Vintervila för 5-åring

kopur

Trådstartare
Jag har en femåring som reds in förra hösten, hade vintervila och sedan är riden ca 6 månader. Nu är det dags för vintervila.

Hur gör ni andra? Hur länge låter ni era unghästar vila? Hur sätter ni igång dem igen efter några månaders vila?

Sv: Vintervila för 5-åring

Är i exakt samma sits...med lika gammal häst o allt..min står nu på en vila utan skor i ca 2månader hur länge hade du tänkt låta din häst vila?

hur länge hade den vintervila?

jag kommer antagligen köra min lite i början för att slippa ryttaren(håller just nu under vilan på att köra in han lite mer på allvar)
sedan kommer jag att tömmköra mkt och skritta i några veckor eventuellt tölta lite eftersom han har lättare för det än för traven.

ska till en equterapeft med för en grundlig koll så då får vi se vad han säger.

Vintervila är vinterVILA!
När hästen vilar ska den inte behöva jobba alls, för isf kallas det inte vila.

Gullan86 skrev:
öh vadå? var det menat till mej?

Atagligen var det så, eftersom om hästen är på vila skall den inte göra något alls mer än att äta och tänka. Jag citerar dig,
jag kommer antagligen köra min lite i början för att slippa ryttaren(håller just nu under vilan på att köra in han lite mer på allvar)
Så därför har den kanske ingen vila, den mentala delen är väldigt viktig för hästen.

Precis så jag menade.
var väldigt trött igår så det kan ha blivit lite luddigt, sorry isf.
Men som sagt, när hästen ska få vila, så ska den slippa allt arbete och press man utsätter hästen för i vanliga fall när man tränar den.
Hästen måste få en chans att "bara vara häst" och inte behöva jobba hela tiden, oavsett om det är under ryttare eller annat arbete, vila är vila.
Om du t.ex. har sommarlov, inte ser du det som sommarlov då om du är tvungen att fortsätta att plugga, även om det inte är lika hårt som vanligt?!
kanske bara min åsikt....

Jag snor en bit av eran tråd.

Hästen jag har har mest bara gått de sista åren, och det är först nu som hon har kommit igång, jag funderar på att ställa henne på vila 1-2 veckor i januari, är det för lite? För mig känns det lite som att kasta pengar i sjön, hon har nyss börjat komma igång och det är först nu vi kan tölta 200 meter utan att hon flåsar som jag vet inte vad. Hon stod rätt mycket i sommras och togs enbart in på nätterna för att få slippa knotten (fick eksem förra året).

Och om jag nu skall ställa henne på vila så vill jag ju att hon skall få komma till en stor flock där människor är rätt mycket ute ur bilden, i en hage som inte är lerig överallt osv. vart hittar man de hagarna? Vi har inga sådana, ett alternativ jag har är att skicka ner henne till en stallkompisstall, men då har hon ingen att gå med, eventuellt en shettisvallack och då är det ju inte den där sköna vilan som man vill ge dem.

/Anna och Yrpa

vi ska ställa av våran 2-3veckor, han är 6år och väldigt sparsamt riden kan man ju säga utan att överdriva ;)
hur länge man vill ställa av hästen är helt upp till en själv.
Man vet bäst själv hur länge hästen behöver vila för att få tillbaka sin vilja och ork igen.
Samtidigt så vill man ju inte låta den stå för länge när man äntligen börjar komma igång, men du vet nog bäst själv hur länge hon kan behöva stå.
jag tycker 2veckor är ganska lagom, dom får vila och bara vara ett tag samtidigt som dom inte tappar en massa muskler..

Jo, två veckor tycker jag helt klart är schysst mot hästen, dock testar vi en grej med henne och hoppas att det skall lindra hennes eksem till nästa år, vilket gör att jag måste ta mig till det stället där hon är varje dag och se till så hon får i sig Aloe veran. Så hon får nog stanna hemma i stallet, kanske kan jag få övertala att släppa henne och en till i sommarhagen så dom får lite semester från stallet i alla fall.

Mina får 1 1/2 månad (det är för varm för novembervila för eksemhästen o ekonomiskt har jag inte råd med två hela månader) o så har jag alltid gjort alla år. Under året lägger jag in små vilor för unghästen o den äldre om den känns seg.

Vila är just VILA!! Då ska de bara få va hästar i stora marker o ha det!

Tillägg, min unghäst är nu bara 4,5 år o han har bara lärt sej gå fram o stanna (det är ju trevligt få stopp på hästen :-)), följa tygeltagen, eftergift, volt, trav, galopp o små töltsteg o rygga o jobba med koncentrationen. Markarbete o dubellongering.

När jag börjar igen är det tänkt kolla upp eftergiften, skritta igång om det går, det är mycket spring i den lille o få igång koncentrationen bättre. Sedan är det tänkt kolla upp om alla grundgångarter sitter bra o börja med töltträningen.

Få se om det går som jag tänkt. All träning är kort o rolig.

Balderum skrev:
Vila är just VILA!! Då ska de bara få va hästar i stora marker o ha det!

Ja, absolut, har aldrig sagt något annat heller, men jag har inte de möjligheterna, jag har inte min häst uppstallad i ett islandshäst-stall.

Sen vill jag ju verkligen att hon skall må så gott som möjligt nästa sommar och kanske slippa eksemen till en viss del, därför satsar jag verkligen på detta som vi testat med aloeveran nu i ett år, slutar vi nu så kanske det förstör allt och det inte funkar. En väninna har gjort precis samma sak för sin Islandshäst och hennes häst var i prinicip symptomfri sommaren därpå, fick lite i svansen men inte mer. Så kan jag hjälpa Yrpa att må bra till nästa sommar så känns det viktigare än att hon får gå i en stor hage tillsammans med 20 andra hästar i 2 veckor och då istället får lida i 2-3 månader pga eksem.

/Anna och Yrpa

Ja, jag har ju haft mina hästar i vanliga stall förut o då klämmer jag ofta in vila i december, det är mycket då om man har barn o det ska bakas pepparkakor o allt som är kul. Så blir det vila när det är för kallt (bott i norr).

Om du har möjlighet kan du kanske ge Yrpa en kort vila i dec-jan om du hyr in henne på någon islandshästgård. Är det importhäst?? Börja med Probimin, det har hjälpt importhästar här i trakten.

Balderum skrev:
Om du har möjlighet kan du kanske ge Yrpa en kort vila i dec-jan om du hyr in henne på någon islandshästgård. Är det importhäst?? Börja med Probimin, det har hjälpt importhästar här i trakten.

I Januari är det tänkt att vilan blir av.
Det hon får (som har hjälpt henne bra i sommar med) är flytande Aloe Vera, 2 dl när det är mest mygg och knott och 1 dl i nuläget, hon får det i sitt kraftfoder 1 gång om dagen. Detta har som sagt hjälpt en kompis häst väldigt bra och det är ett försök, funkar det inte utan hon är likadan till nästa år så kommer något annat testas då, ingen vill ju att hon skall må dåligt.

Om hon skall på mer vila än 2 veckor så kommer jag leta reda på ett bra ställe där dom ev kan ge henne Aloe Veran 1 gång om dagen, det är inte pengarna som spelar den avgörande faktorn i mitt och Yrpas fall. Hon har som sagt mer eller mindre vilat de sista 4 åren, ridit 3-4 dagar i veckan och haft långa viloperioder när det inte har funnits tid. Hon kom till Sverige -96, Har för mig det var Stenholmen som importerade henne och sedan såldes hon till Lysegården och har under de sista 8 åren bott hos hennes nuvarande ägare tills jag tog henne på foder. Hon fick eksem förra året, trist med tanke på alla år hon vart i Sverige.

kopur skrev:
Hur gör ni andra? Hur länge låter ni era unghästar vila? Hur sätter ni igång dem igen efter några månaders vila?
Min 5,5 åring började ridas på när hon fyllde 4. Sen vilade hon den hösten ca 1,5 månad. Därefter har hon även vilat i somras i 5 veckor och nu ska hon få vila igen ca 6-8 veckor.

Jag kommer att sätta igång med tömkörning och rida kortare turer första gångerna. Repetera framåtbjudning, halt och sidförande. Därefter börja jobba med tölten som vi precis kommit igång med nu.

okej men om din pålla har vilat så mkt se senaste åren så skulle jag om jag varit du tagit kanske max 1-2veckor ledigt lixom så hon får vila upp sig och tänka på vad ni 2 gjort hittils lixom jag tror att det blir lite mycket annars då kommer ni lixom aldrig riktigt igång p.g.a massa avbrott hela tiden.

hur gammal är hon?
för det är ju mest unghästar som får den här superlånga vilan uppmot 2månader eller mer.
men äldre hästar kan ju oxå få vila så läge om man vill men unghästen vilar ju främs för att tänka över vad den gjort(ex inridning) och få bara vara häst ev växa till sig lite.

till alla...när ni låter hästarna vila längre tar ni av dom skorna då???

Boj skrev:
Atagligen var det så, eftersom om hästen är på vila skall den inte göra något alls mer än att äta och tänka. Jag citerar dig,
Så därför har den kanske ingen vila, den mentala delen är väldigt viktig för hästen.

okej men om man läser lite nogare i min text så skrev jag hur jag skulle gå tillväga i igångsättningen.
och just nu under nedtrappningen inpå vilan så fortsätter jag med inkörningen som består av att sätta på vagn + sele och ha en ledare plus jag sitter i max 10minuters sväng.alltså inget konditionstränande. för att sen i igångsättningen kunna använda mig av körningen.
jag rider ju min pålle så jag anser att nu får han vila från ridningen + ryttarens tyngd...
jag har alltså max tränar inkörningen 2gånger på 3veckor kanske.

och varför förklarar jag mej för er haha jag gör ju som jag vill och såklart jag vet att hästen har vilan för att vara just häst jag snarare är väl den som står för det mest, alltså jag förespråkar det(svårt o förklara).:D ;)

min pålle går nu utan skor i 2månader typ och han älskar när jag kommer till han i hagen för att göra nåt max 1gång per vecka han skulle inte stå ut med att inte få tänka iaf ibland.

Gullan86 skrev:
okej men om man läser lite nogare i min text så skrev jag hur jag skulle gå tillväga i igångsättningen.

Var står det??? Är den delen skriven med osynlig text?

och varför förklarar jag mej för er haha jag gör ju som jag vill och såklart jag vet att hästen har vilan för att vara just häst jag snarare är väl den som står för det mest, alltså jag förespråkar det(svårt o förklara).:D ;)

Har du ätit taggtråd? Eller är du vänd ut och in så avigsidan är utåt? Måste du vara otrevlig?

Hon är 15 år, det värsta av allt är att hon inte kan ställas på den vilan som man eftersträvar eftersom hon dagligen måste ha mat (för aloe veran)

När jag jobbade med Islandshästar så togs inte skorna av, då stod dom på vila mellan 2 - 6 veckor beroende på hur dom behövdes i verksamheten. Hade jag ställt min häst på vila mer än 1 månad så hade jag tagit av skorna, hovarna kan ju gå sönder en heldel om skorna slits av i hagen.

Gullan86 skrev:
till alla...när ni låter hästarna vila längre tar ni av dom skorna då???

För min 5,5 åriga pålle blir det vila december-januari, alt mitten av november-januari. Jag kommer INTE att ta av några skor. Här är det snöigt och halt och jag vill inte att pålle ska gå i hagen och spänna sig för att inte halka! Daglig visitation i hagen är självklar för mig - även under vilan. Så det är ingen risk att hästen går länge med tappsko, som någon skrev.

Fick också tipset att satsa på handhästridning första veckorna när det är dags att sätta igång hästen igen. Då får man börja bygga upp konditionen utan ryttare på ryggen. Låter smart, tycker jag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka