Vinterutställning

Welsh

Trådstartare
Kryp fram från idet nu shettisfolket och ge mig tips inför vinterutställningen. Hur putsar man häst som går på lösdrit med tjock päls???? Inte skrubbarna man väl dem så här års :crazy:
Kan tillägga att jag varit ute och sprungit med unghingsten idag och är så ledbruten och inser att konditionen är lika med noll........är fortfarande trött 3 timmar senare :crazy:
Klädsel vintertid?
Nå fram med tipsen innan jag slocknar av trötthet.

Sv: Vinterutställning

Torrschampo på kroppen, Quick Silver i svansen och en j-vla massa pälsglans över hela kroppen så ser snart pållen presentabel ut! :devil:

gällandes kondition? Skrittmaskiner fasta eller rörliga. En fast står där den står och kostar en förmögenhet, en rörlig innebär att du släpar med dig pållen på dina ridturer. Dom blir jättemusklade och fina samt blir tuktade av ledarhästen! :cool: :bump:
finns det inga käcka tjejer i stallet som gärna vill ut och springa med häst så kan du ligga kvar på soffan och vila upp dig. Jag menar, någon måste ju leda och fördela arbetet också :angel:

Nuvar det min kondis som behövde friskas upp :cool: Inga stalltjejer över 16 som kan visa lillhingsten så det måste jag göra själv :crazy:
Fiona gick som handhäst till Ida idag, Therese på Olivia låg bakom med pådrivande pisk. :devil: Idag fick hon ingen vilja igenom :devil: :devil: Mamma Ida är inte att leka med vilket Fiona snart märkte........

fast iden var ju inte helt fel :idea:
Sela för Ida, skippa kärran installera dig själv på dess plats och låt Therese gå bakom med pisken och så är det bara till att trava på :devil: Fiona kan du ju ha på ryggen för lite extra träning, hon verkar ju tycka att det är det bekvämaste trots allt! :D

Märkte när jag sprang med Ärtan att han inte tog ut steget och jag som sprang för fullt. Undrar om man får visa på utställning med vishästen som handhäst :angel: eller på fastunderlag med cykel :idea: Förstår de som har minishettisar :p
Apropå det, var är alla shettismänniskor :confused:

Welsh skrev:
Apropå det, var är alla shettismänniskor :confused:
Här är en - som hittills lyckats undvika vinterutställningarna...
Men jag har ju visat hingst på premiering i början av mars och DÅ badade jag honom. Tror nog faktiskt att de flesta ändå gör det.
De gånger jag har varit på såna evenemang som krävt badad pålle under den kalla årstiden så har jag åkt iväg och badat nånstans där det finns tillgång till varmvattendusch för häst - nu skulle jag nog åka och låna gästduschen på travet... :p
Sen brukar jag vira in hella ponnyn i massor av filtar, varav en RUNT magen.

Här är jag! :D

Jag kommer med största sannolikhet inte att bada dem. Möjligtvis manen och svansen som jag brukar föna torr.
Torrschampo och pälsglans...

Brukar börja putsa på dem nån vecka innan och sen får de helt enkelt gå med täcke på fram till utställningen om det nu inte mot all förmodan skulle vara snö...

På tal om cyklar - i Holland tränar man hingstarna med hjälp av cykel. Kolla här:
gelder_cykel_kramp.JPG

Bostorps stuteri visade sina hingstar med cykel. :D Undrar om Morgan skulle uppskatta att jag cyklade med Ärtan :p
Vad använder ni för torrschampo?
Ärtan som går ute dygnet runt kommer jag inte att blöta ner då fettet ur pälsen försvinnet. Tur att han är gulbrun (smutsigt halmfärgad just nu) då syns inte skiten lika bra.
Hanna! jag ser framemot din hjälp med de envisa cobbarna. Glöm inte hjälm och skyddsdräkt samt pisk med plastpåse i ena ändan :rofl: :rofl:

Jag har ett shettissto som jag är väldigt sugen på att ställa ut nu i vinter, dock har hon exem och har under sommaren kliat bort all sin man. Nu syns det inget på henne förutom att manen inte har sin fulla längd. Frågan är får jag ställa ut henne trots detta och är det någon idé? Blir hon neddömd för detta och i så fall hur mycket?

Ställa ut får du göra hur som helst. Sen om du får kommentarer ang kort man vet jag itne. Det fick inte jag på ett sto som kliat av sig manen en sommar. Men det vet nog Hanna bättre.

Hysterisk skrev:
Jag har ett shettissto som jag är väldigt sugen på att ställa ut nu i vinter, dock har hon exem och har under sommaren kliat bort all sin man. Nu syns det inget på henne förutom att manen inte har sin fulla längd. Frågan är får jag ställa ut henne trots detta och är det någon idé? Blir hon neddömd för detta och i så fall hur mycket?
Ja du får ställa ut henne. Har hon lite man nu så att eksemet inte syns då hon visas så får hon förmodligen inget avdrag alls just för det. Skulle du visa henne sommartid, med halva manen bortkliad, så brukar de ändå få de poäng de ska ha, men med tanke på att behåringen är EN del av shettisens rastyp så kan det bli något ppoångs avdrag där. Och OM hon är lika i poäng med någon annan så går förmodligen den andra före vid rangeringen om den har hela manen kvar.

Har ju "lyxen" över att Flosk är klippt, så det blir inget bada bara en maaaasssa pälsglans :) o kanske vi flådar till det med lite olja på nosen, fast det lär väl bara klibba ihop sig på hans mulpäls så det kanske inte ser klokt ut :angel: men det blir till att trimma skägget lite iaf.
o det här med kläder ja .. vad brukar ni ha på er på vintern?

Vanliga vita visningskläder men med långkallingar under. Brukar frysa men man kan ju klä på sig termobyxor och jacka mellan visningarna.

jag sköter en skettis med rejäl vintetr päls Juliana heter hon om det är någon som känner igen det :confused: har varit ponny travare
hon går knappt att borsta nu pälsen är för tjock!! :(

så nu gåtr hon runt å ser tjock ut!!!

å rusar lite grann!! framför vagnen !!

men jag tror att om man skulle raka av henne all päls så skulle hon va Smuts grå under (är igentligen mörkbrun) :cry:

Efter ett besök hos nykomlingen Flugan idag så inser jag att du även får jaga på henne med :D Du tränar väl kondisen nu hoppas jag :D Denna lilla loppa ser du på min avatarbild (fram med förstoringsglaset)Hon är sågott som helt ohanterad :cool:

Jag använder torrschampo på mina fast förra året fick jag faktiskt tvätta Nisse´s man och svans fux men ljus man och svans kan tala om att det inte syntes så det bara till att tvätta hm. När jag visar på hingtpremiering (början på April) så är det tvätta som gäller och då är det ju tur att man har massa täcken hi hi. Ett tips är om man ska tvätta dem när de ha mycket päls så ska man göra det 2 dygn innan för då hinner pälsen lägga sig och bli riktigt fin ;-) Sen är det ju mycket pälsglans som gäller.

Har flitit sprungit med Ärtan idag samt ridit lektion! :eek:
Känner båda kulorna i gångarna :banana: . Han får så fint steg när han ska visa upp sig för Savoy.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv