dom saker och göra massa saker med dem under vilan.

Varför skulle jag ens vilja ställa henne på vila om inte meningen var att hon skulle få vila från allt? Förstår inte riktigt ditt inlägg Gullan.

va men herregu nu e verkligen alla emot mej??? tappar snart tålamodet...alltså allt beror ju på hur man ser på saken...

jag låter SOM SAGT min häst vila 2månader (hur många gånger ska jag behöva förklara för ER hur jag ska göra för att ni ska fatta?).
och under de 2 månaderna ska jag troligtvis köra in han klart så han funkar att träna det i sen....och jag försår inte hur ni gör med era om ni inte ens tar in o kollar på dom under hela vilan stackars hästar.
och säger ni då att ni tar in o kollar dom ja just det- då hanterar ni dom mentalt och fysiskt...

ska de va äkta vila ska man skicka dom till öknen eller öland:rofl: lr nåt öde ställe.

Man går ut i hagen och kollar igenom, kollar så dom verkar friks och sunda, inte varma i benen eller liknande.
men man ska inte utsätta hästen för något arbetskrävande.
då är det inte en vila
Om du tar och inser begreppet VILA så är det nog inte så många som hackar.
Men det är det att du säger att hästen ska VILA i 2mån, samtidigt som du säger att du ska köra in den under tiden.
Detta är då inte vila, hästen utsätts för arbete, oavsett om du sitter på ryggen eller bakom, så är det arbete.
ARBETE = INTE VILA
VILA = INGET ARBETE

Förstår du nu ????

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka